Nové pojetí dálniční sítě není zdaleka u konce
Rubrika: Silniční infrastruktura
Osazením značek „dálnice“ na bývalé rychlostní silnice ke dni 1. 1. 2016 a následné změny v mapách či evidenci byl pouze začátek. Příprava souvisejících záměrů ze strany ŘSD, ale i jiných správců komunikací, přinese spoustu práce pro projekční, stavební či značkařské společnosti na mnoho let do budoucnosti. Tento článek má ukázat, jaké záměry se připravují, jejich popis a rozsah, případně v jakém jsou momentálně stavu.
MODERNIZACE DÁLNIC
Pouze menší část bývalých rychlostních silnic byla vybudována v porovnatelných parametrech s původními dálnicemi, takovým příkladem je dálnice D0 (Pražský okruh, dříve R1), dálnice D35 Olomouc – Lipník n.B. či dálnice D52. V druhém protipólu jsou historicky nejstarší rychlostní silnice, dnes dálnice D46, D4, D7 či D10. Tyto dálnice jsou mnohdy o cca 5m užší, vykazují bezpečnostní závady, obsahují autobusové zastávky atd. Pokud jsme si jako společnost řekli, že tyto mnohdy stejně vytížené úseky dálnic jako je třeba D1 u Jihlavy, přeřadíme do nejvyšší kategorie pozemní komunikace, je třeba tyto relikty zásadně řešit. A to ne formálním převodem a několika značkami, ale miliardovými investicemi.
ŘSD zadalo v roce 2016 technické studie na přestavbu dálnice D4, letos na D7. Zde se jedná i o rozsah největší a objednatelem je přímo ředitel výstavby ŘSD Radek Mátl. Dálnice D7 by minimálně v úseku po Kladno měla být dokonce v šestipruhovém uspořádání. Dálnice D4 od Řitky dále by se měla dočkat celkové modernizace á la D1, úsek u Prahy je navržen ještě na zásadnější změnu. Aktuálně s magistrátem Prahy probíhá příprava na převod úseku I/4 již od dálnice D0 pod majetek ŘSD. Tento úsek dnes není dálnicí, je na něm dokonce přechod pro chodce (s omezením na 50 kmh) a řada dalších prvků neslučitelných se zařazením pod dálniční síť. Zde je navrženo rozšíření komunikace, nové odvodnění, přestavba všech MÚK, nové protihlukové stěny či dnes chybějící doprovodná komunikace včetně vymístnění autobusových zastávek z hlavní trasy.
Dle slov ředitele ŘSD Závodu Praha Tomáše Grosse by dle připravenosti výše uvedených akcí začal realizační tým tehdy končící modernizace D1 přebírat tyto nové modernizace „nových“ dálnic.
Vedle toho již několik let běží postupné úpravy na D46 – přestavby jednotlivých MÚK pod Správou ŘSD Olomouc. I s dalšími Správami ŘSD byly domluveny další menší úpravy bývalých R v jejich správě – doplnění odstavných zálivů na komunikacích s kategorií 22,5 a užších, prodloužení přejezdů SDP, bezpečnostní prvky atd.
DOSTAVBA STŘEDISEK SPRÁVY A ÚDRŽBY DÁLNIC
Vedle stavebně technického stavu bývalých R byl a je hlavním rozdílem s původními D úroveň údržby. Údržba specializovaných Středisek správy a údržby dálnic (SSÚD), kdy má cca 40 zaměstnanců v péči cca 50 km jedné linie, je velkým rozdílem v podobě silniční údržby v kruhovém uspořádání, do něhož zasahuje kus dálnice, často daleko od příslušného střediska. Úroveň přístupu k dálnici je jiná, v jiném čase se vymění nabourané svodidlo, jiné finance jsou na údržbu výtluků, jsou jiné personální kapacity na vypsání zakázek atd. Většina úseků bývalých rychlostních silnic nemá vedle SSÚD ani dálniční Policii. Z toho všeho vyplývá, že stejná dopravní situace při stejné rychlosti 130 km/h může mít například na D5 a D4 úplně jiné následky. To potvrzují i data z relativní nehodovosti na dálnicích, kde vedou právě dálnice D4, D6, D7 a D10.
Jak již bylo uvedeno, generální ředitelství ŘSD stanovilo plány pro jednotlivé „nové“ dálnice. Ovšem co se ale údržby a dálničního přístupu k těmto úsekům týče, pro převod od stávajících silničních správců pod odbor správy dálnic (provozní úsek v Praze) byl interně určen moment, kdy na nich bude funkční SSÚD. Smluvní vztah mezi státem a SÚS je dosti odlišný systém.
Dálnice D0 byla výjimka, která pod provozním úsekem byla již dříve (v péči SSÚD Rudná a Mirošovice) a proto zde stačilo jen a pouze vyměnit značku. Následovaly převody dálnice D35 (mezi D46 a D1) od Správy Olomouc (zde existuje SSÚD Kocourovec) a krátký úsek u D11 od Správy Pardubice (v péči SSÚD Pravy). V roce 2017 se chystá převod dálnice D52 od Závodu Brnu s tím, že sem bude zajíždět z D2 SSÚD Chrlice.
