KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Optimalizace trati Český Tešín – Dětmarovice, část v km 332,200 – 333,076, most v km 332,420 – poznatky z realizace

Optimalizace trati Český Tešín – Dětmarovice, část v km 332,200 – 333,076, most v km 332,420 – poznatky z realizace

Publikováno: 4.5.2017
Rubrika: Mosty

Tento článek volně navazuje na předchozí popis návrhu mostu, který byl publikován v roce 2015. Hlavní náplní stavby byl most v km 332,420 přes řeku Olši. Nové přemostění je řešeno jako dva jednokolejné mosty o třech polích s rozpětím 22 + 60 + 22 m. Nosná konstrukce je ocelový spojitý nosník s dolní mostovkou a prostřední polem vyztuženým obloukem. Spodní stavba je založena na pilotách. Mimo objekt mostu řešila stavba rekonstrukci cca 0,9 km železničního svršku a spodku, trakčního vedení a provizorních přeložek drážních sítí. Společnost MORAVIA CONSULT Olomouc a. s. byla generálním projektantem stavby a současně projektantem mostu.

ÚZEMNÍ PODMÍNKY

Most je situován v mezistaničním úseku Darkov – Karviná a převádí dvě koleje přes řeku Olši a její bermy. Úhel křížení je 62,5 °. Koryto řeky je hluboké cca 2,4 m a je lemováno bermami s protipovodňovými hrázemi výšky cca 2,5 m.

PODDOLOVANÉ ÚZEMÍ

Stavba se nachází v bezprostřední blízkosti dobývacího prostoru dolu Darkov a Karviná-Doly v ostravsko-karvinském revíru. Deformační parametry přetvoření terénu byly stanoveny jako III. skupina stavenišť. Už při návrhu bylo uvažováno s nerovnoměrným poklesem spodní stavby, který je omezen na 50 mm v podélném a 40 mm v příčném směru. Při dosažení těchto hodnot bude nutné provést výškovou rektifikaci mostu. Pro budoucí sledování pohybů je na spodních stavbách umístěno 8 nivelačních značek, které budou zaměřeny v intervalu 1 roku minimálně do roku 2035. V případě zjištění nerovnoměrného poklesu je u každého ložiska umístěna značka pro přesné zaměření pohybů.

PŮVODNÍ MOST

Původní přemostění bylo vybudováno při výstavbě tratě v roce 1959, kdy byla provedena přeložka trati i úprava koryta řeky Olše. Nosné konstrukce byly tvořeny prostě podepřenými ocelovými plnostěnnými nosníky s dolní mostovkou o rozpětí 19,0 m a 28,5 m. Opěry i pilíře byly betonové s železobetonovými prahy, plošně založené ve vrstvách jílů.

CELKOVÁ KONCEPCE MOSTU

Původní konstrukce s prvkovou mostovkou a volnou šířkou 4,4 m nebylo možné ponechat při navýšení traťové rychlosti na 160 km/h. Proto byla navržena přestavba na konstrukce s volným mostním průřezem šířky (VMP) 3,0 m. To si vyžádalo zvětšení osové vzdálenosti kolejí a výstavbu nové spodní stavby. Vzhledem k šikmosti křížení a rozpětí polí 22 + 60 + 22 m byla konstrukce navržena jako ocelový spojitý nosník s dolní mostovkou a prostředním polem vyztuženým obloukem. Obě konstrukce jsou stejné, vzájemně posunuté o 4,0 m. 

NOVÝ MOST

Spodní stavba mostu je železobetonová, založená na velkoprůměrových pilotách průměru 1,22 m délky 12,0 m u opěr a 20,0 m u pilířů. Vzhledem k šikmosti křížení a vzájemnému posunutí obou mostů jsou opěry členitým mnohoúhelníkem o půdorysném rozměru dříku 8,8 × 15,9 m a celkové výšce 3,9 m. Šikmé pilíře s dříky o rozměrech 2,0 × 19,0 m se rozšiřují na úložný práh o rozměrech 4,5 × 21,9 m. Celková výška pilířů je 6,5 m. Železobetonové části jsou provedeny z betonu C30/37, úložné bloky z C35/45.

Hlavní nosníky tvaru „I“ mají výšku 2,2 m. Šířka pásnic je 0,7 m, tloušťka 25 a 30 mm. Příčníky tvaru „I“ výšky 0,70 – 0,78 m jsou umístěny v osové vzdálenosti 2,0 m a vzájemně propojeny podélnými výztuhami výšky 280 mm. Mostovkový plech tl. 14 mm je v místě pilíře navýšen na 20 mm.

Střední pole je vyztuženo parabolickým obloukem s celkovou výškou 11,45 m. Průřez je komorový šířky 0,7 m s proměnlivou výškou z 0,75 m ve vrcholu na teoretickou výškou 0,9 m nad pilířem. Tloušťka plechů je 30 mm a 25 mm. Oblouky jsou rozepřeny 4 ztužidly komorového průřezu 0,5 × 0,5 m z plechů tl. 16 mm. Závěsy jsou z kulatiny průměru 90 mm délky 2,0 – 8,4 m.

Nosná konstrukce je z oceli S 460 (příčník nad pilíři) a S355, kvality J2 a K2. Celková hmotnost je 2 × 440 t, to odpovídá spotřebě oceli cca 4,23 t/m délky mostu.

VÝSTAVBA

Výstavba mostu byla zahájena přípravnými pracemi v září 2015. Zřídilo se zařízení staveniště, byly zahájeny přeložky sítí a vložila se provizorní výhybna. Současně začaly práce na výrobě ocelových konstrukcí. Začátkem ledna 2016 proběhla demontáž konstrukcí v koleji č. 1 kolejovým jeřábem GEK80. Následovalo bourání spodní stavby a výstavba montážní plošiny.

Koncem února 2016 byl proveden 1. výsun mostu na provizorních podporách z dílců PIŽMO a byly dokončeny základy pilířů a opěr. V polovině dubna 2016 byla již dokončena spodní stavba a prováděla se montáž oblouku na kompletně vysunuté konstrukci. V polovině června byla provedena zatěžovací zkouška a následovalo uvedení mostu do provozu. Práce byly tedy provedeny za necelých 6 měsíců.

Druhá etapa v koleji č. 1 byla zahájena začátkem července 2016 vyjmutím konstrukcí pomocí silničního jeřábu umístěného na bermách. Ostatní práce probíhaly obdobně jako v 1. etapě až do poloviny prosince 2016, kdy byl uveden do provozu i druhý most. Práce byly tedy provedeny za 5,5 měsíce.

Celá stavba byla dokončena vyjmutím odbočky v březnu 2017. Z celkových 19 měsíců trvání stavby byl most dokončen za cca 11,5 měsíce.

BEZSTYKOVÁ KOLEJ

Dilatační délka mostů je 22 a 82 m. To převyšuje povolených 80 m pro bezstykovou kolej s kolejnicí UIC60 dle předpisu S3. Byl proto proveden výpočet namáhání v bezstykové koleji, který prokázal spolehlivost použití tohoto řešení.

Optimisation of the “Český Tešín – Dětmarovice” Track, in km 332.200 – 333.076, The Bridge in Km 332.420 – Knowledge Acquired in the Process of Building
This article is loosely based on the previous description of the bridge design published in 2015. The main aim of the construction was the bridge in km 332.420 over the Olza river. The new bridge solution is composed of two single-track bridges of three fields with the span of 22 + 60 + 22 m. The load-bearing structure is made of a joined beam, and an arch reinforced by the middle field. The lower construction is based on piles. Besides the bridge, the construction included a reconstruction of about 0.9 km of railway superstructure and substructure, traction mains and temporary relocations of railway networks.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Související články


Fotogalerie
Původní přemostěníDokončená konstrukce v koleji č. 2Původní konstrukce v koleji č. 1Zatěžovací zkouška mostu v koleji č. 2Zakládání nového pilířeDokončený pilíř, výsun konstrukceMontáž oblouku v koleji č. 1Montáž oblouku v koleji č. 1Původní přemostěníNové přemostěníDokončený most

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (57x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice