KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Kolejový průmysl    Siemens: celosvětový vývoj kolejových vozidel

Siemens: celosvětový vývoj kolejových vozidel

Publikováno: 15.6.2012
Rubrika: Kolejový průmysl

Společnost Siemens byla založena již roku 1847 a stala se synonymem pro špičkové technologie, inovace, kvalitu, spolehlivost a mezinárodní působení. Soustřeďuje se na vývoj a výrobu v řadě průmyslových odvětví v širokém rozsahu aplikované elektrotechniky a od roku 1879, kdy Werner von Siemens předvedl světu první elektrickou lokomotivu, se věnuje kolejové dopravě. A to jak v oblasti vozidel, tak infrastruktury. Již více než 120 let uplynulo od doby, kdy se Siemens stal součástí českého průmyslu. V průběhu let se portfolio produktů Siemens prostupně mění a odráží potřeby obyvatelstva i průmyslu. Inovační trendy se promítají i v dopravní technice. Ta je určitou stálicí. Patří k nosným oborům společnosti Siemens a má velký potenciál budoucího rozvoje.

Vývojová struktura společnosti Siemens je založena na spolupráci center umístěných v různých zemích. Jednou z nich je Česká republika. Vývojové centrum kolejových vozidel v současné době čítá 130 konstruktérů a patří k nejdynamičtějším týmům v rámci dopravní divize Siemens v Česku. Pracoviště v Praze a Ostravě jsou zapojena do celosvětového vývoje kolejových vozidel Siemens a podílí se spolu s partnerskými pracovišti na projektech pro městskou dopravu, regionální dopravu a zejména vysokorychlostní dálkovou dopravu.

Významným milníkem nejen pro společnost Siemens, ale i pro železniční svět, se stala nová objednávka Ruských železnic na dodávku dalších osmi vysokorychlostních jednotek Velaro RUS označovaných Sapsan (sokol stěhovavý). Tento krok je jasným důkazem toho, že moderní vysokorychlostní železniční technika obstála i v náročných klimatických a provozních podmínkách Ruska. Statistiky dokládají, že vozidla Velaro umí jezdit mezi Moskvou a Petrohradem bez minuty zpoždění i několik měsíců po sobě. Přitom však jen někteří vědí, že významný podíl na vzniku těchto vozidel mají inženýři z českého centra vývojové konstrukce kolejových vozidel v Praze a Ostravě.

Další vysokorychlostní vozidla s českým rukopisem budou za nedlouho jezdit na západoevropských kolejích. Je bezesporu velkou poctou, že odborníci z České republiky spolupracují na rychlovlacích pro společnost Eurostar, které spojí Anglii s kontinentální Evropou. Za jejich označením e320 se skrývá aerodynamicky řešená, 400 metrů dlouhá, šestnáctivozová vysokorychlostní elektrická jednotka s nejvyšší provozní rychlostí 320 km/h a s výkonem 16 000 kW. Bude nasazena na tratích Paříž – Londýn, Londýn – Brusel – Amsterdam, Paříž – Marseille a v budoucnosti i na trati Brusel – Kolín. Přitom při jízdě mezi Velkou Británií a Francií musí vlak překonat 50 kilometrů dlouhý Lamanšský tunel, který vede v délce 38 kilometrů přímo pod mořským dnem. To klade na vozidlo zvýšené bezpečnostní nároky z hlediska spolehlivosti i požární bezpečnosti.

Kromě vysokorychlostních vlaků nesou českou stopu například i elektrické jednotky Desiro RUS pro olympijské hry v Soči. Na ty bude navazovat dodávka dalších 240 bezbariérových pětivozových elektrických jednotek Desiro pro regionální příměstskou dopravu na mnoha místech Ruska. Vývojáři z Česka jsou zapojeni také do projektů vysokorychlostních vozidel ICx, která jsou určena pro generační obměnu vozidlového parku IC vlaků v Německu. Zapojili se i do vývoje příměstských nízkopodlažních elektrických jednotek Desiro ML pro evropské země. Z oblasti městské hromadné dopravy se například podílejí na vzniku nejmodernější tramvaje Avenio pro Den Haag v Nizozemí a na vývoji vozidel metra Inspiro, která jsou určena pro plně automatický provoz metra bez strojvedoucího ve Varšavě.

