Společnost ZAT přišla s inovativním řešením pro zkvalitnění staveb DDTS
Rubrika: Kolejový průmysl
V posledních dvou letech ZAT hledal způsob, jak usnadnit, zrychlit a zkvalitnit realizaci staveb systému DDTS. „Jako dodavatel řídicích systémů se řadíme až na konec stavby. Tím jsme často nuceni eliminovat rizika, která souvisí s termínem dokončení stavby, ačkoliv za ně nejsme odpovědní,“ říká Václav Janoch, ředitel divize Smart systémy společnosti ZAT.
Hlavním problémem při realizaci projektu je nutnost pružně reagovat na připravenost navazujících nebo implementovaných technologických systémů. Proto společnost ZAT vyvinula vlastní systém, který umožnuje zrychlit reakce při zpracování připomínek nebo podkladů od navazujících systémů, a eliminovat tím riziko chyby lidského faktoru. „Virtualizovali jsme integrační servery všech OŘ SŽDC abychom mohli testovat aplikace DDTS v téměř reálných podmínkách před dodavatelskými zkouškami a následném nasazení na integrační servery v provozu SŽDC,“ upřesňuje Jan Šlais, vedoucí obchodní skupiny divize Smart Systémy společnosti ZAT.
Český dodavatel řídicích systémů tak umožňuje minimalizovat riziko ohrožení plánovaného termínu dokončení stavby, což je pro zákazníka a provoz ŽDC tím nejpodstatnějším. „V letošním roce připravujeme další etapu zkvalitnění služeb až do úrovně, kdy systém DDTS nebude muset čekat na připravenost navazujících TLS a bude jej možné ověřit zcela samostatně,“ doplňuje Šlais. Podle něj je použití tohoto řešení významnou inovací pro zkvalitnění DDTS staveb.
INOVATIVNÍ SYSTÉM
ZAT přešel na verzování aplikací pomocí systému GIT, který zajišťuje přehled a správu jednotlivých verzí mezi projektanty a manažery projektů. Jeho nadstavba přinesla nástroj na oznamování chyb v projektech a dalších možnostech jejich řešení. Pro rychlejší a kvalitnější reakci ZAT využívá Centrální databázi Pertinax DB, která je zdrojem dat projektu DDTS. Ta se využívá pro naplnění SW v úrovni InK Pertinax i pro monitorovací systém Reliance v úrovni InS. Tato aplikace umožňuje snadnější odhalení a opravy chyb. Jakékoliv změny v databázi se přenáší do databází Pertinax i do Reliance. V nich je také možné automatické generování alarmů a proměnných alarmního stromu využívaných v Relianci. Následně bude možnost využívat tento zdroj dat např. k tvorbě zkušebních tabulek nebo dat pro SQL databáze Reliance, čímž dojde k celkovému zefektivnění práce.
ZAT V ŽELEZNIČNÍ DOPRAVĚ
Společnost ZAT je dlouhodobým dodavatelem řídicích systémů pro České dráhy. Do oblasti správy železniční soustavy dodává tři hlavní produkty: dispečerskou řídící techniku, dálkovou diagnostiku technologických systémů a centrální elektrodispečinky. „S našimi systémy se setkáte na několika úrovních. Zajišťujeme sběr dat od procesní úrovně přes lokální vizualizaci až po centrální krajské dispečinky,“ upřesňuje Václav Janoch. První aplikaci pro dispečerskou techniku pro řízení trakčního napájení realizoval ZAT v Plzeňském kraji v roce 1994. Dnes jeho řídicí systémy najdete v polovině krajů České republiky.
INTELIGENTNÍ SYSTÉMY ŘÍZENÍ
Česká společnost ZAT v projektech nasazuje vlastní řídicí systém čtvrté generace SandRA (Safe and Reliable Automation). Jde o moderní řídicí systém třídy Distributed Control System (DCS) navržený pro náročná průmyslová odvětví vyžadující vysokou spolehlivost a dlouhou dobu života řídicího systému. Systém je modulární, pracuje zcela autonomně v reálném čase, komunikuje přes standardizovaná komunikační rozhraní aj. V projektech pro dráhy firma nasazuje především kompaktní stanice Z210, které umožňují propojit různorodá zařízení a přenos dat v geograficky rozlehlých sítích.