SILNICE GROUP a. s. přemostí údolí novostavbou „I/27 Velemyšleves – obchvat a přemostění Chomutovky“
Rubrika: Silniční infrastruktura
Navržený obchvat obce Velemyšleves má za cíl odvedení tranzitní dopravy na silnici I/27 mimo obec, čímž významným způsobem sníží dopravní zatížení v obci, zlepší životní prostředí v dané lokalitě a dojde ke zlepšení jízdních parametrů na silnici I/27. Je propojením důležitých měst Litvínov, Most a Žatec s mimoúrovňovým křížením s D7 na trase Praha – Chomutov s napojením na strategickou průmyslovou zónu Triangle, která je jednou z největších v ČR. Tato lokalita sehrává významnou roli v zaměstnanosti v severozápadním regionu.
POPIS STAVBY
Komunikace hlavní trasy je navržena v kategorii S11,5/80. Celková délka úpravy je 2 623 metrů.
Od stávající I/27 se trasa odklání pravotočivým obloukem, přechází do až dvanáct metrů vysokého násypu a mostním objektem o délce 538 metrů překonává levotočivým obloukem v údolnicovém zakružovacím oblouku údolí Chomutovky. Z údolí vystoupává až osm metrů hlubokým zářezem a pravotočivým obloukem se napojuje na stávající silnici I/27. Umístění mostního objektu vychází z konfigurace terénu a je vedeno snahou upravit niveletu silnice tak, aby byl minimalizován objem zemních prací a nebyly zhoršeny návrhové parametry silnice. V úsecích s podélným sklonem 4 % jsou zřízeny stoupací pruhy o délkách 380 a 630 metrů.
Pro napojení obce na nově budovaný obchvat jsou navrženy dvě úrovňové křižovatky tak, aby na něj byla napojena z obou stran. Obec tak zůstane průjezdná a nedojde k žádnému zásahu do režimu autobusové ani obslužné dopravy.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE
- Název stavby: I/27 Velemyšleves – obchvat a přemostění Chomutovky
- Místo stavby: Ústecký kraj
- Katastrální území: Velemyšleves
- Druh stavby: novostavba, liniová
- Projektant DSP: SUDOP Praha, a. s.
- Projektant RDS: Novák & Partner s. r. o.
- Zhotovitel: Sdružení Velemyšleves‑obchvat, vedoucí sdružení SILNICE GROUP a. s.
- Podzhotovitel mostu: SMP CZ, a. s.
- Cena stavby dle smlouvy: 558 921 156 Kč (bez DPH)
DATA O STAVBĚ
Hlavní trasa
- délka: 2 623 m
- kategorie: S 11,5/80
- plocha vozovky: 33 901 m2
- počet stavebních objektů: 28
Mostní objekty
- počet celkem: 1
- plocha mostu: 7 374 m2
Přeložky inženýrských sítí
- vodohospodářské objekty: 2
- objekty elektro, sděl. kabely: 3
Celkový objem zemních prací
- výkopy: 148 775 m3
- násypy: 106 410 m3
ZÁKLADNÍ DATA
- Stanovisko EIA: 03/2005
- Schválení investičního záměru: 12/2008
- Vydání územního rozhodnutí: 04/2007
- Vydání stavebního povolení: 07/2013
- Vyhlášení výběrového řízení na zhotovitele: 11/2008
- Zahájení stavby: 07/2014
- Uvedení do provozu: 11/2016
PRŮBĚH REALIZACE STAVBY
Období 2014 – dodatečný inženýrsko‑geologický průzkum (DIGP)
Po provedení přípravných prací byl přizván geotechnik a ten zaznamenal v původně skrytých lokalitách geotechnické a hydrogeologické poruchy, na základě toho byl proveden dodatečný inženýrsko‑geologický průzkum.
Dle výsledků DIGP bylo nutné přistoupit ke speciálním opatřením pro zajištění lokální stability svahu před opěrou mostu OP8, posílení hlubinného založení v nivě Chomutovky a eliminaci plošných sesuvů pod opěrou mostu OP1. Upraven byl počet pilot a jejich délka z důvodů potřeby dostatečného „vetknutí“ do únosných vrstev a překonaní vrstev zvodněných písků a z důvodu odolání vodorovným silám působícím na piloty pod opěrami bylo zesíleno hlubinné založení a celá mostní konstrukce, aby stavba mostu byla bezpečná.
Z výše uvedených důvodů se zapracovaly výsledky DIGP do RDS, zhotovitel vzhledem k nepředvídatelným fyzickým podmínkám předkládá aktualizovaný HMG a nasazuje násobné kapacity.
V dubnu 2015 je objednatelem vydán pokyn k zahájení prací.
Období 2015 – hlavní trasa a související objekty
V rámci etapy č. 1 byly hlavní objekty SO 101.1 Silnice I/27 a SO 201.1 Most prováděny v rozsahu zemních prací a založení, související objekty přeložek vody SO 311 a SO 312 spolu se stavebními objekty provizorních přeložek stávající komunikace SO 151, SO 152, SO 112 a souvisejících stavebních objektů.
Objekt SO 201.1 Most přes údolí Chomutovky v první etapě byl realizován v rozsahu pilotového založení včetně plošných základů, tzv. kritické cesty (pilíř P4 Zárodek) a pilířů P2, P3, P5, P6, P7, opěra OP1 z 90 % a opěra OP8 z 30 %.
Založení mostu bylo s ohledem na výsledky DIGP změněno a zhotovitel provedl zaplavované vrtané velkoprůměrové piloty 1 200 mm, upraven byl počet pilot a jejich délka (z důvodů dodatečného DIGP – potřeba dostatečného„vetknutí“ do únosných vrstev a překonaní vrstev zvodněných písků, technologických důvodů a odolání vodorovným silám působících na piloty pod opěrami).Jak u opěr, tak u pilířů jsou realizovány plošiny s betonovými šablonami vyztuženými KARI sítěmi pro vrtání pilot. Plošiny u opěr jsou tvořeny násypem zhotoveným do požadované výšky. Plošiny pro vrtání u pilířů značně zjednodušily a zefektivnily vrtací práce v terénu.
Období 2016 – etapa č. 2
V druhé polovině výstavby práce plynule navazují = dokončení násypů opěr, vysokého zářezu, násypů sjezdu, křižovatky SO 111 a SO 112, přeložek komunikací SO 151 a SO 152 a následné spuštění provozu objízdné trasy stávající komunikace I/27 silnice. Pro zajištění stability zářezu a zajištění odvodnění pláně jsou v tomto úseku vybudována oboustranná drenážní a výztužná žebra o hloubce 1,5 m a šířce 1 m ve dně rýhy s osovou vzdáleností v podélném směru maximálně 7 m. V patě svahu je navržena průběžná přitěžovací lavice z lomového kamene o výšce 3 m. Lavice zároveň sloužit jako ochrana proti promrzání. Samotný zářez je odvodněn podélnými příkopy. Vozovka bude ochráněna před účinky podzemní vody hloubkovými drenážemi DN 200 – DN 300 s částečnou perforací a realizací plošného drénu tl. 0,2 m pod aktivní zónou z hrubozrnného materiálu obaleného separační geotextílií.
SO 201.1 most přes údolí Chomutovky
Nosná konstrukce komorového průřezu tvoří rámový nosník o 7 polích. Teoretická rozpětí v ose mostu (ose komunikace) jsou 45,0 + 65,0 + 90,0 + 120,0 + 90,0 + 65,0 + 45,0 m. Celková šířka nosné konstrukce mostu je 14,1 m. Výstavba nosné konstrukce probíhá metodou letmé betonáže ze zárodků. S ohledem na rozpětí nosné konstrukce v jednotlivých polích je navržena výška nosné konstrukce proměnná, kdy její podhled probíhá ve tvaru parabolického náběhu. Nad pilíři P3 a P6 je výška nosné konstrukce 3,75 m a nad pilíři P4 a P5 v oblasti zárodků má hodnotu 6,0 m. Zárodky mostu jsou navrženy jako celá část nosné konstrukce realizovaná technologií letmé betonáže. Pro dodatečné předpětí nosné konstrukce jsou použita předpínací lana.
Pro výstavbu technologií letmé betonáže se přistoupilo k použití dvou párů betonážních vozíků. Letmá betonáž je započata od vahadla P4 a následně pokračuje na vahadle P5. Vlastní betonáž probíhá ve třech etapách. Nejprve je vybetonována spodní deska, potom stěny a nakonec horní deska. Všechny tyto části, postupně betonované po výšce průřezu obsahují příslušné části pilířových listů. Ty pronikají komorovým průřezem na vnitřní i vnější straně. Mostní objekt v druhé etapě byl proveden v rozsahu nosné konstrukce, příslušenství a konstrukce vozovky.
Právě probíhají dokončovací práce před zprovozněním obchvatu, další kilometry komfortní jízdy přeje všem řidičům SILNICE GROUP a. s.