Na ostatních úsecích je potřeba SSÚD dobudovat. V letech 2015 a 2016 byly zpracovány vyhledávací studie s průsečíky ideální polohy budov u výjezdů existujících dálnic a dojezdových vzdáleností s možnostmi územních plánů, dostupnosti pozemků, sítí atd. Nyní se rozjíždí další projektová příprava pro lokality existujících dálnic či nových dálnic v přípravě:
Dálnice | Příprava ŘSD | Číslo SSÚD | Umístění SSÚD |
D0 | Závod Praha | 19 | Říčany |
D4 | Správa Plzeň | 24 | Mníšek |
D4 | Správa Plzeň | 25 | Lety |
D6 | Závod Praha | 26 | Fialka |
D6 | Správa KV | 27 | Lubenec |
D6 | Správa KV | 28 | Sokolov |
D7 | Správa Chomutov | 29 | Cítoliby |
D10 | Správa Liberec | 30 | Brodce |
D11 | Správa HK | 15 | Střítěž |
D35 | Správa HK | 31 | Chomunice |
D35 | Správa Pardubice | 32 | Městec |
D35 | Správa Pardubice | 33 | Opatovec |
D35 | Správa Olomouc | 34 | Mohelnice |
D48 | Správa Zlín | 35 | Poruba |
D48 | Správa Ostrava | 36 | Chlebovice |
D49 | Správa Zlín | 37 | Vizovice |
D52 | Správa Brno | 38 | Pohořelice |
D55 | Správa Zlín | 39 | Napajedla |
D55 | Správa Zlín | 40 | Rohatec |
DOPRAVNÍ ZNAČENÍ
V rámci převodu R na D došlo i k velkým změnám v dopravním značení. Prakticky okamžitě byly obdélníkové modré značky dálnice a rychlostní silnice (symbol autíčka) vyměněny za jednotnou čtvercovou značku dálnice, viz úvod tohoto článku. Další větší a tudíž časově náročnější změny se momentálně projektují, případně se ještě v roce 2017 budou realizovat.
Jak téma převodu R na D, tak i složité personální a jiné důvody způsobily v roce 2016 odchod Jána Skovajsy z Ministerstva dopravy, odboru pozemních komunikací. I tímto článkem bych chtěl svému vzácnému kolegovi, dnes působícímu rovněž na provozním úseku ŘSD, projevit velký dík za jeho zásadní roli v protlačení „Nového pojetí dálniční sítě“ v legislativě (projednání na MD, ve Vládě, Parlamentu) a v souvisejících změnách TP či interních materiálech atd. Dle mého názoru se celkově jedná o rozsah pozitivních změn pozoruhodných i v evropském měřítku a na jejich realizaci jistě nebude stačit ani celé desetiletí.
Nasávací či navigační oblasti – asi každý zažil situaci, že dva kilometry před již roky existující dálnicí (či dříve rychlostní silnicí) nejsou vedle modrých místních cílů uvedeny dálkové zelené cíle (směrovky na dálnici). Stejně tak asi každý zažil v Německu či ve Francii situace, kde je dálnice avízovaná třeba 30 km předem. |
Speciální kapitolou změn v dopravním značení je Praha. I její správce komunikací (TSK) musí reagovat na státem daná pravidla v dopravním značení. Vzhledem k velikosti města, počtu velkoplošných značek, Městskému okruhu a několika radiálám bude rozsah ohromný. Bohužel přístup |
Podle zahraničních vzorů byly navrženy i změny ve značení služeb na odpočívkách. Nad |
Aktuálně byl dokončen i projekt výměny či doplnění značek IS8b dálková návěst se vzdálenostmi v těch lokalitách, kde se kříží dvě dálnice. Ve všech okolních zemích je již několik let zaveden systém tzv. cílů pod čarou, který řidiči v předstihu říká, že bude odbočovat. V naší republice budou takto označeny zpravidla tři křižovatky před dálničním uzlem, takže k vidění brzy budou kolem Prahy a prakticky po celé Moravě. |
New Concept of Motorway Network Still Incomplete
Mounting the “motorway” signs on the former expressway on January 1, 2016 and the following changes in maps and documentations meant just the initial step. The preparation of related plans by the Road and Motorway Directorate of the Czech Republic as well as other road management companies will bring a lot of work for design, construction and road sign companies for many years ahead. This article aims to introduce the plans, describe them and their scope, or to show their stage of progress.
Ing. Jan Hoření
Autor článku je vedoucím odboru správy dálnic Ředitelství silnic a dálnic ČR. Tento odbor s celorepublikovou působností je zodpovědný za výkon majetkové správy dálniční sítě a její opravy. V loňském roce bylo na opravách dálnic v gesci tohoto odboru proinvestováno cca 2,5 miliardy korun, další cca 1,5 miliardy stála jejich údržba.