Španělé postaví rychlotrať mezi posvátnou Mekkou a Medinou
Rubrika: Kolejový průmysl
Konsorcium 12 španělských podniků Al-Shoula získalo velkou zakázku na vybudování druhé trasy rychlostní železnice mezi saúdskoarabskými městy Džidda, Mekka a Medina. Největšími soupeři Španělů byly při několikaměsíčním vyjednávání francouzské firmy Alstom a SNCF.
Trasy mezi městy, kterými proudí každoročně miliony účastníků muslimské pouti do Mekky, představují projekt za devět miliard amerických dolarů (162 miliard korun). Celkem mají 450 kilometrů.
Druhá fáze předpokládá dostavbu železniční tratě a její elektrifikaci, dále vybavení signalizací, telekomunikačním zařízením a kontrolním centrem. Součástí zakázky je také dodávka 35 vagónů a údržba trati po 12 let.
Saúdská Arábie se rozhodla vybudovat 2 400 kilometrů kolejí, aby povzbudila osobní i nákladní dopravu po železnici. Projekt je součástí investičního plánu na rozvoj dopravy, bydlení a vzdělání. Vláda na něj v srpnu vyčlenila 384 miliard dolarů (sedm bilionů korun).
Rychlostní vlaky mezi Medinou a Mekkou by měly začít jezdit za tři roky. Cesta mezi Mekkou a rudomořskou Džiddou, kam dorazí většina poutníků z ciziny, potrvá půl hodiny, z Mediny do Mekky pak dvě hodiny.
Před stoletím se poutníci do druhého z posvátných saúdskoarabských měst Mediny dopravovali vlakem z Damašku. Tato trať byla ale z většiny poničena při arabském povstání v letech 1918 až 1919. Po budované nové trase zvané Haramajn budou vlaky noci jezdit rychlostí 360 kilometrů za hodinu a denně budou schopny přepravit 160 000 pasažérů.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.