Rekonstrukce mostu Zahrádky (most 79,943 trati Lovosice – Česká Lípa – 2. stavba)
Rubrika: Mosty
Hlavním zhotovitelem této stavby byla společnost SDS EXMOST spol. s r. o. a hlavní částí díla byla výměna nosné ocelové konstrukce 2. pole mostu nad údolím Robečského potoka nedaleko žst. Zahrádky. Veřejná soutěž byla rozdělena na dvě stavby, kdy opravu 1. pole mostu realizovala firma Chládek & Tintěra Pardubice. Původní most byl postaven r. 1898 a sestával ze dvou nýtovaných konstrukcí a tří kamenných kleneb. Most vede ve 2. poli nad Robečským potokem (jehož okolí má charakter mokřadu) a nad skalním ostrohem. Délka nové nosné konstrukce je 42 m a hmotnost 95 tun bez mostního vybavení. Veškerou manipulaci s nosnou konstrukcí na stavbě při její montáži prováděla firma MTEK, s. r. o.
Původní návrh projektanta (Ing. Ivan Šír, projektování dopravních staveb a. s.) počítající s výsunem obou nosných konstrukcí jsme s ohledem na rozdělení opravy mostu na dvě stavby upravili ve spolupráci s firmou PERI. V rámci nového návrhu byl zvolen unikátní postup, kdy byla nosná konstrukce navezena na stávající, zavěšena na k tomu připravené portály na pilíři a opěře a následně sloužila jako jeřábová dráha pro demontáž stávajícího mostu a spouštění jeho částí u paty pilíře.
Portály na pilíři a na opěře byly s ohledem na zatížení a omezený prostor navrženy z konstrukce PIŽMO, ve značné míře vybavené atypickými ztužidly, a umístěny na úložných prazích se stojkami vedle ložisek. Po řadě úprav se podařilo docílit uspořádání portálů tak, aby byla mezi portálem a nosnou konstrukcí dostatečná vůle nejen pro bezpečný průjezd nosné konstrukce portálem na pilíři, ale i pro její následné spouštění do pozice.
Portály byly předmontovány v žst. Zahrádky do celků o hmotnosti cca 1 tuna a pomocí dvoucestného bagru a vozu Kns13 naváženy na most a montovány, a to nejprve na opěře a následně na 20 m vysokém pilíři. Montáž na mostě proběhla v necelých 8 dnech a to včetně přípravy hydrauliky a závěsů pro zavěšení nové ocelové konstrukce mostu.
Nakládka nosné ocelové konstrukce, kterou vyrobila DT Mostárna, proběhla 13. 7. pomocí dvojice mobilních jeřábů (Hanyš) o nosnosti 90 a 100 tun, v žst. Zahrádky na
dvojici oplenových vozů Scmms10 posunovaných lokotraktorem (ČD Cargo). S ohledem na tvar trati (průjezd obloukem s přechodnicí) a šířku nosné konstrukce bylo nutné opleny vybavit příčníky, které umožňovaly naklápění konstrukce a to v řádu centimetrů. Nejrizikovější část dopravy nosné konstrukce do mostního otvoru byl průjezd portálem na pilíři, kdy bylo nutné naklopení nosné konstrukce na vozech plánovaně rektifikovat hydraulikou s ohledem na velmi omezený průjezdný profil, kdy z každé strany portálu byla mezera pouhých 10 cm. Následovalo dokončení portálu na pilíři (jeho uzavření pro zvýšení tuhosti), zavěšení celé konstrukce na čtyři předpínací tyče Dywidag, nadzdvižení hydraulikou a odjezd celého vlaku zpět do stanice. Tím byla provedena méně náročná část celé operace.
Po demontáži kolejnic původního mostu, následovalo spuštění nové konstrukce nad starou na výšku cca 40 cm a spojení obou konstrukcí pomocí 20 závěsů. S ohledem na omezený prostor pod mostem, kam bylo možné díly staré nosné konstrukce spustit, jsme v rámci přípravy došli k závěru, že optimální počet dílů bude 5 o délce maximálně 10 m. Byly tedy provedeny celkem 4 příčné řezy staré konstrukce ze speciálního zavěšeného a pojízdného lešení (PERI), které jednak umožňovalo bezpečný pohyb pracovníků pro provedení kompletního řezu a rovněž eliminovalo riziko vzniku požáru v zalesněném terénu pod mostem. Řezání plamenem bylo prováděno za asistence sboru dobrovolných hasičů z České Lípy.
Následovalo spouštění dílů staré konstrukce z pojízdných vozíků (PERI) v průběhu pouhých 8 dnů a to včetně technologických prodlev potřebných k rozřezání a odvezení spuštěných dílů. Dráha pro tyto vozíky, ze systémových prvků PERI byla připravena ještě v železniční stanici před dopravou nové nosné konstrukce do mostního otvoru. Díly byly po zavěšení na vozík vždy posunuty k pilíři a spouštěny u paty pilíře. Posouvání se provádělo dvojicí lanových vysouvacích jednotek. Spouštění dílů probíhalo na závěsech z tyčí Dywidag naším hydraulickým systémem vybaveným synchronizací zdvihu válců. Tento systém umožňuje provádět zvedání
a spouštění konstrukcí na 4 závěsech rychlostí až 20 m/h. Práce pod mostem byly prováděny pracovníky hlavního zhotovitele. Vlastní spuštění nové nosné konstrukce do pozice proběhlo společně se spouštěním posledního dílu staré konstrukce.
Následovalo již jen podlití ložisek, demontáž portálů, montáž provizorních lávek pro montáž železničního svršku a následná montáž konzol, chodníků a zábradlí. V rámci této stavby se nám podařilo vyřešit řadu zajímavých technických problémů a zhodnotit tak zkušenosti našich společností při manipulaci s mostními konstrukcemi pomocí hydrauliky a s návrhy speciálních pomocných konstrukcí ve stavebnictví. Od této stavby naše společnost vlastní certifikát pro provádění ocelových konstrukcí dle ČSN EN 1090-2 a TKP19 SŽDC pro třídu provedení EXC4.
Reconstruction of Zahrádky Bridge (Bridge 79.943 of Lovosice – Česká Lípa Line – Construction 2)
The main contractor of this structure was SDS EXMOST spol. s r. o. company, and the main part of the work was replacement of steel load bearing structure of the 2nd span of the bridge over the valley of the Robečský stream close to Zahrádky railway station. Public tender was divided into two structures, while repairs to the 1st bridge span were carried out by Chládek&Tintěra Pardubice company. The original bridge was built in 1898 and consisted of two riveted structures and three stone vaults. The bridge leads in the 2nd span over the Robečský stream (whose surroundings have a character of wetland) and over a rocky promontory. The length of new load bearing structure is 42 m and weight is 95 tons excluding bridge equipment. All manipulation with the load bearing structure upon its installation was carried out by MTEK, s. r. o. company.