KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Silniční infrastruktura    Válcovaný beton – inovativní technologie pokládky betonových vozovek

Válcovaný beton – inovativní technologie pokládky betonových vozovek

Publikováno: 20.11.2016
Rubrika: Silniční infrastruktura

Válcovaný beton (Roller Compacted Concrete – RCC) je ekonomicky výhodná technologie pro výstavbu vozovek, která kombinuje dlouhodobou životnost a pevnost betonu se snadnou pokládkou jako u asfaltu. Válcovaný beton, který se pokládá asfaltovým finišerem, je rychlý na výstavbu a je odolnější než konvenční materiály pro stavbu vozovek.

Válcovaný beton má podobné pevnostní charakteristiky a obsahuje stejné základní složky jako běžný beton – kamenivo, cement a voda, ale má odlišné složení směsi. Největší rozdíl mezi válcovaným a standardním betonem pro stavbu vozovek je ve vyšším obsahu jemného kameniva, který umožní vytvoření uzavřené a těsné struktury a dokonalé zhutnění. Směs z válcovaného betonu je speciálně navržena pro strojní pokládku asfaltovým finišerem a zaválcování silničními tandemovými válci.

Zatímco náklady na pokládku válcovaného betonu jsou srovnatelné a často nižší než u asfaltových vozovek, dlouhodobé náklady na jeho údržbu jsou mnohem nižší, což v průměru představuje 30% úsporu za celou dobu životnosti vozovky.

HLAVNÍ VÝHODY VÁLCOVANÉHO BETONU

  • Rychlá technologie výstavby,
  • obnovení provozu do 48 h,
  • vysoká mrazuvzdornost,
  • trvanlivost – dlouhá životnost s minimální údržbou,
  • odolnost vůči vyjíždění kolejí.

DALŠÍ PROSPĚŠNÉ VLASTNOSTI VÁLCOVANÉHO BETONU

  • Nižší obsah cementové pasty a velmi nízký vodní součinitel mají za následek menší smršťování betonu,
  • válcovaný beton může být navržen na pevnost betonu v tlaku až 60 MPa,
  • stejně jako tuhé vozovky, válcovaný beton eliminuje trvalé deformace ve vozovce (vyjíždění kolejí), a tím odpadají její následné opravy,
  • válcovaný beton dobře odolává otěru, podobně jako cementobetonový kryt, a to i při vysokém stupni zatížení a vysoké intenzitě dopravy,
  • světlejší barva válcovaného betonu umožňuje větší odrazivost světla než je tomu u asfaltových vozovek. Okolí vozovky je tak jasnější, provoz na ní bezpečnější a také požadavky na osvětlení v parkovacích a skladovacích prostorech jsou nižší,
  • občasný přejezd vozidly, jako jsou osobní automobily a lehká nákladní auta, je při nízkých rychlostech možný ihned po dokončení vozovky,
  • v závislosti na složení směsi a typu použitého finišeru může být válcovaný beton pokládán v tloušťce až 250 mm.

POUŽITÍ VÁLCOVANÉHO BETONU

  • Místní silnice a cesty,
  • odstavné a parkovací plochy,
  • obslužné a příjezdové komunikace,
  • průmyslové a skladovací prostory,
  • distribuční sklady,
  • lesní a polní cesty.

Válcovaný beton nachází velice dobré uplatnění také při rekonstrukci vozovek jako krytová či podkladní vrstva anebo v kompozitní vozovce s horní obrusnou asfaltovou vrstvou, kde tvoří pevný a odolný základ. Kompozitní vozovka zachovává konstrukční integritu betonového podkladu pod asfaltovou vrstvou, která může být snadno a kdykoliv nahrazena. Další výhodou kompozitní vozovky je snížení teplotního gradientu betonové desky a snížení napětí, které vzniká od teplotního namáhání, a to díky izolaci vrstvou asfaltu.

TECHNOLOGIE VÁLCOVANÉHO BETONU

Válcovaný beton kombinuje různé aspekty, které jsou specifické pro betonovou vozovku, s technologickým postupem typickým pro pokládku asfaltů. Zatímco válcované betony se zhutňují stejným způsobem jako asfaltové vozovky, použité materiály a pevnostní charakteristiky jsou podobné těm, které známe u běžných betonových vozovek. Vzhledem k způsobu pokládky a hutnění má válcovaný beton podobnou křivku zrnitosti jako asfaltová směs.

Klíčem k úspěšnému složení směsi je správný výběr kameniva. Důležitá je zejména pevnost kameniva, neboť při zhutnění nesmí dojít k jeho rozpadu a kamenivo ve směsi musí mít schopnost vzájemného zaklínění do sebe a vytvoření silné vazby (aggregate interlock). Účinnost přenosu zatížení závisí na řadě faktorů, jako je druh kameniva, šířka spáry, tloušťka desky, charakteru podloží a také velikost zátěže a její frekvence. Velikost a tvar kameniva a jeho distribuce v cementové pastě hrají v procesu přenosu zatížení také významnou roli. Částice jemného kameniva ve směsi z válcovaného betonu jsou mnohem více stlačeny a přiblíženy k sobě než u betonů, které jsou pokládány jinou technologií. Tato počáteční konsolidace poskytuje vzájemné zaklínění zrn kameniva do sebe a přispívá k počáteční únosnosti válcovaného betonu.

Primární zhutnění betonové směsi finišerem a následné sekundární zhutnění válci jsou procesy, při kterých se částice kameniva v betonové směsi přibližují k sobě. Dochází ke snížení množství vzduchových pórů ve směsi, a tím k zvýšení hutnosti konstrukce betonové vozovky, která přímo ovlivňuje pevnost, odolnost a trvanlivost betonu. Díky vysoké hutnosti jsou betonové vozovky vhodné pro velmi zatěžované plochy.

PEVNOST VÁLCOVANÉHO BETONU

Pevnostní charakteristiky válcovaného betonu závisí na množství cementu, vodním součiniteli, kvalitě kameniva a dosaženém stupni zhutnění. Obecně, válcovaný beton může mít pevnost v tlaku a ohybu srovnatelnou s CB krytem. Pevnost v tlaku válcovaného betonu je standardně v rozmezí od 30 MPa do 60 MPa. Hutné a kvalitní kamenivo používané ve směsích válcovaného betonu pomáhá k dosažení vysoké úrovni pevností. Nízký vodní součinitel ve směsi vytváří nízkou porózitu v cementové matrici, která rovněž přispívá k vysoké pevnosti betonu. Každá směs má optimální obsah vlhkosti, při které dosahuje své maximální objemové hmotnosti. Každá významná změna v objemu betonu je v důsledku jeho vysychání. Nicméně, změna objemu spojená se smrštěním válcovaného betonu vlivem vysychání je menší než u běžné betonové směsi v důsledku nižšího obsahu vody. Výsledkem nižšího objemu cementové pasty je nižší smršťování a minimální výskyt trhlin.

SROVNÁNÍ S ASFALTOVOU VOZOVKOU

Konstrukce vozovek, které jsou složeny z tuhé betonové desky a pružných asfaltových vrstev, přenášejí dopravní zatížení odlišně do spodních vrstev. Vzhledem k tomu, že konstrukce betonové vozovky se neprohýbá a má vynikající odolnosti proti tvorbě trvalých deformací, vyvozené zatížení od dopravy je rychle a rovnoměrně rozprostřeno přes relativně širokou a únosnou oblast. Ve srovnání s pružnou asfaltovou vozovkou se ohyb přizpůsobí dopravnímu zatížení. Pružná asfaltová vrstva, která leží na podkladní nestmelené vrstvě, rozloží napětí postupně přes poměrně malou oblast do spodních vrstev. V tomto případě je zapotřebí mocnější vrstva asfaltu, aby ochránila tyto podkladní vrstvy ve stejné míře.

ZÁVĚR

Válcovaný beton (RCC) je pevný, mrazuvzdorný a trvanlivý. Tyto vlastnosti v kombinaci s rychlostí výstavby a ekonomickou stránkou činí vozovky z válcovaného betonu vysoce konkurenceschopné. V České republice nabízí realizaci vozovek z válcovaných betonů společnost CEMEX, která poskytuje také další služby spojené s výstavbou – poradenství, zpracování projektu na míru, a to včetně projektové dokumentace, nebo návrh optimalizace složení vozovky.

RCC (Roller Compacted Concrete) is an ultra-tough, zeroslump concrete with compressive strengths between 30 MPa and 60 MPa. RCC is placed using a high-density paver to form non-reinforced, concrete pavement. RCC consists of Portland cement, coarse and fine aggregates, and water. It requires no forms, hand finishing or steel reinforcement.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Válcovaný beton – inovativní technologie pokládky betonových vozovekPoužití kolového válce pro dosažení hladšího povrchu betonu a uzavřenější texturyVálcovaný beton je pokládán asfaltovým finišerem, který by měl být schopen dosáhnout minimálně 80% primárního zhutněníVálcovaný beton je obvykle zhutněn 4tunovým a 10tunovým ocelovým – bubnovým nebo pneumatickým válcemZhutňovací násada slouží jako posuvná forma

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Stavba „I/11 Opava, severní obchvat – východní část“Stavba „I/11 Opava, severní obchvat – východní část“ (48x)
Město Opava přestavuje důležitý dopravní bod na cestě do Polska, je významným historickým i současným obchodním centrem ...
Válcovaný beton – inovativní technologie pokládky betonových vozovekVálcovaný beton – inovativní technologie pokládky betonových vozovek (26x)
Válcovaný beton (Roller Compacted Concrete – RCC) je ekonomicky výhodná technologie pro výstavbu vozovek, která kombinuj...
Nové pojetí dálniční sítě není zdaleka u konceNové pojetí dálniční sítě není zdaleka u konce (24x)
Osazením značek „dálnice“ na bývalé rychlostní silnice ke dni 1. 1. 2016 a následné změny v mapách či evidenci byl pouze...

NEJlépe hodnocené související články

Ohlédnutí za Gdaňskem: od zoufalství po triumfOhlédnutí za Gdaňskem: od zoufalství po triumf (5 b.)
Igor Sedláček pracoval v Polsku pět let a vedl suverénně největší projekt Metrostavu v zahraničí. O výstavbě rychlostní ...
Skanska dokončila stavbu čtrnáctikilometrového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad BečvouSkanska dokončila stavbu čtrnáctikilometrového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou (5 b.)
Dnes odpoledne se řidiči poprvé projedou po nové trase dálnice D1 na Moravě. Stavbu v hodnotě téměř 3 miliardy vybudoval...
Modernizace na D1 pokračuje, pravý most Vysočina se opravil za rekordních 70 dníModernizace na D1 pokračuje, pravý most Vysočina se opravil za rekordních 70 dní (5 b.)
Nejtěžší část prací má za sebou tým Jiřího Salavy z divize 4 Metrostavu, která modernizuje úsek dálnice D1 u Velkého Mez...

NEJdiskutovanější související články

Přeložka silnice III/14539 (přes ulici M. Horákové do ulice Strakonická) – stavební část 2 – 1. etapaPřeložka silnice III/14539 (přes ulici M. Horákové do ulice Strakonická) – stavební část 2 – 1. etapa (1x)
Přeložka silnice III/14539 je významnou spojnicí dvou největších českobudějovických sídlišť Máj a Vltava. Zhruba 740 m d...
Výstavba dálnice D3 0309/I Bošilec – ŠevětínVýstavba dálnice D3 0309/I Bošilec – Ševětín (1x)
Hlavním cílem projektu je výstavba nového, více než 8 km dlouhého úseku dálnice D3 na území Jihočeského kraje mezi obcem...
Přeložka silnice I/49 Vizovice – Lhotsko je dokončenaPřeložka silnice I/49 Vizovice – Lhotsko je dokončena (1x)
Dne 21. září slavnostně skončila výstavba silnice I/49 v úseku Vizovice – Lhotsko ve Zlínském kraji. Stalo se tak o půl ...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice