KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Kolejový průmysl    Rekonstrukce železniční trati Budapešť-Kelenföld – Tárnok

Rekonstrukce železniční trati Budapešť-Kelenföld – Tárnok

Publikováno: 17.8.2012
Rubrika: Kolejový průmysl

V září loňského roku začala rekonstrukce 22 km železniční trati mezi železniční stanicí Budapešť-Kelenföld a žst. Tárnok. Trať je součástí V. transevropského železničního koridoru, který dále pokračuje přes Székesfehérvár, Siófok, Gyékényes až do Záhřebu. Rekonstrukci trati pro zadavatele Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztö Zrt. (NIF) zahájilo Konsorcium DSE, sdružení dodavatelských firem Doprastav, a. s., Subterra a. s. a maďarský EuroAszfalt Építö és Szolgáltató Kft. Projektantem je Fömterv–Érd Konzorcium, složené z firem Fömterv, Europort, Hungarail, Infraplan, R-Traffic, Vágányszerviz. Dokončení je naplánováno na 30. 12. 2013. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Fondu regionálního rozvoje ve výši 85 %. Celková hodnota zakázky je 30,999 miliard forintů (2,75 miliardy korun).

POPIS STAVBY
Cílem rekonstrukce je dosáhnout rychlosti 160 km/h a zatížení na jednu nápravu 22,5 t. Pro dosažení těchto parametrů provede Konsorcium DSE na devatenácti kilometrech trati její zdvoukolejnění a rekonstrukci železničního spodku a svršku celého úseku stávající trati.

Ve stanici Nagytétény a Tárnok dodavatel zrekonstruuje kolejiště včetně železničního spodku a nového řešení odvodnění a vybuduje podchody a nástupiště odpovídající současným normám. Dále budou modernizovány zastávky Budapešť-Albertfalva, Budafok-Belváros, Nagytétény-Érdliget a zcela nově bude postavena zastávka Növény utca včetně podchodu k nástupištím. Součástí stavby dále bude přestavba trakčního vedení s vybudováním sekčního dálkového ovládání a přestavba autobusových zastávek u stanic Tárnok a Gárdony a u zastávky Velence.

Ze zadání investora vyplynulo i několik speciálních požadavků, které musí sdružení dodržet. Je to například zajištění archeologického průzkumu před zahájením prací nebo koordinace prací ve stanici Kelenföld s výstavbou trasy metra číslo 4. Protože ve II. světové válce byla trať bombardována, musí veškerým stavebním pracím předcházet pyrotechnické kontroly. Ukázalo se, že obavy jsou opodstatněné. Ve stanici Tárnok pyrotechnici objevili čtyři menší letecké pumy. Policie proto musela okolí v okruhu 300 metrů uzavřít a výbušniny mohly být zneškodněny. Vzhledem k tomu, že rekonstruovaná trať je hlavním spojením mezi Budapeští a Balatonem, přeruší výstavbu nejen zimní technologická přestávka, ale i letní turistická. I z těchto důvodů je velmi důležité dodržet plánovaný harmonogram výstavby.

PRŮBĚH VÝSTAVBY
Vlastní stavební práce začaly 5. září loňského roku výlukami v obou koncových stanicích žst. Budapešť-Kelenföld a žst. Tárnok.

V železniční stanici Kelenföld jsou práce v poslední fázi. Zbývá vyměnit výhybky na zhlaví směrem na Tárnok (trať č. 30a) pro napojení nově vybudované 2. koleje. Během května probíhala jedna z nejtěžších pracovních fází, kdy bylo vyměněno celkem 32 ks výhybek a kompletní staniční koleje mezi jižním a severním zhlaví stanice Kelenföld. Práce na železničním spodku a svršku doprovázela instalace trakčního vedení a instalace provizorního zabezpečovacího zařízení. Vzhledem k provozu ve stanici a časové tísni práce postupovaly ve velmi náročných podmínkách. Vše bylo dokončeno včas a vlaky zajištující mnohonásobně vyšší vytíženost v letním období mohou jezdit bez omezení.

Železniční stanice Tárnok je dokončena ze dvou třetin. Je položena jedna z největších výhybek typu B60-1800 o celkové délce přesahující 80 metrů a je dokončena kolej č. 1. Dále je vybudována část podchodu mezi zcela novou výpravní budovou a ostrovními nástupišti. Zrekonstruován je i most přes potok Benta, byla na něm provedena nová izolace a byl zesílen železobetonovou konstrukcí. Zůstává dokončit práce na nové výpravní budově, kde jsou již nainstalovány moderní řídící jednotky zabezpečovacího zařízení nyní uvedené do tzv. temného provozu. Hned vedle budovy jsou v plném proudu práce na spodní stavbě a odvodnění nové točny autobusů a parkovišť pro 120 automobilů a 30 jízdních kol. Stanice Kelenföld i stanice Tárnok budou dokončeny v letošním roce.

