SŽDC převzala první sériová vozidla MUV 75 od CZ LOKO
Rubrika: Kolejový průmysl
Správa železniční a dopravní cesty převzala první speciální drážní vozidla MUV 75 z padesátikusové série, vyrobená společností CZ LOKO. Mají zcela novou konstrukci a zásadně se tak liší od předchozích modernizací řady MUV 74.2.
„K dnešnímu dni je předáno sedm vozidel. Do konce roku předpokládáme dodání celkem 36 kusů, zbytek pak počátkem roku příštího,“ uvedl Radovan Kovařík, ředitel Odboru traťového hospodářství SŽDC.
Vozidla určená k údržbě tratí se montují v jihlavském závodě CZ LOKO, kde jich vyrobí měsíčně čtyři až pět. Podle smlouvy má být poslední vozidlo předané na přelomu roku 2019/20. CZ LOKO však avizuje více než půlroční zrychlení dodávky.
Vozidlo MUV 75 s hydrostatickým přenosem výkonu bylo kompletně vyvinuto v CZ LOKO a vyhovuje nejnovějším evropským standardům a normám TSI. „Vytvořili jsme tak univerzální platformu našich speciálních vozidel pro příštích minimálně deset let,“ zdůrazňuje Jaroslav Plhák, obchodní a marketingový ředitel CZ LOKO.
Proti předchozím typům má delší hlavní rám a větší kabinu se dvěma řídícími stanovišti, která pojme až sedm členů osádky. Plošina s nosností pěti tun je osazena jeřábem Palfinger. Ten je SŽDC dodáván se třemi druhy drapáků na sypké hmoty, mezipražcový a na dřevo. A také se sekacím zařízením.
„Funkční design přední části výrazně přispívá k lepší aerodynamice a právě díky maximální rychlost 75 km/h zaručuje vozidlu větší akční rádius a kratší dojezdové časy na místo zásahu. V kombinaci s možností osazení různými nástavbami pro jednotlivá roční období se skutečná potřeba těchto vozidel, oproti jednoúčelovým a zastaralým MUV 69, výrazně snižuje. To se pozitivně projeví především v ekonomice provozování,“ uvedl Jaroslav Plhák.
Vozidlo pohání motor CAT C4.4 o výkonu 130 kW. Spolu s hydrogenerátorem je umístěn v kapotáži za kabinou. Konstrukce umožňuje také jeho využití na speciálních drahách, jako jsou tratě metra. Platformu lze využít i pro konstrukci měřící drezíny pro diagnostiku geometrických parametrů koleje. K volitelné nástavbě patří například sněhová fréza, cisterna, pojízdná dílna nebo štěrkový pluh.
„Díky konstrukční unifikaci MUV 75 s předchozí sérií MUV 74 nemusí SŽDC rozšiřovat sortiment náhradních dílů. U MUV 75 je využita řada osvědčených komponent z MUV 74.2, například celý systém hydrostatického pojezdu s malými úpravami. Hlavní rozdíl je v prodloužení rozvoru náprav ze 4,2 na 5,2 metru. Vynutilo si ho prodloužení kabiny, aby vznikl prostor pro dodatečnou instalaci systému ETCS při zachování ložné plochy. Zvětšení rozvoru přináší i lepší jízdní vlastnosti,“ dodal Radovan Kovařík.
Výroba speciálních drážních vozidel v CZ LOKO začala v roce 2000 vozidlem MV 20, což byla modernizace MUV 69 pro společnost Sokolovská uhelná. Postupně následovala MUV 71 s mechanickým přenosem výkonu, MUV 73 s elektrickým přenosem výkonu a v roce 2011 MUV 74 s hydrostatickým přenosem výkonu. Mezi další speciální vozidla, která CZ LOKO vyvinulo a vyrábí, patří jednotka DJ NDT pro detekci defektoskopických vad kolejnic, motorový měřící vůz MV ETCS pro diagnostiku systému ETCS a další speciální měřicí, servisní a konferenční vozy.