Starostové žádají ministra o posunutí Pražského okruhu
Rubrika: Silniční okruh kolem Prahy
Kvůli hluku a exhalacím chce 11 starostů z Prahy a středních Čech upravit východní část Pražského okruhu. V dopise adresovaném ministrovi dopravy Pavlu Dobešovi žádají, aby autostráda neprocházela okrajovými čtvrtěmi a posunula se dál za Prahu. Podle starostů je v současnosti prosazovaná trasa zastaralá, informuje o tom server Aktuálně.cz. Dobeš prostřednictvím tiskového oddělení vzkázal, že se podnětem starostů bude zabývat.
"Bohužel většina dosavadních návrhů vycházela z více jak padesát let starých koncepcí a nerespektovala aktuální vývoj v oblasti motorizace, urbanizmu, ekologie, bezpečnosti provozu a požadavky dané na transevropské dálniční sítě," uvádí se v dopise, který má server k dispozici.
Podle starostů je nyní ideální příležitost trasu autostrády změnit, protože Praha i Středočeský kraj budou projednávat nebo aktualizovat strategické Zásady územního rozvoje.
Dobeš se ale zatím stále přiklání k původní variantě, protože příprava nové trasy by mohla trvat až 15 let, píše server. Podle Dobeše by se starostové měli obrátit především na pražský magistrát, který má v tomto případě důležitější slovo.
Starostové poslali obdobný dopis i prvnímu náměstkovi pražského primátora Karlu Březinovi i středočeskému hejtmanovi Davidu Rathovi. Starostové napsali, že současná východní část okruhu vede po trase, která vznikala na počátku 60. let. Od té doby se Praha výrazně rozrostla a automobilismus se zvýšil asi 15krát.
"Trasa prochází přes obytnou zástavbu, zastavěné území sídelních útvarů nebo v její těsné blízkosti: Suchdol, Dolní Chabry, Březiněves, Ďáblice, Přezletice, Podolanka, Jenštejn, Radonice, Vinoř, Satalice, Černý Most, Horní a Dolní Počernice, Běchovice, Dubeč," uvedli starostové.
Takzvaná regionální varianta, kterou navrhuje 11 převážně pražských starostů, by podle jejich expertního posouzení byla lepší hned z několika pohledů včetně dopravního, ekologického i finančního. Regionální varianta je podle nich sice o 15 kilometrů delší, ale levnější, protože by nebyla tak technicky náročná. "Stavební náklady se sníží o zhruba 13 miliard korun, což je přibližně o jednu čtvrtinu," stojí v příloze dopisu.
Za zásadní problém starostové nepovažují ani to, že tato trasa není nijak připravená. Státu stejně nyní chybějí na dokončení Pražského okruhu peníze a rovněž patřičná úřední povolení, napsal server.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.