KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Kolejový průmysl    V Maroku začala stavba vysokorychlostní trati za 1,8 miliardy eur

V Maroku začala stavba vysokorychlostní trati za 1,8 miliardy eur

Publikováno: 29.9.2011, Aktualizováno: 3.10.2011 13:48
Rubrika: Kolejový průmysl

Marocký král Muhammad VI. a francouzský prezident Nicolas Sarkozy dnes na nádraží v severomarockém Tangeru slavnostně zahájili stavbu vysokorychlostní železniční trati. Rychlovlaky spojí pobřežní město s metropolí Rabatem a pobřežní Casablankou. Projekt za nejméně 1,8 miliardy eur (44,3 miliardy korun) bude z velké části financovat Francie, která uvolnila půjčku 920 milionů eur.

Podle agentury DPA je Maroko první z afrických a arabských zemí, kde vysokorychlostní trať vznikne. Někteří ale projekt kritizují jako zbytečný.

Rychlovlaky mají na trať dlouhou 350 kilometrů vyjet poprvé koncem roku 2015. Vlakové soupravy Maroku loni prodal francouzský koncern Alstom. Čtrnáct souprav vysokorychlostních TGV stálo 400 milionů eur (nyní 9,8 miliardy korun); po dokončení prací mají dosahovat rychlosti 320 kilometrů v hodině. Celkovou vzdálenost tak bude možné překonat místo nynějších čtyř hodin a 45 minut za dvě hodiny a deset minut.

Náklady na vybudování dráhy Maročané odhadují na 1,8 miliardy eur, podle agentury AFP, ale v této částce není započtena přidružená infrastruktura. Čtvrtinu nákladů mají pokrýt spřátelené země jako Saúdská Arábie, Spojené arabské emiráty nebo Kuvajt, poslední čtvrtina půjde z marocké kasy. Francouzská strana podle DPA počítá s cenou tři miliardy eur.

Bývalý marocký ministr financí podle serveru BBC projekt kritizoval jako mrhání penězi v zemi, která by se měla raději soustředit na boj s negramotností a chudobou. Podle sociologů bude projekt splácet několik generací.

První vlak TGV spatřil světlo světa v roce 1981, od té doby se jich prodalo na 650. V roce 2007 vlak překonal rychlostí 574,8 kilometru v hodině světový železniční rychlostní rekord. Mírně rychleji jezdí pouze speciální vlaky na magnetickém polštáři.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Centrální dispečerské pracoviště v Praze na BalabenceCentrální dispečerské pracoviště v Praze na Balabence (55x)
O centrálním dispečerském pracovišti (tedy CDP), které by se mělo postavit (někde) v Praze, se hovoří již poměrně dlouho...
Předpis SŽDC D4 – RADIOBLOKPředpis SŽDC D4 – RADIOBLOK (53x)
Přesně 14. prosince 2014 se změnou grafikonu vlakové dopravy vstoupil v platnost zcela nový předpis SŽDC D4 – Předpis pr...
Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (46x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...

NEJlépe hodnocené související články

Švýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republiceŠvýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republice (5 b.)
Když se majitel společnosti STADLER Rail, A.G., pan Peter Spuhler rozhodl v roce 2009 založit v Praze konstrukční kancel...
Elektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský krajElektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský kraj (5 b.)
Od konce listopadu 2018 uvádějí České dráhy do provozu nové elektrické jednotky RegioPanter, které jsou určeny pro regio...
STADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantuSTADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantu (5 b.)
Rok 1989 přinesl zásadní změnu nejen do budováním socialismu už unavené Československé republiky, ale i do tehdy ještě p...

NEJdiskutovanější související články

Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (3x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...
Čtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaciČtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaci (1x)
Po šestiměsíčním vyjednávání dosáhly v dubnu Evropský parlament, Evropská komise a Rada EU dohody o politickém pilíři tz...
České firmy na Uralu navážou na "mrtvou trať" gulagu (1x)
Uralská dráha, kterou se chystají stavět české firmy podle dohody, podepsané dnes v Praze při návštěvě ruského prezident...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice