Vítkovice vyvinuly nejvýkonnější lokomotivu na CNG v Evropě
Rubrika: Kolejový průmysl
Dceřiná společnost VÍTKOVICE Doprava z holdingu VÍTKOVICE MACHINERY GROUP vyvinula nejvýkonnější lokomotivu na stlačený zemní plyn (CNG) v Evropě. Prototyp představila tento týden na veletrhu Czech Raildays 2011 v Ostravě. Lokomotiva má výkon 520 kilowattů a předpokládaný dojezd 510 kilometrů. Je určena pro tažení lehkých vlaků. Vývoj stál 55 milionů korun. ČTK to sdělila mluvčí holdingu Eva Kijonková.
"Lokomotiva umožní dosáhnout především snížení provozních nákladů, a to především nákladů na palivo, snížení emisí a snížení hladin hluku," uvedl generální ředitel Vítkovice Doprava Jaromír Scelavík. Lokomotiva vznikla přestavbou klasického stroje, která byla zaměřena na dosažení maximální zásoby CNG.
Konstrukční řešení umožnilo získat prostor pro ocelové lahve s plynem o průměru 360 milimetrů. "Tím byl dosažen komfortní dojezd lokomotivy na dlouhou vzdálenost. Lokomotivy jsou osazeny dvěma novými motory TEDOM TG 250 a AV CNG, každý s výkonem 260 kilowattů," konstatoval Scelavík. Výkonové parametry lokomotivy prověří ve zkušebním provozu České dráhy. Testy začnou v červenci.
Loni firma na veletrhu představila lokomotivu na CNG s označením lok 703.8, výkonově jednu z nejmenších. "Letošní model je o řád výše. Lokomotiva 714 patří do kategorie strojů pro střední posun a vedení lehkých vlaků," uvedl Scelavík.
Již loňský exponát zaujal odborníky. Lokomotiva 703.8 na CNG získala před několika dny v soutěži "Dopravní stavba, technologie a inovace roku 2010" hlavní cenu v kategorii Výrazné inovace dopravních prostředků. "To je samozřejmě významné ocenění, které nám otevírá dveře k dalším projektům," dodal Scelavík.
Vítkovice se zaměřují na ekologický a levnější pohon na CNG delší dobu. Vyvíjejí s experty například nové motory s pohonem na CNG nebo chtějí vybudovat síť plnicích stanic s tímto palivem.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.