KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Silniční infrastruktura    Okružní křižovatka U Koruny v Hradci Králové

Okružní křižovatka U Koruny v Hradci Králové

Publikováno: 10.11.2016
Rubrika: Silniční infrastruktura

Okružní křižovatky primárně přispívají ke zvýšení propustnosti a plynulosti dopravy ve srovnání s křižovatkami řízenými semafory či pouze dopravními značkami. V posledních letech se ale také stávají výraznými architektonickými prvky našich měst a obcí. V Hradci Králové byla v srpnu letošního roku otevřena nová okružní křižovatka U Koruny, která se stává symbolickou vstupní branou do centra města směrem od Kuklen od dálnice D11 a silnic I/11, I/33 a II/333. Leží na hlavním komunikačním uzlu města, jehož základ tvoří Gočárova třída.

Návrh přestavby stávající průsečné křižovatky „U Koruny“ vycházel z koncepce dopravy definované v územním plánu města Hradce Králové i z koncepce dopravně – urbanistického řešení „Terminálu hromadné dopravy“ a využití stávajících zpevněných ploch „U Koruny“, kde je soukromým investorem budováno velké komerční centrum.

Investorem stavby v hodnotě cca 123,25 mil. Kč bylo Statutární město Hradec Králové a Dopravní podnik města Hradec Králové, a. s. Zhotovitelem byla Společnost M – SILNICE a SOVIS CZ OK U Koruny, kde vedoucím společníkem byla společnost M – SILNICE a. s. Architektonický návrh vzešel z dílny Ing. arch. Patrika Kotase z Atelieru designu a architektury, projekt zajišťovala společnost TRANSCONSULST spol. s r. o.

Originálně zvolené vizuální a architektonické prvky nové okružní křižovatky vytvářejí lehce zapamatovatelný orientační bod, který díky svému tvaru a podobě připomíná královskou korunu s odkazem na Hradec Králové jako královské věnné město. Středový prvek okružní křižovatky tvoří fontána se svislým vodotryskem doplněným o šikmé trysky, stříkající do těžiště fontány podle intenzity projíždějící dopravy. Další zajímavý prvek představuje řešení trakčních sloupů s osvětlením, které vytvářejí svým tvarem znázornění královské koruny. Nad vozovku nakloněné stožáry jsou staticky zajišťovány systémem lanových táhel, sbíhajících se ve středovém prstenci, zavěšeném nad středem fontány.

Rekonstrukce stávající průsečné světelně řízené křižovatky byla koncepčně navržena jako „Okružní křižovatka s jedním jízdním pruhem“ s vnějším průměrem mezi obrubníky 44,0 m. Všechny větve okružní křižovatky jsou vedeny na její střed. Vjezdy a výjezdy okružní křižovatky jsou navrženy jednopruhové, s ověřením průjezdu směrodatných vozidel a v místě napojení na jednopruhový okružní pás šířky 8 m jsou odděleny zvýšenými ostrůvky s optickými stíny. Součástí přestavby křižovatky byly stavební úpravy dotčených úseků Gočárovy třídy a dalších navazujících ulic Puškinova, Habrmanova, Všehrdova, Zamenhofova, Horova a Sukových sadů.

Prostor okružní křižovatky se skládá ze dvou částí – vnitřní část tvoří fontána a ocelová konstrukce trakce a vnější prstenec křižovatky, na který navazují přilehlé ulice. Obě části jsou od sebe odděleny silničním tělesem. Vnější prstenec okružní křižovatky se vyznačuje paprskovitým uspořádáním – paprsky směřující do středu křižovatky
jsou vyskládány z řezaných žulových desek. Vnější obvod prstence je ohraničen záhonovým obrubníkem bílé barvy. Na hmatný pás navazuje asfaltová cyklostezka s asfaltem podbarveným ve hmotě v barvě červené. Plochy mezi cyklostezkou a komunikací okružní křižovatky jsou osety trávníkem.

Vzhledem ke složitým dopravním vazbám zájmového území a značnému množství překládaných inženýrských sítí, byla realizace stavby, která trvala 13 měsíců, rozdělena do tří po sobě jdoucích etap tak, aby byl umožněn především stálý průjezd všech vozidel po Gočárově třídě a bylo zajištěno fungování vozidel městské hromadné dopravy. Až v závěrečné dokončovací fázi byl provoz omezen a byl veden jednosměrně z Gočárovy třídy směrem k podjezdu do Kuklen. Jednotlivé etapy zohledňovaly vždy částečné omezení dopravy a stavební postupy při realizaci stavby, výstavby technologie fontány a přeložek inženýrských sítí.

