KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Předpínací systémy na R1 Selenec – Beladice, SO 205

Předpínací systémy na R1 Selenec – Beladice, SO 205

Publikováno: 17.6.2011
Rubrika: Mosty

Mostní objekt se nachází na budovaném úseku rychlostní silnice R1 Selenec – Beladice, 2. úsek. Projektantem mostního objektu je společnost Stráský, Hustý a partneři s.r.o. Koncesionář výstavby úseku je společnost GRANVIA a. s., zhotovitelem mostu je EUROVIA CS a. s. – organizační složka Slovensko. Společnost VSL SYSTÉMY (CZ), s. r. o. – organizačná zložka Slovensko je dodavatelem podélného a příčného předpínacího systému a také předpínacích tyčí pro osazení konzolových prefabrikátů. Z dalších dodavatelů podílejících se na projektu je možné jmenovat společnosti Česká Doka, Skanska, závod Prefa a Berd.

Celková délka mostu je 975 m s rozpětím polí 33 + 42 + 45 + 48 + 9 × 69 + 48 + 45 + 42 + 33 m. Z celkového počtu 17 polí jsou počáteční a koncová tři pole budována na pevné skruži a vnitřních 11 polí je na výsuvné skruži Berd. Šířka mostu je celkově 25,6 m, mezi svodidly 2 × 10,250 m.

Na projektu je specifikováno řízení kvality injektáže předpínacích kabelů podle nových norem na zkušební metody EN445:2007 a na injektážní maltu EN447:2007, která počítá s extrémními požadavky na odlučování vody a zpracovatelnost. V článku je prezentována v krátkosti také nová metodika testů a dosažené výsledky.

NOSNÁ KONSTRUKCE
Nosnou konstrukci tvoří spojitý nosník s náběhy z dodatečně předpjatého betonu, v příčném řezu tvořený monolitickou komorou, která je po stranách rozšířená prefabrikovanými vzpěrami spřaženými s mostovkovou deskou.

Výška nosné konstrukce v místě nivelety je v polích 4–14 proměnná: 2,6 m uprostřed pole, 4 m nad podpěrou. Šířka je 24,6 m, z toho 8,3 m je šířka středního komorového nosníku, který se betonoval na skruži ve dvou fázích, nejdříve dno, stěny komorového nosníku s deviátory a stěny nadpodporových příčníků, a následně strop komorového nosníku současně s příčnými konzolami s vyložením 1 m.

Rozšíření v příčném řezu sestává z prefabrikovaných vzpěr šířky 2 940 mm a monolitické desky v krajních částech nosné konstrukce. Pro osazení prefabrikovaných vzpěr je v dolní části nosné konstrukce vybetonovaná drážka.

Popis nosné konstrukce a předpětí
Nosná konstrukce je předepnuta v podélném i příčném směru kabely z lan Y1860-S7-15, 7 mm systému VSL.

Podélně předpětí ve stěnách komory o konstantní tloušťce 500 mm tvoří 12lanový systém se soudržností VSL CS 6-12. Všechny kabely ve dně a stěnách komorového nosníku jsou napínané a napojované pevnými spojkami v pracovních spárách. V horní desce nosníku jsou vedeny kabely proměnné délky cca 20 až 46 m, které spojují vždy dvě sousední pole přes pracovní spáru. Podélné předpětí se soudržností obsahuje 292 tun lan a 750 ks kotev.

Uvnitř komorového nosníku jsou osazeny vnější předpínací kabely 31lanového systému VSL CS 6-31 kategorie PL2 (Protection Level 2) v množství 270 tun lan a 108 ks kotev. Volné kabely probíhají vždy přes dvě až tři pole a kotveny jsou v místě nadpodporových příčníků. Kabely jsou v polích vychýleny v deviátorových stěnách a ukotveny v příčnících nad podpěrami.

Příčné předpětí horní desky je řešeno 4lanovým deskovým systémem VSL Si 6-4 s kabely délky cca 26 m vedených v plochých plastových kanálcích PT-Plus 72/21. Kabely jsou od sebe vzdáleny 1,5 m v podélném směru, některé části kotvení byly osazeny již v prefabrikátech ve výrobně.

Pro zavěšení prefabrikovaných vzpěr jsou použity celozávitové předpínací tyče WR32-Y1050 o průměru 32 mm. Při osazování prefabrikátů jsou tyče napojované pomocí spojek. Kotvení je řešeno pomocí matice s kulovou hlavou s injektážními otvory a kotevní desky.

Monolitická deska na konzolách se betonuje do bednění, opřeného o tyto vzpěry a hlavní nosník. Po vytvrdnutí konzolových částí a aplikaci příčného předpětí se přistupuje k předpínání volných kabelů.

Pro výstavbu polí 5 až14 se využívá ocelová výsuvná skruž BERD s horním nosníkem. Tvoří ji příhradový obloukový nosník o rozpětí 55 m, zadní konzola s nohou a přední konzola, která je podepřena o nadpodporový segment nosné konstrukce, tzv. zárodek.

Instalace dodatečného předpětí
Při výstavbě SO 205 se využívá 24hodinový pracovní cyklus, což klade zvýšené nároky na zhotovitele stavby i ostatní zúčastněné subjekty. Pro dodavatelské firmy z této skutečnosti vyplývá požadavek na flexibilitu z důvodu zachování kontinuity procesů na staveništi. Jako příklad lze uvést večerní resp. noční napínání výztuže okamžitě po dosažení požadované pevnosti betonu v konstrukci a následné vysouvání skruže. Pro posuv skruže je třeba předepnout 18 ks předpínacích kabelů.

Nosná konstrukce je budována v úseku 4. až 14. pole na výsuvné skruži ve směru od pole č. 14. Pracovní cyklus je plánován na 20 dnů pro jedno pole, může se lišit v závislosti na délce pole a v případě nepříznivých klimatických podmínek, kdy teploty pod 0 °C znemožňují hydraulický posun skruže. Zároveň probíhá výstavba polí 1 až 3 z opačné strany mostu na pevné skruži.

Současně s výstavbou úseku mostu probíhá výstavba zárodků o hmotnosti cca 230 tun na pilířích v dalších polích, provádí se zajišťování jejich stability bez podpůrného lešení kotvením k pilíři předpínacími tyčemi v kombinaci s plochými hydraulickými lisy VSL. Rovněž paralelně probíhá osazování příčníkových trubek kabelů vnějšího předpětí.

Testování injektážních směsí
Pro konstrukce z dodatečně předpjatého betonu je kvalita provedené injektáže kabelů zásadní s ohledem na jejich trvanlivost. Evropská norma EN 445:2007 stanoví zkušební metody pro injektážní malty specifikované v EN 447:2007. Od roku 2010 se norma stala závaznou pro členské státy EU a zkoušky z ní vyplývající jsou vyžadovány jako průkazní a kontrolní zkoušky injektáží. Složení a vlastnosti použité injektážní malty na objektu SO 205 je již v souladu s výše uvedenými normami.

Metodika EN 445:2007 předepisuje nově provedení průkazní zkoušky na odlučitelnost vody ve válcích délky 5 m skloněných pod úhlem 30° s vloženými 12 předpínacími lany, což má zásadní vliv na množství odloučené vody. Náročné je také splnění požadavků na zpracovatelnost injektážní malty.

Testy provedené Kloknerovým ústavem ČVUT v Praze a také firmou firmou QUALIFORM Czech prokázaly vhodnost injektážních směsí, která splnila extrémně přísné kritérium poměru odloučené vody a malty 0,3 %.

ZÁVĚR
Předpínací práce na SO 205 byly firmou VSL započaty v červenci 2010 a v současné době se dostávají do závěrečné fáze. Svojí délkou a objemem téměř 600 tun lan se tento projekt řadí mezi významné mostní objekty v SR. Navzdory náročným požadavkům probíhá výstavba plynule a bez vážnějších komplikací v rámci schváleného harmonogramu.

Pre-stressing Systems on R1 Selenec – Beladice, SO (Construction Object) 205
The bridge is located on the construction section of the R1 Expressway Selenec – Beladice, Section 2. The designer of the bridge is the company Stráský, Hustý a partneři s. r. o. The Concessionaire of the section construction is the company GRANVIA a. s., the Contractor of the bridge is EUROVIA CS a. s. – organisation unit Slovakia. The company VSL SYSTÉMY (CZ), s. r. o. – organisation unit Slovakia is the supplier of longitudinal and cross pre-stressing system and the pre-stressing bars for placing the console precast units. Of other suppliers participating in the project we can name the companies such as Česká Doka, Skanska, Prefa plant and Berd.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
SO 205 v závěrečné fázi betonážních pracíUkládka podélné předpínací výztužePředpínací kabely kotvené v příčníkuZkušební zařízeníPrůkazní zkouška injektážní malty

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice