Turecké ocelárny koupí od CZ LOKO šest posunovacích lokomotiv EffiShunter 600
Rubrika: Kolejový průmysl
Největší turecké ocelárny Isdemir koupí v příštím roce šest posunovacích lokomotiv EffiShunter 600, vyráběných společnosti CZ LOKO. Ta vyšla vítězně z výběrového řízení a kontrakt už stvrdila podpisem smluv. V provozu nahradí zastaralé stroje sovětské a čínské konstrukce.
Lokomotivy se vyznačují menší spotřebou provozních hmot, nižšími náklady na údržbu a vyšším komfortem pro obsluhující personál. Firma CZ LOKO naváže v Turecku na dodávku motorových lokomotiv 744.704 – L18 a 744.705 – L19, které loni převzala ocelárna Erdemir. I ta je součástí holdingu OYAK, který patří k nejvýznamnějším průmyslovým skupinám v zemi.
Ocelárna Isdemir plánuje do roku 2020 zvýšit produkci o 30 procent. Tato strategie klade vysoké nároky na efektivitu a spolehlivost logistiky v rámci výrobního procesu, jehož součástí je rozsáhlá kolejová síť. Železniční vlečka přitom neslouží pouze k přísunu vstupních surovin a expedici hotových výrobků, ale zajišťuje také řadu technologických manipulací v průběhu samotné výroby.
„Vozidla musí být spolehlivá ve specifických podmínkách těžkého průmyslu. Mezi ně patří splnění nestandardního průjezdního profilu, možnost pojíždění oblouků o malých poloměrech nebo práce v prašném prostředí za extrémních klimatických podmínek. Tomuto zadání naše EffiShuntery 600 plně vyhovují. V podobných podmínkách je provozují i Třinecké železárny,“ uvedl Jaroslav Plhák, obchodní ředitel CZ LOKO.
Lokomotiva EffiShunter 600 je čtyřnápravová s elektrickým (AC/DC) přenosem výkonu. Zdrojem energie je spalovací motor Caterpillar C27. Jmenovitý výkon se podle zvyklostí přibližuje číslici v typovém označení, konkrétně v tomto případě dosahuje hodnoty 709 kW. Kromě Třineckých železáren našel tento typ uplatnění například i v mladoboleslavské automobilce Škoda Auto, u srbské společnosti NIS (Naftna Industrija Srbije) a aktuálně také probíhá výroba pro ČEPRO.
Pro CZ LOKO nejde o první úspěch v zemi. Do ní už zamířily například také lokomotivy 741.708 a 741.709, dodané v rámci výstavby projektu Marmaray. Obě tvoří zálohu pro případ mimořádné události v podmořském železničním tunelu pod Bosporem, který spojuje Evropu s Asií.