Mezinárodní spolupráce je umožněna díky vzájemnému propojení vývojových středisek prostřednictvím specializovaných softwarových nástrojů. Tak je zajištěna výměna dat mezi Českou republikou a pracovišti v zahraničí. Přitom české vývojové centrum je hned po německém a rakouském třetím nejvýznamnějším centrem v rámci dopravní divize Siemens v celosvětovém měřítku.

V pražské lokalitě jsou tři vývojová oddělení. Mechanické, které řeší hrubé stavby vozových skříní, vnitřní vybavení, dveřní systémy a brzdy. Elektrotechnické oddělení je zaměřeno na hardwarové řízení, softwarové řízení, zástavbu a montáž elektrické výzbroje vozidel. Trojici doplňuje oddělení systémů, které řeší průřezová témata od řízení projektů, vzdělávání, přes management kvality až po požární ochranu a bezpečnost. V Ostravě probíhá konstrukční vývoj mechanické části vozidel – vnitřního vybavení, stanoviště strojvedoucího, klimatizace, vodního hospodářství a podobně. Tímto společným úsilím mezistátních týmů vznikají nová a hospodárná kolejová vozidla pro moderní železnici.

Siemens: the Worldwide Development of Rail Vehicles
An important milestone not only for company Siemens, but also for the railway world, was the new order placed by the Russian Railways for the delivery of eight high-speed units Velaro RUS, called Sapsan. This is clear evidence that the modern high-speed rail technology has been successful in challenging climatic and operating conditions of Russia. Statistics show that vehicles Velaro can operate between Moscow and St. Petersburg without delay of minutes even in a period of several consecutive months. However, only a few know that the engineers from the Czech centre of development design of the rail vehicles in Prague and Ostrava have been significantly involved in development of these vehicles.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
U vývoje tramvají Avenio pro Den Haag, významné město Nizozemska, byl českým konstruktérům svěřen úkol podílet se na návrhu vozové skříně.Desetivozové elektrické jednotky Velaro RUS mají délku 250 metrů a pojmou přes 600 cestujících v jedné jednotce. Pro tratě v Rusku a v dalších zemích bývalého Sovětského svazu jsou již desítky let typické elektrické jednotky řad ER v různém provedení. Nyní je připravována jejich náhrada moderními vozidly Desiro RUS.Základem koncepce vozidel ICx je kombinace netrakčních a trakčních vozů o délce 28 m, které cestujícím poskytují klimatizovaný interiér se 100 sedadly. Pod podlahou trakčních vozů je umístěn pohon o parametrech 1,65 MW a 249 km/h.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Předpis SŽDC D4 – RADIOBLOKPředpis SŽDC D4 – RADIOBLOK (55x)
Přesně 14. prosince 2014 se změnou grafikonu vlakové dopravy vstoupil v platnost zcela nový předpis SŽDC D4 – Předpis pr...
Modernizovaná vozidla ze ŠumperkaModernizovaná vozidla ze Šumperka (36x)
Zástupci šumperské společnosti Pars nova a Českých drah podepsali v průběhu loňského roku dva významné kontrakty. Na poč...
Elektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský krajElektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský kraj (35x)
Od konce listopadu 2018 uvádějí České dráhy do provozu nové elektrické jednotky RegioPanter, které jsou určeny pro regio...

NEJlépe hodnocené související články

Švýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republiceŠvýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republice (5 b.)
Když se majitel společnosti STADLER Rail, A.G., pan Peter Spuhler rozhodl v roce 2009 založit v Praze konstrukční kancel...
Elektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský krajElektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský kraj (5 b.)
Od konce listopadu 2018 uvádějí České dráhy do provozu nové elektrické jednotky RegioPanter, které jsou určeny pro regio...
STADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantuSTADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantu (5 b.)
Rok 1989 přinesl zásadní změnu nejen do budováním socialismu už unavené Československé republiky, ale i do tehdy ještě p...

NEJdiskutovanější související články

Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (3x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...
Čtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaciČtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaci (1x)
Po šestiměsíčním vyjednávání dosáhly v dubnu Evropský parlament, Evropská komise a Rada EU dohody o politickém pilíři tz...
České firmy na Uralu navážou na "mrtvou trať" gulagu (1x)
Uralská dráha, kterou se chystají stavět české firmy podle dohody, podepsané dnes v Praze při návštěvě ruského prezident...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice