KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Silniční infrastruktura    Skanska dokončila stavbu čtrnáctikilometrového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou

Skanska dokončila stavbu čtrnáctikilometrového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou

Publikováno: 12.12.2019
Rubrika: Silniční infrastruktura

Dnes odpoledne se řidiči poprvé projedou po nové trase dálnice D1 na Moravě. Stavbu v hodnotě téměř 3 miliardy vybudovala Skanska mezi lety 2015 až 2019. Součástí čtrnáctikilometrového úseku dálnice jsou tři rozsáhlé mimoúrovňové křižovatky, 24 mostů, 7 kilometrů protihlukových stěn a 19 portálů dopravního značení s velkoplošnými dopravními značkami.

Na stavebně i technicky unikátním díle pracovalo ve špičce až 400 lidí denně, převážně zaměstnanců společnosti Skanska. „Při tak obrovském pracovním nasazení je vždy náročné udržet vysokou kvalitu díla po celou dobu stavby, naši lidé ale odvedli vynikající práci, a i při složitých situacích prokázali svou profesionalitu,“uvedl Michal Jurka, prezident obchodní jednotky Skanska Central Europe.

Díky stavbě, která kromě jiného zahrnuje i tři mimoúrovňová křížení, 24 mostů a přeložky 11 křižujících komunikací, se zkrátí doba dojezdu mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Od dopravy se uleví i obyvatelům obcí Lýsky a Osek nad Bečvou.

O velikosti projektu svědčí spotřeba a objem materiálu použitého na stavební konstrukce. „Na 14,312 kilometrech dálnice jsme položili 230 tisíc m2 betonových vozovek, 150 tisíc m2 živičných vozovek a 30 kilometrů dálniční kanalizace, postavili 19 portálů dopravního značení s velkoplošnými dopravními značkami a po celé trase vybudovali dálniční SOS systém včetně meteostanic, automatických sčítačů dopravy a kamerového dohledu,“ vypočítává Aleš Novák, ředitel projektu, „dále jsme instalovali 7 kilometrů protihlukových stěn, 35 kilometrů svodidel a v těsné blízkosti dálnice postavili i 14 nových retenčních a usazovacích nádrží.“

K náročnosti stavebních prací přispělo velkou měrou i budování 24 nových mostů. „Deset mostů je dálničních, osm na křižujících komunikacích, tři na účelových komunikacích a tři tubosidery slouží migrující zvěři,” řekl Aleš Novák, a dodal, „celkově mosty měří téměř 1300 metrů a jsou založeny na více než jedné tisícovce pilot. Pro jejich vybudování jsme použili přes 47 tisíc m3 betonu.” Technicky nejsložitější byla stavba mostního objektu poblíž Lipníku nad Bečvou. Vedle sebe se tu stavěly hned čtyři mosty, každý o délce 103 metrů. Kvůli složité geologii místa se musel změnit projekt a jeden most byl prodloužen ze 70 na celkových 103 metrů. „Abychom urychlili výstavbu, použili jsme nestandardní postup při provádění skruže nosné konstrukce, a to příčný přesun po polích,“ popsal postup prací Novák s tím, že na konstrukce potřebné pro stavbu všech 24 mostů byl z 90 procent použitý interní materiál firmy Skanska. „Díky velkému nasazení všech lidí a také díky počasí, které nám poslední dvě zimy přálo, se dá říci, že se mostařské práce zastavily jen na období vánočních svátků,“ dodal Novák.

Moderní výstavbu projektu Skanska zajistila i díky 3D modelování technologie BIM, ve kterém je společnost průkopnicí. „Tuto technologii jsme využívali především pro řízení stavebních strojů. Velmi se tím se urychlovala práce, protože nebylo třeba před zahajováním práce vytyčovat geodeticky. Použití 3D modelu také výrazně přispívá k bezpečnosti práce, zejména při výkopech kanalizace,“ vysvětlil Aleš Novák.

Celkově si projekt vyžádal značná bezpečnostní opatření. „Laťku jsme zásadám bezpečnosti a ochrany zdraví postavili velmi vysoko. I díky tomu nedošlo po celou dobu výstavby k žádné nehodě s vážnějším zraněním,“ vyzdvihl projekt Michal Jurka.

Výstavba dálnice D1 0137 byla dokončena 6. prosince 2019, 12. prosince byla uvedena do předčasného užívání. V následujícím roce proběhnou dokončovací práce na obslužných komunikacích, které zajišťují přístupy k pozemkům v okolí dálnice, dále práce na vodotečích a úpravy dočasných záborů i jejich navrácení vlastníkům a uživatelům. Finálně by stavba měla být hotova a předána 6. prosince 2020.

Základní údaje o stavbě:

  • Název díla: projekt D1 0137 Přerov – Lipník nad Bečvou
  • Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR
  • Zhotovitel: Skanska a.s.
  • Termín zahájení stavby: srpen 2015
  • Termín zprovoznění stavby: prosinec 2019
  • Aktuální cena stavby: 2 790 mil. Kč bez DPH
Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
D1 Lipník - Přerov - letecké fotoD1 Lipník - Přerov - letecké fotoD1 Lipník - Přerov - letecké fotoD1 Lipník - Přerov - letecké fotoD1 Lipník - Přerov - letecké fotoD1 Lipník - Přerov - náhledD1 Lipník - Přerov - náhled

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové pojetí dálniční sítě není zdaleka u konceNové pojetí dálniční sítě není zdaleka u konce (46x)
Osazením značek „dálnice“ na bývalé rychlostní silnice ke dni 1. 1. 2016 a následné změny v mapách či evidenci byl pouze...
Silniční obchvat KaznějovaSilniční obchvat Kaznějova (45x)
Na podzim letošního roku dokončíme pro Ředitelství silnic a dálnic ČR dokumentaci pro územní rozhodnutí stavby I/27, Kaz...
Silniční obchvat Rakovníka trasa B3Silniční obchvat Rakovníka trasa B3 (39x)
Krajská správa a údržba středočeského kraje jako investor pracuje usilovně na tom, aby si obyvatelé Rakovníka ulevili od...

NEJlépe hodnocené související články

Ohlédnutí za Gdaňskem: od zoufalství po triumfOhlédnutí za Gdaňskem: od zoufalství po triumf (5 b.)
Igor Sedláček pracoval v Polsku pět let a vedl suverénně největší projekt Metrostavu v zahraničí. O výstavbě rychlostní ...
Skanska dokončila stavbu čtrnáctikilometrového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad BečvouSkanska dokončila stavbu čtrnáctikilometrového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou (5 b.)
Dnes odpoledne se řidiči poprvé projedou po nové trase dálnice D1 na Moravě. Stavbu v hodnotě téměř 3 miliardy vybudoval...
Modernizace na D1 pokračuje, pravý most Vysočina se opravil za rekordních 70 dníModernizace na D1 pokračuje, pravý most Vysočina se opravil za rekordních 70 dní (5 b.)
Nejtěžší část prací má za sebou tým Jiřího Salavy z divize 4 Metrostavu, která modernizuje úsek dálnice D1 u Velkého Mez...

NEJdiskutovanější související články

Přeložka silnice III/14539 (přes ulici M. Horákové do ulice Strakonická) – stavební část 2 – 1. etapaPřeložka silnice III/14539 (přes ulici M. Horákové do ulice Strakonická) – stavební část 2 – 1. etapa (1x)
Přeložka silnice III/14539 je významnou spojnicí dvou největších českobudějovických sídlišť Máj a Vltava. Zhruba 740 m d...
Výstavba dálnice D3 0309/I Bošilec – ŠevětínVýstavba dálnice D3 0309/I Bošilec – Ševětín (1x)
Hlavním cílem projektu je výstavba nového, více než 8 km dlouhého úseku dálnice D3 na území Jihočeského kraje mezi obcem...
Přeložka silnice I/49 Vizovice – Lhotsko je dokončenaPřeložka silnice I/49 Vizovice – Lhotsko je dokončena (1x)
Dne 21. září slavnostně skončila výstavba silnice I/49 v úseku Vizovice – Lhotsko ve Zlínském kraji. Stalo se tak o půl ...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice