KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Silniční infrastruktura    Asfalt modifikovaný pryžovým granulátem – tichý a ekologický kryt vozovek nové generace

Asfalt modifikovaný pryžovým granulátem – tichý a ekologický kryt vozovek nové generace

Publikováno: 20.10.2016
Rubrika: Silniční infrastruktura

Použití asfaltu modifikovaného pryžovým granulátem (CRmB, Asphalt Rubber) při pokládkách krytových a podkladních vrstev vozovek se datuje od 60. let minulého století, kdy Charles H. McDonald použil technologii výroby Asphalt Rubber poprvé na vysprávku výtluků v USA. Po celé řadě neúspěšných pokusů a omylů se tato technologie ve Spojených státech ujala a v dnešní době se také začíná čím dál více používat i na výstavbách silničních komunikací v Česku, kde výrobu CRmB realizuje společnost Asphalt Rubber Technologies, s. r. o.

A JAKÉ VÝHODY ASPHALT RUBBER PŘINÁŠÍ?

Modifikovaný asfalt se vyrábí smícháním silničního asfaltu a pryžového granulátu z ojetých pneumatik zrnitosti od 1 mm až do 1,4 mm se silničním asfaltem ve speciálním míchacím zařízení (na výrobu 1 tuny CRmB se spotřebuje asi 50 pneumatik z osobních aut). Nabobtnalý pryžový granulát asfalt zahustí (zvýší jeho viskozitu) a modifikuje. Pojivo tak získá pružnost, nízkou citlivost vůči vysokým a nízkým teplotám a vysokou odolnost proti stárnutí a únavě. Pojivo lze použít zejména tam, kde silniční asfalty nemohou odolat účinkům současných změn počasí a dopravnímu zatížení.

Svoje místo nachází gumoasfalt hlavně v hustě zalidněných lokalitách, neboť snižuje hlučnost při odvalování pneumatik po povrchu až o 9 dB. Jemnozrnné směsi navíc umožňují snížit tloušťku obrusných a vyrovnávacích vrstev bez snížení odolnosti proti trhlinám a trvanlivosti. Asfaltové směsi s přídavkem gumové pryže také snižují brzdnou dráhu vozidel, snižují riziko smyku a zamezují tvorbě kolejí v jízdní stopě. Při srovnání s asfalty modifikovanými běžnými polymery (PmB) je asfaltová směs sice ve výrobě dražší, ale tím, že umožňuje snížit tloušťku asfaltové vrstvy na komunikaci, je ve finále levnější.

CRmB se dá použít zejména v asfaltových vrstvách typu koberců velmi tenkých (BBTM), drenážních (PA), mastixových (SMA) a vrstvách se zvýšenou odolností proti trhlinám (SAL a ACP).

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Asfalt modifikovaný pryžovým granulátem – tichý a ekologický kryt vozovek nové generace

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Aplikácie vystužených oporných múrov pomocou systému Green Terramesh na niektorých stavbách v ČRAplikácie vystužených oporných múrov pomocou systému Green Terramesh na niektorých stavbách v ČR (47x)
Vystužené horninové konštrukcie sú v posledných rokoch veľmi častou technológiou používanou pri budovaní oporných konštr...
Asfalt modifikovaný pryžovým granulátem – tichý a ekologický kryt vozovek nové generaceAsfalt modifikovaný pryžovým granulátem – tichý a ekologický kryt vozovek nové generace (44x)
Použití asfaltu modifikovaného pryžovým granulátem (CRmB, Asphalt Rubber) při pokládkách krytových a podkladních vrstev ...
Ohlédnutí za Gdaňskem: od zoufalství po triumfOhlédnutí za Gdaňskem: od zoufalství po triumf (35x)
Igor Sedláček pracoval v Polsku pět let a vedl suverénně největší projekt Metrostavu v zahraničí. O výstavbě rychlostní ...

NEJlépe hodnocené související články

Ohlédnutí za Gdaňskem: od zoufalství po triumfOhlédnutí za Gdaňskem: od zoufalství po triumf (5 b.)
Igor Sedláček pracoval v Polsku pět let a vedl suverénně největší projekt Metrostavu v zahraničí. O výstavbě rychlostní ...
Skanska dokončila stavbu čtrnáctikilometrového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad BečvouSkanska dokončila stavbu čtrnáctikilometrového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou (5 b.)
Dnes odpoledne se řidiči poprvé projedou po nové trase dálnice D1 na Moravě. Stavbu v hodnotě téměř 3 miliardy vybudoval...
Modernizace na D1 pokračuje, pravý most Vysočina se opravil za rekordních 70 dníModernizace na D1 pokračuje, pravý most Vysočina se opravil za rekordních 70 dní (5 b.)
Nejtěžší část prací má za sebou tým Jiřího Salavy z divize 4 Metrostavu, která modernizuje úsek dálnice D1 u Velkého Mez...

NEJdiskutovanější související články

Přeložka silnice III/14539 (přes ulici M. Horákové do ulice Strakonická) – stavební část 2 – 1. etapaPřeložka silnice III/14539 (přes ulici M. Horákové do ulice Strakonická) – stavební část 2 – 1. etapa (1x)
Přeložka silnice III/14539 je významnou spojnicí dvou největších českobudějovických sídlišť Máj a Vltava. Zhruba 740 m d...
Výstavba dálnice D3 0309/I Bošilec – ŠevětínVýstavba dálnice D3 0309/I Bošilec – Ševětín (1x)
Hlavním cílem projektu je výstavba nového, více než 8 km dlouhého úseku dálnice D3 na území Jihočeského kraje mezi obcem...
Přeložka silnice I/49 Vizovice – Lhotsko je dokončenaPřeložka silnice I/49 Vizovice – Lhotsko je dokončena (1x)
Dne 21. září slavnostně skončila výstavba silnice I/49 v úseku Vizovice – Lhotsko ve Zlínském kraji. Stalo se tak o půl ...