KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    SDS EXMOST představuje výstavbu Lávky přes Jizeru v Semilech a rekonstrukci tramvajových a silničních mostů „Ostrava-Svinov“

SDS EXMOST představuje výstavbu Lávky přes Jizeru v Semilech a rekonstrukci tramvajových a silničních mostů „Ostrava-Svinov“

Publikováno: 9.4.2013
Rubrika: Mosty

V souvislosti s realizovanými stavbami v loňském roce prezentujeme dvě technicky zajímavá a náročná díla, na kterých byla společnost SDS EXMOST spol. s r. o. buď generálním dodavatelem anebo členem sdružení. Jedná se o Lávku přes Jizeru v Semilech u stadionu a Revitalizaci přednádražního prostoru Svinov II. etapa – rekonstrukci tramvajových a silničních mostů.

LÁVKA PŘES JIZERU V SEMILECH U STADIONU
Lávka přes Jizeru je součástí jednoho z úseků cyklotrasy Greenway Jizera – plně vybaveného multifunkčního koridoru podél řeky Jizery, který bude využíván místními obyvateli i návštěvníky. Nová lávka v Semilech byla zbudována v místě bývalého koupaliště a převádí cyklostezku přes koryto řeky Jizery ze stadionu na Ostrov. Jedná se o lávku pro pěší se zavěšenou mostovkou s trubkovým hlavním obloukem výškově zakřiveným do tvaru paraboly, mostovka je půdorysně esovitě zakřivena, výškově ve vrcholovém oblouku o rozpětí 43,204 m. Mostovku tvoří dvojice trubkových nosníků se železobetonovou deskou NK. Délka mostu je 46,774 m. Stavba byla zahájena v dubnu 2012 a zprovozněna v prosinci 2012.

Nosnou konstrukci mostu tvoří jeden středový hlavní nosný oblouk profilu 610/20 mm s esovitě zakřivenou mostovkou ze dvou podélných nosníků spojených deskou mostovky, resp. konzolami vetknutými do betonu mostovky. Závěsy tvoří systém Pfeifer – profil P36 mm, únosnosti min. 250 kN. V příčném směru ve střední části, kde oblouk vede vysoko nad mostovkou, a závěsy nezasahují do průchozího prostoru, tvoří závěsy tvar písmene A. Pod mostovkou jsou protilehlé závěsy spojeny do trojúhelníkového tvaru dvojicí táhel taktéž od fy Pfeifer profilu P 24 mm o stejném průřezu jako závěsy. Mostovka je sestavena ze dvou podélných nosníků z ocelových trubek, které jsou zakřiveny ve dvou směrech a to esovitě v půdoryse a do vrcholového oblouku ve svislém směru. Zakřivení tvoří krátké přímé trubky tvaru lomeného polygonu. Duté ocelové nosné prvky jsou pro zamezení pronikání vzdušné vlhkosti spojeny vzduchotěsnými svary. K nosným podélným trubkám jsou přivařeny dvojice ztužení s rozšířením do styčníkového plechu pro smontování s příčníky mostovky.

Během stavebních prací na opěrách lávky byla zahájena výroba ocelových konstrukcí (hlavní oblouk, mostovkou nosníky, konzol. svařence do desky mostovky, styčníky závěsů na oblouku, kotevní příruby oblouku, svarky mostovkových nosníků a další pomocné prvky). Celková hmotnost všech OK činí 44,37T. Následně byla provedena předmontáž mostovkového roštu a hlavního oblouku ve výrobě a doprava na stavbu. Do koryta a na spodní stavbu byly osazeny dvě provizorní podpory ve třetinách rozpětí a ložiska, na které byl osazen mostovkový rošt. Následovalo zavaření a montáž hlavního oblouku vcelku opatřeného konečnou PKO ke kotevním přípravkům, které byly již zabetonovány ve spodní stavbě. Zavěšení mostovkového roštu na oblouk prostřednictvím závěsů, výšková rektifikace roštu a aktivace závěsů. Dále podvěšení systému bednění ve fázích podle dokumentace fy Ulma a betonáž desky. Po vytvrdnutí betonu desky mostovky bylo přikročeno k odstranění provizorních podpěr z řečiště.

Montáž zábradlí probíhala po jednotlivých polích. Po montáži zábradlí bylo namontováno osvětlení lávky u opěr a do zábradelního madla vč. napájení. Dále byly namontovány kobercové dilatační závěry. Následovalo vakuové tryskání podkladu izolace a aplikace pochozí stěrkové izolace. Jako konečná operace bylo zbudování vozovek na předpolích.

Lávka byla díky vzájemné spolupráci všech zúčastněných firem slavnostně otevřena dne 7. 12. 2012 za účasti hejtmana libereckého kraje, starosty města Semil a cca 1 000 obyvatel Semil a blízkého okolí. Realizace stavby je prováděna s ohledem na vysokou estetickou hodnotu výsledného díla, optimální spotřebu materiálu a minimální dopady na životní prostředí při výstavbě.

  • Investor: Město Semily, Husova 82, Semily
  • Projektant: Projektová kancelář Vaner, s. r. o., V Horkách 101/1, Liberec

REVITALIZACE PŘEDNÁDRAŽNÍHO PROSTORU OSTRAVA-SVINOV - REKONSTRUKCE TRAMVAJOVÝCH A SILNIČNÍCH MOSTŮ
Jednalo se o společný projekt Statutárního města Ostravy a Moravskoslezského kraje, který realizovalo sdružení firem IMOS Brno a. s. a SDS EXMOST spol. s r. o. Plánovaný termín realizace 08/2011 – 04/2013.

Stavba přestupního uzlu Svinovské mosty zahrnovala kromě rekonstrukce všech mostů a stavby zastřešeného dopravního terminálu i výstavbu dvou nových okružních křižovatek na komunikaci podcházející pod mosty, protažení nové komunikace pod navazujícím ocelovým mostem a vybudování odstavné plochy pro autobusy v těsné
blízkosti mostů.

Řešení stávajících mostů byly nosné konstrukce zhotovené z předpjatých prefabrikovaných nosníků typu I73, které tvořily prostá pole estakády ve výšce 11 m nad terénem. Nosníky byly přes ložiska uloženy na plošně založených rámových podpěrách. Jedná o čtyři mosty – mezi krajní silniční mosty, z nichž každý je určen pro jeden směr, jsou vloženy dva tramvajové mosty.

První fáze rekonstrukce mostů spočívala v odbourání celého mostního svršku, přizvednutí nosné konstrukce, sanaci úložných prahů a čel NK, výměny ložisek a opětovného osazení stávajících nosníků na nová ložiska.

Zvedání NK probíhalo kompletně seshora na tyčích. Jako základní prvek horní podpěrné konstrukce byly použity příhradové nosníky KMT, spojené pomocí standardních prvků PERI do dvojstěnných skruží, uložených na nízkých věžích STA-4. Pro zvedání polí tramvajového mostu postačovala jedna skruž o hmotnosti 40 t, pro silniční most pak dvojice skruží. Zvedání mostu ze shora umožnilo nejen vyšší rychlost zvedání, ale i mnohem snadnější rektifikaci NK při následném osazení, včetně možnosti mírné změny polohy.

Závěsy na nichž byly mosty zvedány, byly tvořeny předpínacími tyčemi Dywidag WR26 a WR32. U tramvajového mostu bylo použito 8 závěsů a u silničního pak celkem 20 tyčí. Zvedání bylo prováděno dutými hydraulickými lisy s krokem 150 až 250 mm. Použité lisy o nosnosti 300 a 600 kN byly rozmístěny tak, aby bylo znemožněno přetížení jednotlivých závěsů.

Pro přesun mezi jednotlivými poli byla každá skruž vybavena čtveřicí hydraulicky ovládaných noh z RCS nosníků sloužících pro uchycení pojezdových kol. Hydraulické nohy rovněž umožnily i celou skruž zvednout či spustit až o několik metrů, čímž se výrazně usnadnila montáž i demontáž skruže. Pojezdová kola jsou celopryžová o nosnosti 10 tun. Na RCS nosníky se namontovala pomocí atypických patek, které umožňovaly i úhlové natočení kol. Jejich nosnost plně postačovala pro přenos skruže a možnost natáčení umožňuje i bezproblémovou jízdu skruže v půdorysném oblouku, nebo její příčnou rektifikaci. Kola byla v druhé etapě opravy mostů vybavena i hydraulickým natáčením. Při valivém odporu do 5 % byl pro posun využit hydraulický naviják, rychlost přesunu cca 20 m/h.

Provedení aktivace ložisek jednoho pole, přesun skruže a zvednutí NK následujícího pole o 1,3 m na dvojici skruží trvalo 2 dny. Nad každou ze sedmi podpěr byl osazen nový dilatační závěr, a pro zklidnění jízdy se po mostech prostřídaly povrchové a podpovrchové závěry. Na celoplošnou izolaci byl položen nový mostní svršek. Na silničních mostech byla na straně přiléhající na tramvajové mosty podél konstrukce opláštění eskalátorů tramvajových mostů, v poli č. 5 a 6 navazujících na ocelový most, navržena kotvená betonová svodidla, v ostatních polích byla běžná betonová svodidla jen položena na nízkou betonovou římsu.

Vzhledem k tomu, že se výstavbou měl velmi omezit provoz na nejvytíženější komunikaci v kraji (průjezd vozidel 45 000 denně), tak stavbě předcházelo velmi dlouhé projednávání týkající se provizorních dopravních tras. Na mostech byl zachován jednosměrný provoz pro individuální dopravu a oboustranný provoz pro vozidla MHD, IZS a stavby.

Rekonstrukce probíhala na prvním silničním a tramvajovém mostě 7 měsíců a na druhé dvojici mostů již jen 4 měsíce. Celá rekonstrukce čtyř 150 metrů dlouhých mostů, byla provedena za 11 měsíců.

  • Investor: Statutární město Ostrava, Prokešovo nám. 8, Ostrava
  • Projektant DZS : MORAVIA CONSULT Olomouc, a. s., Legionářská 1085/8, Olomouc
  • Projektant RDS: DOPRAVOPROJEKT Ostrava, s. r. o., Masarykovo nám. 5/5, Ostrava

SDS EXMOST Presents Construction of a Footbridge over Jizera in Semily and Reconstruction of Tram and Road Bridges in “Ostrava-Svinov”
In connection with buildings executed in the previous year we present two technologically interesting and challenging works, in which the company SDS EXMOST spol. s r. o. participated either as a general contractor or as the member of an association. They are the Footbridge over Jizera in Semily near the stadium and Revitalisation of the area in front of the station Svinov stage II – reconstruction of tram and road bridges.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Lávka přes Jizeru v Semilech u stadionu - Uložení NK na skruži vč. osazeného bednění mostovkyLávka přes Jizeru v Semilech u stadionu - Nová lávka během zimního provozuRevitalizace přednádražního prostoru Ostrava -Svinov - Celkový pohled na dokončené dílo – v popředí prosklená výtahová šachta s eskalátoryRevitalizace přednádražního prostoru Ostrava -Svinov - Sestava pro zvedání mostních polí – příhradové nosníky KMT, spojené do dvoustěnných skruží, uložených na věžích STA-4

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice