KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Nový železniční most přes řeku Maricu dokončen

Nový železniční most přes řeku Maricu dokončen

Publikováno: 25.7.2013
Rubrika: Mosty

Novostavba mostu přes řeku Maricu je součástí projektu s oficiálním názvem „ЕЛЕКТРИФИКАЦИЯ И РЕКОНСТРУКЦИЯ НА ЖП ЛИНИЯ СВИЛЕНГРАД ТУРСКА ГРАНИЦА“. Most celkové délky 430 m sestávající z deseti železobetonových oblouků je po svém dokončení nejdelším železničním mostem na území Bulharské republiky. Projekt mostu vypracoval SUDOP PRAHA a. s. pro OHL ŽS Brno – klon Sofia na přelomu let 2009 – 10.

Tendr v režimu „Design and Build“ na rekonstrukci trati Svilengrad–Turecká hranice získala firma OHL ŽS Brno – klon Sofia pod vedením Lubomíra Poláka se SUDOPEM PRAHA jako generálním projektantem v první polovině roku 2009. Předmětem projektu byla modernizace a elektrizace úseku stávající jednokolejné železniční trati mezi železniční stanicí Svilengrad a státní hranicí s Tureckem na rychlost 160 km/h, resp. 200 km/h pro vozidla s naklápěcí skříní. Celková délka úseku je 16,8 km, přičemž pro dosažení návrhových parametrů jsou cca 2/3 trati vedeny ve zcela nové stopě. Hlavní projekční práce proběhly na přelomu roku 2009/10, v první třetině roku 2010 bylo na stavbu získáno stavební povolení a následně se naplno rozběhly stavební práce. Nejvýraznějším objektem projektu je most přes řeku Maricu, který byl v letošním roce dokončen.

Výsledná oblouková varianta mostu překonává tok řeky Marici a nábřežní komunikace celkem 12 otvory. Vlastní tok řeky a její inundační území je překlenuto deseti identickými obloukovými konstrukcemi, nábřežní komunikace procházejí rámovými otvory integrovanými do tělesa obou opěr. Spodní stavba mostu je tak tvořena rámovými opěrami délky 16 m a devíti pilíři výšky 4,65 – 8,42 m. Založení opěr a pilířů je realizováno velkoprůměrovými vrtanými pilotami průměru 1,2 m. Pro přenesení velké vodorovné reakce z krajních oblouků je každá z opěr založena na osmnácti pilotách délky 18,0 m. Pilíře jsou založeny na 8 pilotách délky 23 m, rozhodujícím stavem pro jejich návrh se ukázalo seismické zatížení. Opěry, pilíře i piloty jsou z betonu C30/37, betonářská výztuž je BSt 500.

Oblouková nosná konstrukce každého mostu se skládá z vlastního oblouku a dvou k němu rámově připojených krajních desek. Oblouk ve střední části přechází přímo do mostovky. Světlá délka oblouku mezi pilíři je 36,7 m, teoretická délka oblouku je 40 m, vzepětí je 4,63 m. Šířka hlavního oblouku je 4,0 m. Tloušťka oblouku je po délce pole proměnná, 950 mm ve vetknutí do pilíře, 750 mm ve středu pole.

Krajní desky délky 9,8 m jsou nad pilíři podepřeny dvojicí kyvných stojek, na opěrách jsou potom uložena na dvojici elastomerových ložisek dodaných firmou Maurer Söhne Gmbh. Krajní desky jsou obdobně jako střední část oblouku tvořeny trámem šířky 4 m a dvojicí konzol vyložení 1,65 m. Nosná konstrukce je z betonu C35/45 XF2, betonářská výztuž BSt 500.

Dilatační spáry mezi jednotlivými obloukovými konstrukcemi jsou řešeny pomocí lamelových dilatačních závěrů překrytých kordovaným gumovým pásem. Lamelové závěry dodala firma Doprastav a. s. Odvodnění každé konstrukce je řešeno pomocí dvou odvodňovačů průměru 250 mm umístěných ve třetinách rozpětí pole, k nimž je voda stahována spádovaným podélným žlabem v horním povrchu desky mostovky.

Most byl navrhován dle norem EN s uvažováním bulharských národních příloh (klasifikační součinitel α = 1,33). Seismický posudek konstrukce byl vypracován rovněž dle norem EN, součinitel αgR pro danou oblast je roven 0,1).

Nový most přes řeku Maricu se po svém dokončení stal nejdelším železničním mostem na území Bulharské republiky. Přestože výstavba objektu nabrala několikaměsíční zpoždění oproti původnímu harmonogramu, podařilo se i tak most (jakož i celý modernizovaný úsek) dokončit na místní poměry v nezvykle krátké době. Intenzivní spoluprací projektanta, zhotovitele a vedení stavby při přípravě a následné realizaci se navíc podařilo dokončit dílo v kvalitě, jež je v místních podmínkách vysoko nad běžným standardem a jistě i díky tomu se nový most těší zvýšenému zájmu laické i odborné veřejnosti.

New Railway Bridge over Maritsa River Completed
The new construction of bridge over the Maritsa River represents a part of the project officially called „ЕЛЕКТРИФИКАЦИЯ И РЕКОНСТРУКЦИЯ НА ЖП ЛИНИЯ СВИЛЕНГРАД ТУРСКА ГРАНИЦА“. After its completion, the bridge with a length of 430 m and consisting of ten reinforced concrete arches is the longest bridge in the territory of the Bulgarian Republic. The project of the bridge was made for OHL ŽS Brno – Klon, Sophia, by SUDOP PRAHA a. s. at the turn of 2009 – 10.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Výstavba spodní stavby, v pozadí pilotážní práce na poříčních pilíříchPodskružení obloukůUspořádání konstrukcí na nábřežním pilíři P1Pohled na dokončený most

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice