Nové spojení Praha hl. n., Masarykovo n. – Libeň, Vysočany, Holešovice
Dopravní liniová stavba Nové spojení byla navržena pro dosažení přestavby železničního uzlu Praha. Jejím cílem bylo zvýšit kapacitu přívodní tratě do železniční stanice Praha hl. n. ze směru Praha-Libeň, Praha-Vysočany a Praha-Holešovice, dále zapojit železniční stanici Masarykovo nádraží do systému příměstské a městské železnice a modernizovat západní část ž. st. Praha hl. n. Toto řešení je v souladu i s koncepcí modernizace vybraných železničních tratí, neboť Nové spojení spojuje I., III. a IV. železniční koridor. Takto vybudované kapacitní železniční spojení umožní začlenění železniční dopravy do systému integrované hromadné dopravy Prahy a jejího okolí a vytvoří předpoklady pro omezení individuální hromadné dopravy v centru města.
Mimořádně náročná železniční stavba Nové spojení, která je umístěna v intravilánu hl. n. Praha, uskutečnila vybudování dvou dvoukolejných tratí mezi Balabenkou (směr Holešovice a Vysočany) a Libní a ž. st. Praha Hlavní nádraží, zachování dvoukolejného spojení mezi ž. st. Praha Libeň a Masarykovým nádražím a zrušení původních nevyhovujících spojení po vítkovské trati a Hrabovské spojce.
Stěžejními objekty Nového spojení jsou dva dvoukolejné tunely, jeden o délce 1.329 m a druhý 1.372 m, vedoucí podélně horou Vítkov. Oba tunely byly navrženy tak, aby respektovaly povrchovou zástavbu a podzemní objekty Národního památníku, krytu CO a tunelu pro pěší, které jsou v masivu Vítkova vybudovány. Pro mimoúrovňová křížení tratí a tratí s komunikacemi bylo navrženo celkem 10 železničních a 2 silniční mosty doplněné 11 propustky. Mezi rozhodující mostní stavby lze zařadit čtyřkolejnou železniční estakádu přes Masarykovo nádraží sloužící k překlenutí tratí Praha Libeň – Praha hl. n. a Praha – Turnov přes komunikace Husitské a Trocnovské ulice a prostoru mezi Masarykovým nádražím a západním portálem tunelů, na trati Praha Libeň – Praha hl. n. dvojkolejnou estakádu Sluncová navazující na východní portál tunelů, na trati Praha – Turnov tunelový most tvořený přesypanou rámovou konstrukcí a nový železniční most Balabenka umožňující mimoúrovňové křížení této trati s tratěmi Praha Libeň – Praha hl. n. a Česká Třebová – Praha. Mezi dominující objekty lze zařadit i silniční estakádu Krejcárek – Palmovka odstraňující úrovňové křížení v ulici Pod Plynojemem. Zajímavou mostní konstrukcí je také opěrná zeď (galerie) rozšiřující Husitskou ulici. Pro nové železniční a silniční těleso byly v řadě míst navrženy opěrné a zárubní zdi pro dosažení požadovaných prostorových poměrů. Provozování stavby Nového spojení je úzce spjato s provozními a řídicími centry. K významným technologickým stavbám patří provozní budova Křenovka, která prošla rozsáhlou rekonstrukcí a bude sloužit jako centrální elektrodispečink pro oblast Prahy a středních Čech. Za zmínku stojí také další objekty – provozní objekt Na Balabence, který je umístěn v trianglu tří tratí: Praha – Turnov, Praha – Libeň – Masarykovo n. a Praha Libeň – Praha Holešovice, a nově vybudované stavby: provozní objekt Vítkov a ústřední stavědlo na Masarykově nádraží.
2004
- Zahájení stavebních prací - 26. 7. 2004
- Založení objektů želez. estakády přes Masarykovo nádr.; zahájení výstavby tunelového mostu a estakády Sluncová
- Náklady stavby - 700 mil. Kč
2005
- Zahájení ražby jižního tunelu - 26. 5. 2005
- Zahájení ražby severního tunelu - 5. 8. 2005
- Zahájení automobilového provozu na silniční estakádě Krejcárek – Palmovka - 1. 12. 2005
- Náklady stavby - 1,7 mld. Kč
2006
- Prorážka jižního tunelu pod vrchem Vítkov - 23. 5. 2006
- Prorážka severního tunelu pod vrchem Vítkov - 7. 6. 2006
- Náklady stavby - 1,6 mld. Kč
2007
- Dokončení estakády Sluncová v hrubé konstrukci - 20. 11. 2007
- Náklady stavby - 2,2 mld. Kč
2008
- Snášení železničního svršku na Hl. nádraží - 5. 1. 2008
- Ukončení provozu na vítkovské trati - 1. 9. 2008
- Zahájení provozu po estakádě Masarykovo nádr. - 1. 9. 2008
- Snášení mostu v km 4,3 na staré vítkovské trati - 4. 9. 2008
- Snesení ocelového mostu na býv. Hrabovské spojce - 29. 10. 2008
- Předpokládané náklady stavby - 1,6 mld. Kč
2009
- Dokončení: terénních a sadových úprav v celém prostoru stavby, stavební části měnírny Křenovka a souboru komunikací pro pěší a cyklostezky v prostoru Vítkova; likvidace a vyklizení objektů zařízení staveniště; administrativní dokončení stavby
Investor Správa železniční dopravní cesty (SŽDC)
Projektant Ivan Pomykáček – hl. inženýr projektu; Sudop Praha
Urbanistické a architektonické řešení stavby Patrik Kotas, Petr Šafránek, Martin Smrž; Atelier designu a architektury
Zhotovitel sdružení Pražské spojení: Skanska DS – vedoucí sdružení, Stavby silnic železnic (SSŽ), Metrostav, Subterra
Financování Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI)
s využitím podkladů Lukáše Bludského a Jana Dušky, SSŽ, a. s. a publikace Nové spojení 2004–2009 – Jiří Wohlmuth; foto: Jan Mitlöhner
Autor
Související články
- Estakáda přes Masarykovo nádraží - most SO 860 (26.2.2009)
- Atypické konstrukce pro trakční vedení Nového spojení Praha (10.2.2009)
- Rekonstrukce provozní budovy Křenovka a technologie elektrodispečinku (2.2.2009)
- Severní zhlaví – Praha Hlavní nádraží (26.1.2009)
- Vodorovné připnutí nosné konstrukce k opěře (3.12.2008)
- Geomonitoring při výstavbě vítkovských tunelů (28.11.2008)
- Nová technologie definitivního ostění byla aplikována v severním vítkovském tunelu (21.11.2008)
- Stavby železničních estakád a nepřerušená doprava (19.11.2008)
- Železniční estakáda Sluncová a přechod dilatace (19.11.2008)
- Unikátní estakáda Nového spojení (14.6.2006)