Pražský okruh bude unikátní nejen stavebně, ale i systémem řízení dopravy
Rubrika: Silniční okruh kolem Prahy
Otevíraný Pražský okruh, který zprovozní ŘSD pro řidiče 20. září 2010, bude vybaven nejkomplexnějším systémem řízení dopravy v Česku. Na jednotlivých úsecích okruhu budou proměnné dopravní značky, světelné signály, informačními tabule, meteostanice, detekce dopravního proudu a další součásti, se kterými se řidiči mohli doposud setkat jen v zahraničí.
Pražský okruh bude po svém dokončení důležitou součástí silniční sítě a to jak v kontextu propojení dálnic a rychlostních silnic ČR, tak i dopravních vazeb v rámci celé střední a východní Evropy. Tomu odpovídá prognózovaná intenzita dopravy na jednotlivých stavbách, pohybující se od 60 do 90 tisíc voz/24 hodin. Zajištění vysoké úrovně bezpečnosti a plynulosti provozu je na takto důležité dopravní stavbě samozřejmostí.
Na Pražském okruhu vznikne telematický systém řízení provozu, který bude přenášet do provozu aktuální dopravní informace a regulovat plynulost dopravy. Bude jedním z prvků pro zvýšení bezpečnosti provozu při standardním provozním stavu a dále bude umožňovat efektivnější řešení nestandardních provozních stavů, jakými jsou například nehody, odstavená vozidla, problematické situace v tunelech a další.
Systém bude fungovat automaticky. Dispečer na něj bude dohlížet. Možný bude i individuální zásah dispečera v případě nepředpokládaných událostí. „Cílem systému liniového řízení je i harmonizování dopravního proudu, tj. usměrnit vozidla do stejné rychlosti. A díky tomuto opatření dojde ke snížení vzdálenosti mezi vozidly a celkově dojde ke zvýšení kapacity komunikace,“ říká generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík. Toto řešení zvýší plynulost i bezpečnost provozu.
Rychlost je možno omezovat v kroku po 20 km/h. Zároveň bude možné zakázat vjezd nákladních vozidel nad určitou hmotnost do pravého (rychlého) pruhu dálnice a varovat řidiče o nebezpečí námrazy, smyku, nehody, kolony, práce na silnici apod. Systém vyhodnocuje on-line data z detektorů dopravy, které jsou na Pražském okruhu rozmístěny v pravidelných intervalech. Po překročení zadané hodnoty intenzity dopravy, kdy hrozí kolaps a kongesce, dojde k postupnému omezení rychlosti dopravy.
Podle ředitele ŘSD může na Pražském okruhu k nestandardním provozním stavům, jako je například zastavení vozidla pro poruchu a další, docházet poměrně často. Naopak mimořádné a havarijní události vyžadující operativní uzavírku provozního úseku (např. úplná uzavírka obou tunelových trub) jsou méně pravděpodobné, jejich důsledky však podle délky trvání ovlivní i širší území. Na okamžité a plánované provozní stavy budou podle připravených scénářů reagovat právě telematické systémy budované na Pražském okruhu a části D1.
Systém řízení dopravy na Pražském okruhu je složen z následujících prvků dopravního značení:
- informační portály (textová tabule)
- portály pro liniové řízení dopravy (omezení rychlosti, zákaz předjíždění nákladních automobilů)
- proměnné orientační dopravní značení
- plánována je meteostanice, sčítače dopravy, hlásky tísňového volání, technologické vybavení tunelových staveb, řídící systém a další prvky
Zařízení bude fungovat na celém úseku Pražského okruhu mezi brněnskou dálnicí D1 až po plzeňskou D5 a dále ještě na D1 v úseku od Mirošovic ve směru do Prahy. „I zde totiž očekáváme intenzivní provoz, který dosahuje kapacitních limitů dálnice a v případě problémů na novém okruhu budou řidiči včas upozorněni, aby mohli jet po objízdné trase,“ doplňuje Alfred Brunclík.
V Česku obdobné zařízení není dosud nainstalováno. Pražský okruh tedy bude po této stránce unikátem. Řidiči se s ním mohou setkat například na obchvatu Mnichova při cestách do Alp.