Úsek mezi Borkem a Úsilným zprovozněn s předstihem
Rubrika: Silniční infrastruktura
Na Českobudějovicku se koncem září zprovoznil první úsek dálnice D3. Trasu mezi Borkem a Úsilným předají stavbaři do provozu o dva měsíce dříve, než bylo v plánu. Přestože se jedná o úsek v délce jen něco málo přes tři kilometry, významně uleví obyvatelům a obcím okolo stávajících komunikací nižších tříd. Odlehčení a uvolnění dopravy pocítí především řidiči v jihočeské metropoli, protože při jízdě z Třeboně, budou moci využít tento úsek a pojedou na Prahu po D3, aniž by museli projíždět městem. Auta jedoucí od Prahy najedou na dálnici u Borku.
ZÁKLADNÍ INFORMACE:
- Název: D3 0309/III Borek – Úsilné
- Objednatel: ŘSD ČR
- Zhotovitel: sdružení EUROVIA – STRABAG – BOREK – ÚSILNÉ (EUROVIA CS, STRABAG)
- Projektant: RDS Pudis
- Doba realizace: 04/2015 – 09/2017
- Cena: 717,5 mil. CZK
Stavba D3 0309/III Borek – Úsilné odstartovala v dubnu 2015, současně s dalším úsekem Veselí nad Lužnicí – Bošilec. Začátek stavby byl v km 128,100, kde navázala na stávající silnici I/3 Ševětín – Borek. Konec úseku stavby byl v km 131,250, tedy v místě za mimoúrovňovou křižovatkou se silnicí I/34. Nový úsek je dlouhý 3 160 metrů.
TRASA ÚSEKU
Úsek dálnice D3 prochází zalesněným územím východně od obce Borek, přemosťuje údolí s vodotečí Kyselá voda a dále vede lesním porostem a ornou půdou. Navrhovaná dálnice dále přemosťuje vodoteč Stoka a mimoúrovňově kříží silnici I/34 směřující z Českých Budějovic do Jindřichova Hradce. V rámci výstavby MÚK Úsilné byla provedena úprava I/34 (úprava přídatných jízdních pruhů). Průchodem lesními ani zemědělskými pozemky se charakter území nezměnil, trasou dálnice však došlo k jeho rozdělení. Na obě strany dálnice byl zajištěn přístup buď po stávajících místních či účelových komunikacích, případě po jejich upravených částech. „MÚK Úsilné byla navržena jako křižovatka trojlístková s jedním přidruženým průletovým pásem, v rámci stavby došlo k její přestavbě na tvar prstencové MÚK o třech úrovních,“ říká Václav Nedorost, hlavní stavbyvedoucí EUROVIA CS. Navržené mostní objekty byly do trasy umístěny s ohledem na konfiguraci terénu. Most přes Kyselou vodu byl z důvodu vhodnějšího ekologického, estetického i technického řešení navržen s délkou přemostění 192,30 metrů. Ostatní mosty byly navrženy tak, aby přemostění bylo provedeno ekonomicky a technicky optimálně s maximálním důrazem na estetická začlenění konstrukce do krajiny.
VÝZNAM STAVBY
Úsek Borek – Úsilné je součástí prodloužení D3 k rakouským hranicím. Dálnice D3 propojuje hlavní město a oblast středních a jižních Čech, kde napojuje Táborsko a Českobudějovicko na dálniční síť a síť rychlostních silnic. Výstavbou dálnice D3 dojde ke zvýšení bezpečnost provozu, sníží se negativní dopady na obyvatele v oblastech dotčených stávající průjezdnou dopravou. Dalším přínosem dálnice bude zkrácení časové náročnosti cestování. Kvalitní a fungující dopravní infrastruktura, dominantně zde představována právě dálnicí D3, bude moci podpořit rozvoj regionů, kterými bude vedena. Navržená trasa dálnice D3 je součástí hlavního mezinárodního silničního tahu s označením E55, který vede ze Skandinávie přes naše území až do Řecka. D3 je také součástí sítě TEN-T (Transevropská dopravní síť).
DALŠÍ ÚSEKY DÁLNICE VE VÝSTAVBĚ
Skupina EUROVIA působí v tuto chvíli hned na několika stavbách dálnice D3. Letos v březnu na úsek mezi Borkem a Úsilným navázala stavbou na trase Ševětín – Borek (D3 0309/II). Ta se napojila na již probíhající stavbu Bošilec – Ševětín (D3 0309/I). Skupina EUROVIA CS působí také na již zmiňovaném rozestavěném úseku Veselí nad Lužnicí – Bošilec (308C).