Stavba zahrnovala 38 stavebních objektů, nedílnou součástí byly také úpravy a přeložky stávajících nadzemních a podzemních inženýrských sítí v potřebném rozsahu pro výstavbu okružní křižovatky. Práce bylo nutné rovněž koordinovat v souvislosti s budovanou stavbou komerčního centra s dvěma podzemními a šesti nadzemními podlažími, na níž byl jediný přístup přes staveniště okružní křižovatky. Pro doplnění – veškeré zpevněné plochy dosahují téměř 18 000 mz toho cca 9 000 m2 ploch asfaltových a 8 700 m2 krytů dlážděných převážně z kamene. Bylo položeno cca 2 400 m kamenných obrub.

Dominantním prvkem středu křižovatky je fontána s vodotrysky a osm stožárů trakčního vedení umístěných po jejím obvodu. Stožáry jsou nakloněny v oblouku směrem do křižovatky a na každém z nich je umístněno osvětlení křižovatky. Ze stožárů jsou nad vozovku vykonzolovány ocelové výložníky pro vedení trakce.

Přestože je technicky nejběžnější situovat stožáry trakčního vedení po obvodu okružní křižovatky, bylo jako základní architektonický princip zvoleno řešení opačné, tj. rozmístění stožárů po obvodu vnitřního kruhu. Železobetonový bazén fontány je po obvodu lemován železobetonovým prstencem, který zároveň tvoří stabilizační prvek betonovým patkám pro stožáry. Dno bazénu a jeho obvodový límec jsou obloženy jemnou keramickou mozaikou, která svou barevností a skladbou vytváří požadované modro-tyrkysové zabarvení s jemnými barevnými přechody dle dilatačních ploch.

Železobetonové konstrukce jsou navrženy z betonu C 25/30. Patky, prstenec a bazén jsou vyztuženy betonářskou výztuží B500 B a kari sítěmi. Pro osazení stožáru byly v patce zabetonovány šrouby s kotevní hlavou a vynechány otvory pro ostruhy.

Ocelové stožáry jsou atypické svařence otevřeného profilu sestaveného ze dvou pásnic příčně spojených výztuhami, rameno trakčního vedení stožáru je svařenec ve tvaru uzavřeného lichoběžníku, který je rámově spojen se stožárem. Na konci ramene a stožáru je rektifikační tyč (dutý profil), který umožňuje výškovou úpravu ramene. Rameno stožáru a rektifikační tyč jsou od zbytku ocelové konstrukce odizolovány pomocí izolátoru. Stabilitu osmi ramen zabezpečuje po obvodu nerezový lanový systém (o min. modulu pružnosti lana 133 kN/mm2), který je kotven na konci ramen do připravených otvorů v konstrukci. Středový prstenec z dutého profilu je kotven přes nerezový lanový systém do ocelových stožárů.

Díky navrženému konstrukčnímu řešení bylo nutné celou „korunu“ montovat v jeden okamžik, aby byl systém protitáhel okamžitě aktivován.

Součástí technologie fontány je volně programovatelný řídicí systém pro ovládání vodní a světelné kulisy fontány. Zařízení umožňuje přednastavit několik vodních a světelných kulis režimu fontány, které se mohou v průběhu času měnit. Systém umožňuje regulaci rychlosti a síly vodních paprsků a změnu světelného režimu fontány. Celý systém lze řídit z přilehlé technologické šachty.

Středem tohoto kruhu prýští svislý pramen vodotrysku, který vytváří vodní vertikální prvek. Vodotrysk je dotvořen šikmými tryskami situovanými v patě každého ze stožárů. Tyto trysky stříkají šikmo směrem do těžiště vodní plochy, přičemž jejich režim stříkání je proměnlivý. Do každého z vodotrysků je také zavedeno osvětlení tak, aby stříkající pramen vody „vedl“ světlo. Celá scéna je doplněna o podvodní reflektory, které dotvoří celkový dynamický dojem z fontány. 

Svítidla jsou umístěna mezi dvě pásnice v horní části ocelové konstrukce každého stožáru. Na středovém prstenci jsou po obvodě umístěny led diody. Při večerním a nočním osvětlení je kladen důraz na scénografické efekty navrženého umělého osvětlení.

Okružní křižovatka Koruna se tak svým pojetím stala výrazným reprezentativním prvkem moderní dopravní architektury Hradce Králové. Přispěje nejenom ke zvýšení plynulosti provozu, ale také ke zvýšení bezpečnosti pohybu chodců a cyklistů v této frekventované městské části.

OKRUŽNÍ KŘIŽOVATKA U KORUNY V HRADCI KRÁLOVÉ:

  • Investor: Statutární město Hradec Králové, Dopravní podnik města Hradec Králové, a. s.
  • Zhotovitel: Společnost M – SILNICE a SOVIS CZ OK U Koruny
  • Vedoucí společník: M – SILNICE a. s.
  • Finanční objem: cca 123,25 mil. Kč
  • Architektonický návrh: Ing. Patrik Kotas, Atelier designu a architektury
  • Projektant: TRANSCONSULT spol. s r. o.
  • Termín předání staveniště: červenec 2015
  • Termín dokončení: červenec 2016
  • Lhůta výstavby: 13 měsíců

TECHNICKÉ ŘEŠENÍ FONTÁNY:

  • plechy: ocel S 355 J2
  • trubky: ocel S 355 J0H
  • tyče: kotevní šrouby ocel S 235 J0
  • lana: nerezová, model pružnosti min. E = 133 KN/mm2
  • spojovací prostředky: šrouby pevnostní třídy 10.9
  • základové patky: C25/30 XF1
  • prstenec a bazén: C25/30 XF3+XC2+XD2
  • výztuž: ocel B500 B (10505 R)
  • kari sítě: 8/100 × 8/100

U Koruny Roundabout in Hradec Králové
Roundabouts generally contribute to increasing throughput and traffic flow if compared to the crossroads controlled only by traffic lights or road signs. In recent years, however, they have also become a distinctive architectural feature of our towns and villages. In Hradec Králové, a new U Koruny roundabout was opened in August 2016, becoming a symbolical gateway to the city centre in the direction from Kukleny from D11 highway and the roads I/11, I//33, and II/333. It is situated in the main road transport hub of the city and the core is Gočárova main road.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Okružní křižovatka U Koruny se stává vstupní branou do centra Hradce Králové směrem od Kuklen.Řídicí systém technologie fontány umožňuje nastavit několik vodních a světelných kulis.Cyklostezka s asfaltem podbarveným ve hmotě v barvě červené.Stožáry trakčního vedení jsou umístěny po obvodu vnitřního kruhu.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfalt modifikovaný pryžovým granulátem – tichý a ekologický kryt vozovek nové generaceAsfalt modifikovaný pryžovým granulátem – tichý a ekologický kryt vozovek nové generace (59x)
Použití asfaltu modifikovaného pryžovým granulátem (CRmB, Asphalt Rubber) při pokládkách krytových a podkladních vrstev ...
Nové pojetí dálniční sítě není zdaleka u konceNové pojetí dálniční sítě není zdaleka u konce (47x)
Osazením značek „dálnice“ na bývalé rychlostní silnice ke dni 1. 1. 2016 a následné změny v mapách či evidenci byl pouze...
Silniční obchvat KaznějovaSilniční obchvat Kaznějova (46x)
Na podzim letošního roku dokončíme pro Ředitelství silnic a dálnic ČR dokumentaci pro územní rozhodnutí stavby I/27, Kaz...

NEJlépe hodnocené související články

Ohlédnutí za Gdaňskem: od zoufalství po triumfOhlédnutí za Gdaňskem: od zoufalství po triumf (5 b.)
Igor Sedláček pracoval v Polsku pět let a vedl suverénně největší projekt Metrostavu v zahraničí. O výstavbě rychlostní ...
Skanska dokončila stavbu čtrnáctikilometrového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad BečvouSkanska dokončila stavbu čtrnáctikilometrového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou (5 b.)
Dnes odpoledne se řidiči poprvé projedou po nové trase dálnice D1 na Moravě. Stavbu v hodnotě téměř 3 miliardy vybudoval...
Modernizace na D1 pokračuje, pravý most Vysočina se opravil za rekordních 70 dníModernizace na D1 pokračuje, pravý most Vysočina se opravil za rekordních 70 dní (5 b.)
Nejtěžší část prací má za sebou tým Jiřího Salavy z divize 4 Metrostavu, která modernizuje úsek dálnice D1 u Velkého Mez...

NEJdiskutovanější související články

Přeložka silnice III/14539 (přes ulici M. Horákové do ulice Strakonická) – stavební část 2 – 1. etapaPřeložka silnice III/14539 (přes ulici M. Horákové do ulice Strakonická) – stavební část 2 – 1. etapa (1x)
Přeložka silnice III/14539 je významnou spojnicí dvou největších českobudějovických sídlišť Máj a Vltava. Zhruba 740 m d...
Výstavba dálnice D3 0309/I Bošilec – ŠevětínVýstavba dálnice D3 0309/I Bošilec – Ševětín (1x)
Hlavním cílem projektu je výstavba nového, více než 8 km dlouhého úseku dálnice D3 na území Jihočeského kraje mezi obcem...
Přeložka silnice I/49 Vizovice – Lhotsko je dokončenaPřeložka silnice I/49 Vizovice – Lhotsko je dokončena (1x)
Dne 21. září slavnostně skončila výstavba silnice I/49 v úseku Vizovice – Lhotsko ve Zlínském kraji. Stalo se tak o půl ...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice