Optimalizace trati Český Tešín – Dětmarovice, část v km 332,200 – 333,076, most v km 332,420 – poznatky z realizace
Rubrika: Mosty
Tento článek volně navazuje na předchozí popis návrhu mostu, který byl publikován v roce 2015. Hlavní náplní stavby byl most v km 332,420 přes řeku Olši. Nové přemostění je řešeno jako dva jednokolejné mosty o třech polích s rozpětím 22 + 60 + 22 m. Nosná konstrukce je ocelový spojitý nosník s dolní mostovkou a prostřední polem vyztuženým obloukem. Spodní stavba je založena na pilotách. Mimo objekt mostu řešila stavba rekonstrukci cca 0,9 km železničního svršku a spodku, trakčního vedení a provizorních přeložek drážních sítí. Společnost MORAVIA CONSULT Olomouc a. s. byla generálním projektantem stavby a současně projektantem mostu.
ÚZEMNÍ PODMÍNKY
Most je situován v mezistaničním úseku Darkov – Karviná a převádí dvě koleje přes řeku Olši a její bermy. Úhel křížení je 62,5 °. Koryto řeky je hluboké cca 2,4 m a je lemováno bermami s protipovodňovými hrázemi výšky cca 2,5 m.
PODDOLOVANÉ ÚZEMÍ
Stavba se nachází v bezprostřední blízkosti dobývacího prostoru dolu Darkov a Karviná-Doly v ostravsko-karvinském revíru. Deformační parametry přetvoření terénu byly stanoveny jako III. skupina stavenišť. Už při návrhu bylo uvažováno s nerovnoměrným poklesem spodní stavby, který je omezen na 50 mm v podélném a 40 mm v příčném směru. Při dosažení těchto hodnot bude nutné provést výškovou rektifikaci mostu. Pro budoucí sledování pohybů je na spodních stavbách umístěno 8 nivelačních značek, které budou zaměřeny v intervalu 1 roku minimálně do roku 2035. V případě zjištění nerovnoměrného poklesu je u každého ložiska umístěna značka pro přesné zaměření pohybů.
PŮVODNÍ MOST
Původní přemostění bylo vybudováno při výstavbě tratě v roce 1959, kdy byla provedena přeložka trati i úprava koryta řeky Olše. Nosné konstrukce byly tvořeny prostě podepřenými ocelovými plnostěnnými nosníky s dolní mostovkou o rozpětí 19,0 m a 28,5 m. Opěry i pilíře byly betonové s železobetonovými prahy, plošně založené ve vrstvách jílů.
CELKOVÁ KONCEPCE MOSTU
Původní konstrukce s prvkovou mostovkou a volnou šířkou 4,4 m nebylo možné ponechat při navýšení traťové rychlosti na 160 km/h. Proto byla navržena přestavba na konstrukce s volným mostním průřezem šířky (VMP) 3,0 m. To si vyžádalo zvětšení osové vzdálenosti kolejí a výstavbu nové spodní stavby. Vzhledem k šikmosti křížení a rozpětí polí 22 + 60 + 22 m byla konstrukce navržena jako ocelový spojitý nosník s dolní mostovkou a prostředním polem vyztuženým obloukem. Obě konstrukce jsou stejné, vzájemně posunuté o 4,0 m.
NOVÝ MOST
Spodní stavba mostu je železobetonová, založená na velkoprůměrových pilotách průměru 1,22 m délky 12,0 m u opěr a 20,0 m u pilířů. Vzhledem k šikmosti křížení a vzájemnému posunutí obou mostů jsou opěry členitým mnohoúhelníkem o půdorysném rozměru dříku 8,8 × 15,9 m a celkové výšce 3,9 m. Šikmé pilíře s dříky o rozměrech 2,0 × 19,0 m se rozšiřují na úložný práh o rozměrech 4,5 × 21,9 m. Celková výška pilířů je 6,5 m. Železobetonové části jsou provedeny z betonu C30/37, úložné bloky z C35/45.
Hlavní nosníky tvaru „I“ mají výšku 2,2 m. Šířka pásnic je 0,7 m, tloušťka 25 a 30 mm. Příčníky tvaru „I“ výšky 0,70 – 0,78 m jsou umístěny v osové vzdálenosti 2,0 m a vzájemně propojeny podélnými výztuhami výšky 280 mm. Mostovkový plech tl. 14 mm je v místě pilíře navýšen na 20 mm.
Střední pole je vyztuženo parabolickým obloukem s celkovou výškou 11,45 m. Průřez je komorový šířky 0,7 m s proměnlivou výškou z 0,75 m ve vrcholu na teoretickou výškou 0,9 m nad pilířem. Tloušťka plechů je 30 mm a 25 mm. Oblouky jsou rozepřeny 4 ztužidly komorového průřezu 0,5 × 0,5 m z plechů tl. 16 mm. Závěsy jsou z kulatiny průměru 90 mm délky 2,0 – 8,4 m.
Nosná konstrukce je z oceli S 460 (příčník nad pilíři) a S355, kvality J2 a K2. Celková hmotnost je 2 × 440 t, to odpovídá spotřebě oceli cca 4,23 t/m délky mostu.
VÝSTAVBA
Výstavba mostu byla zahájena přípravnými pracemi v září 2015. Zřídilo se zařízení staveniště, byly zahájeny přeložky sítí a vložila se provizorní výhybna. Současně začaly práce na výrobě ocelových konstrukcí. Začátkem ledna 2016 proběhla demontáž konstrukcí v koleji č. 1 kolejovým jeřábem GEK80. Následovalo bourání spodní stavby a výstavba montážní plošiny.
Koncem února 2016 byl proveden 1. výsun mostu na provizorních podporách z dílců PIŽMO a byly dokončeny základy pilířů a opěr. V polovině dubna 2016 byla již dokončena spodní stavba a prováděla se montáž oblouku na kompletně vysunuté konstrukci. V polovině června byla provedena zatěžovací zkouška a následovalo uvedení mostu do provozu. Práce byly tedy provedeny za necelých 6 měsíců.
Druhá etapa v koleji č. 1 byla zahájena začátkem července 2016 vyjmutím konstrukcí pomocí silničního jeřábu umístěného na bermách. Ostatní práce probíhaly obdobně jako v 1. etapě až do poloviny prosince 2016, kdy byl uveden do provozu i druhý most. Práce byly tedy provedeny za 5,5 měsíce.
Celá stavba byla dokončena vyjmutím odbočky v březnu 2017. Z celkových 19 měsíců trvání stavby byl most dokončen za cca 11,5 měsíce.
BEZSTYKOVÁ KOLEJ
Dilatační délka mostů je 22 a 82 m. To převyšuje povolených 80 m pro bezstykovou kolej s kolejnicí UIC60 dle předpisu S3. Byl proto proveden výpočet namáhání v bezstykové koleji, který prokázal spolehlivost použití tohoto řešení.
Optimisation of the “Český Tešín – Dětmarovice” Track, in km 332.200 – 333.076, The Bridge in Km 332.420 – Knowledge Acquired in the Process of Building
This article is loosely based on the previous description of the bridge design published in 2015. The main aim of the construction was the bridge in km 332.420 over the Olza river. The new bridge solution is composed of two single-track bridges of three fields with the span of 22 + 60 + 22 m. The load-bearing structure is made of a joined beam, and an arch reinforced by the middle field. The lower construction is based on piles. Besides the bridge, the construction included a reconstruction of about 0.9 km of railway superstructure and substructure, traction mains and temporary relocations of railway networks.