Siemens: celosvětový vývoj kolejových vozidel
Rubrika: Kolejový průmysl
Společnost Siemens byla založena již roku 1847 a stala se synonymem pro špičkové technologie, inovace, kvalitu, spolehlivost a mezinárodní působení. Soustřeďuje se na vývoj a výrobu v řadě průmyslových odvětví v širokém rozsahu aplikované elektrotechniky a od roku 1879, kdy Werner von Siemens předvedl světu první elektrickou lokomotivu, se věnuje kolejové dopravě. A to jak v oblasti vozidel, tak infrastruktury. Již více než 120 let uplynulo od doby, kdy se Siemens stal součástí českého průmyslu. V průběhu let se portfolio produktů Siemens prostupně mění a odráží potřeby obyvatelstva i průmyslu. Inovační trendy se promítají i v dopravní technice. Ta je určitou stálicí. Patří k nosným oborům společnosti Siemens a má velký potenciál budoucího rozvoje.
Vývojová struktura společnosti Siemens je založena na spolupráci center umístěných v různých zemích. Jednou z nich je Česká republika. Vývojové centrum kolejových vozidel v současné době čítá 130 konstruktérů a patří k nejdynamičtějším týmům v rámci dopravní divize Siemens v Česku. Pracoviště v Praze a Ostravě jsou zapojena do celosvětového vývoje kolejových vozidel Siemens a podílí se spolu s partnerskými pracovišti na projektech pro městskou dopravu, regionální dopravu a zejména vysokorychlostní dálkovou dopravu.
Významným milníkem nejen pro společnost Siemens, ale i pro železniční svět, se stala nová objednávka Ruských železnic na dodávku dalších osmi vysokorychlostních jednotek Velaro RUS označovaných Sapsan (sokol stěhovavý). Tento krok je jasným důkazem toho, že moderní vysokorychlostní železniční technika obstála i v náročných klimatických a provozních podmínkách Ruska. Statistiky dokládají, že vozidla Velaro umí jezdit mezi Moskvou a Petrohradem bez minuty zpoždění i několik měsíců po sobě. Přitom však jen někteří vědí, že významný podíl na vzniku těchto vozidel mají inženýři z českého centra vývojové konstrukce kolejových vozidel v Praze a Ostravě.
Další vysokorychlostní vozidla s českým rukopisem budou za nedlouho jezdit na západoevropských kolejích. Je bezesporu velkou poctou, že odborníci z České republiky spolupracují na rychlovlacích pro společnost Eurostar, které spojí Anglii s kontinentální Evropou. Za jejich označením e320 se skrývá aerodynamicky řešená, 400 metrů dlouhá, šestnáctivozová vysokorychlostní elektrická jednotka s nejvyšší provozní rychlostí 320 km/h a s výkonem 16 000 kW. Bude nasazena na tratích Paříž – Londýn, Londýn – Brusel – Amsterdam, Paříž – Marseille a v budoucnosti i na trati Brusel – Kolín. Přitom při jízdě mezi Velkou Británií a Francií musí vlak překonat 50 kilometrů dlouhý Lamanšský tunel, který vede v délce 38 kilometrů přímo pod mořským dnem. To klade na vozidlo zvýšené bezpečnostní nároky z hlediska spolehlivosti i požární bezpečnosti.
Kromě vysokorychlostních vlaků nesou českou stopu například i elektrické jednotky Desiro RUS pro olympijské hry v Soči. Na ty bude navazovat dodávka dalších 240 bezbariérových pětivozových elektrických jednotek Desiro pro regionální příměstskou dopravu na mnoha místech Ruska. Vývojáři z Česka jsou zapojeni také do projektů vysokorychlostních vozidel ICx, která jsou určena pro generační obměnu vozidlového parku IC vlaků v Německu. Zapojili se i do vývoje příměstských nízkopodlažních elektrických jednotek Desiro ML pro evropské země. Z oblasti městské hromadné dopravy se například podílejí na vzniku nejmodernější tramvaje Avenio pro Den Haag v Nizozemí a na vývoji vozidel metra Inspiro, která jsou určena pro plně automatický provoz metra bez strojvedoucího ve Varšavě.
Mezinárodní spolupráce je umožněna díky vzájemnému propojení vývojových středisek prostřednictvím specializovaných softwarových nástrojů. Tak je zajištěna výměna dat mezi Českou republikou a pracovišti v zahraničí. Přitom české vývojové centrum je hned po německém a rakouském třetím nejvýznamnějším centrem v rámci dopravní divize Siemens v celosvětovém měřítku.
V pražské lokalitě jsou tři vývojová oddělení. Mechanické, které řeší hrubé stavby vozových skříní, vnitřní vybavení, dveřní systémy a brzdy. Elektrotechnické oddělení je zaměřeno na hardwarové řízení, softwarové řízení, zástavbu a montáž elektrické výzbroje vozidel. Trojici doplňuje oddělení systémů, které řeší průřezová témata od řízení projektů, vzdělávání, přes management kvality až po požární ochranu a bezpečnost. V Ostravě probíhá konstrukční vývoj mechanické části vozidel – vnitřního vybavení, stanoviště strojvedoucího, klimatizace, vodního hospodářství a podobně. Tímto společným úsilím mezistátních týmů vznikají nová a hospodárná kolejová vozidla pro moderní železnici.
Siemens: the Worldwide Development of Rail Vehicles
An important milestone not only for company Siemens, but also for the railway world, was the new order placed by the Russian Railways for the delivery of eight high-speed units Velaro RUS, called Sapsan. This is clear evidence that the modern high-speed rail technology has been successful in challenging climatic and operating conditions of Russia. Statistics show that vehicles Velaro can operate between Moscow and St. Petersburg without delay of minutes even in a period of several consecutive months. However, only a few know that the engineers from the Czech centre of development design of the rail vehicles in Prague and Ostrava have been significantly involved in development of these vehicles.