Dne 3. září začne na úseku mezi žst. Kelenföld a žst. Tárnok velká výluka, která potrvá až do 16. června 2013. Na traťovém úseku, v místech kde dochází k větším korekcím geometrické polohy kolejí, se v předstihu před zahájením velké výluky rozšiřují drážní tělesa a budují opěrné zdi a odvodnění. Během deseti měsíců výluky dojde na celém úseku dlouhém 17,4 km k rozšíření náspu zemního tělesa a následně k položení dvou dvojic kolejí. V rámci výluky proběhne i výstavba 1,4 km dlouhé opěrné gabionové zdi na mezistaničním úseku Nagytétény–Tárnok, rekonstrukce mostů a propustků, ale i práce na nově budovaných zastávkách, či na elektrifikaci celého traťového úseku. Ve stávající koleji budou dále provedeny práce vedoucí ke zlepšení únosnosti železničního spodku a ke zlepšení parametrů železničního svršku. Dojde k rekonstrukci a zlepšení zabezpečení úrovňových přejezdů, výstavbě nových nástupišť včetně přístřešků, podchodů a výtahů i vybudování nových parkovišť, či výstavbě protihlukových stěn a samozřejmě instalaci a oživení zabezpečovacího zařízení. Na podzim roku 2013 bude traťový úsek mezi žst. Kelenföld a žst. Tárnok předán zpět do provozu.

Předání dokončené stavby je naplánováno na konec roku 2013.

Reconstruction of the Railway Track Budapest-Kelenföld – Tárnok
Last September, a reconstruction of 22 km of railway track between Budapest-Kelenföld and Tárnok station started. Being a part of Trans European railway corridor V the track farther continues through Székesfehérvár, Siófok, Gyékényes up to Zagreb. The track reconstruction for the contracting authority was commenced by Konsorcium DSE, an association of supplier´s companies: Doprastav, a. s., Subterra a. s. and Hungarian EuroAszfaltÉpítöésSzolgáltatóKft. The project designer is Fömterv–ÉrdKonzorcium, including companies: Fömterv, Europort, Hungarail, Infraplan, R-Traffic, Vágányszerviz. Construction completion is planned for December 30, 2013. The project is co-financed by the European Union Regional Development Fund amounting to 85 %. The total amount of the contract is 30.999 billion Hungarian forints (2.75 billion CZK).

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Kelenföld – nové výhybky

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Centrální dispečerské pracoviště v Praze na BalabenceCentrální dispečerské pracoviště v Praze na Balabence (61x)
O centrálním dispečerském pracovišti (tedy CDP), které by se mělo postavit (někde) v Praze, se hovoří již poměrně dlouho...
Předpis SŽDC D4 – RADIOBLOKPředpis SŽDC D4 – RADIOBLOK (52x)
Přesně 14. prosince 2014 se změnou grafikonu vlakové dopravy vstoupil v platnost zcela nový předpis SŽDC D4 – Předpis pr...
Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (50x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...

NEJlépe hodnocené související články

Švýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republiceŠvýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republice (5 b.)
Když se majitel společnosti STADLER Rail, A.G., pan Peter Spuhler rozhodl v roce 2009 založit v Praze konstrukční kancel...
Elektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský krajElektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský kraj (5 b.)
Od konce listopadu 2018 uvádějí České dráhy do provozu nové elektrické jednotky RegioPanter, které jsou určeny pro regio...
STADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantuSTADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantu (5 b.)
Rok 1989 přinesl zásadní změnu nejen do budováním socialismu už unavené Československé republiky, ale i do tehdy ještě p...

NEJdiskutovanější související články

Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (3x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...
Čtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaciČtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaci (1x)
Po šestiměsíčním vyjednávání dosáhly v dubnu Evropský parlament, Evropská komise a Rada EU dohody o politickém pilíři tz...
České firmy na Uralu navážou na "mrtvou trať" gulagu (1x)
Uralská dráha, kterou se chystají stavět české firmy podle dohody, podepsané dnes v Praze při návštěvě ruského prezident...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice