KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    „Nosníky jsme si po mnoha letech vyrobili a předepjali sami,“

„Nosníky jsme si po mnoha letech vyrobili a předepjali sami,“

Publikováno: 7.11.2008, Aktualizováno: 8.11.2008 21:03
Rubrika: Mosty

řekl v rozhovoru pro časopis Silnice Železnice Jan Štěpánek, ředitel oblasti Mosty u firmy Swietelsky stavební.

„Nosníky jsme si po mnoha letech vyrobili a předepjali sami,“

Je tento most součástí výstavby koridorové tratě?
Nikoliv. Přemostění není přímou součástí výstavby koridorové tratě z Prahy do Českých Budějovic, ale je touto výstavbou výrazně ovlivněno. Stavba se navíc nachází v těsné blízkosti vlakového nádraží v Táboře při jeho plném provozu. S tím souviselo množství technickotechnologických stavebních opatření, která jsme museli přijmout.
Vlaky zde sice nejezdí rychle, ale je pravdou, že po tragédii ve Studénce nám byla věnována výraznější pozornost všech dotčených orgánů… Bohužel, tragédie ve Studénce jasně ukázala, že mostařina je velmi náročné řemeslo, kde jakákoliv chyba, ať již systémová, nebo chyba jednotlivce, může přinést fatální následky.

Kdy stavba začala?
Výstavba přemostění, kterou realizujeme ve sdružení vedeném OHL ŽS, prakticky začala v lednu letošního roku, kdy byl zlikvidován stávající starý a již nevyhovující most. Ocelová konstrukce z počátku 20. století byla ve stavu, který neumožňoval průjezd silničních vozidel, a sloužila pouze pěším. Společenská poptávka volala po řešení – tím bylo silniční spojení Blanického předměstí a Čekanic s městem Tábor. Nájezd na most je z jedné strany uměle navýšený, musela se udělat různá technická a konstrukční řešení, násypy, je tady totiž hodně těsno, jak vidíte sám…

Je přemostění něčím atypické?
Stavba je atypická právě tím, že nemá standardní plynulost a návaznost stavebních činností. Je to ale prakticky vlastní stavbám nad železniční tratí.

Musíte nyní prostě čekat na výluky?
Jsme připraveni na montáž nosné konstrukce, ale čekáme na zahájení rekonstrukce druhé části nádražních kolejí. První polovinu mostu jsme proto realizovali právě v době, kdy probíhala rekonstrukce tzv. sudých kolejí. Nyní čekáme na výluku liché koleje. Navíc všechny činnosti se odehrávají nad trolejovým vedením, s tím souvisí mnoho opatření, nulová pole… Jde o standardy, které jsou prostě potřeba.

Kdy tedy zrealizujete druhou polovinu mostu?
Připraveni již jsme. Do října 2008 se připraví spodní stavba a ve výluce v listopadu 2008 zahájíme uložení nosníků. Celé přemostění, včetně navazujících komunikací, odvodnění, kanalizací a přeložek sítí, bude hotovo v květnu 2009.

Původní dokumentace hovořila o spřažené, ocelobetonové variantě. Vy jste přistoupili k celobetonovému řešení…
Ano, nosná konstrukce byla původně navržena ocelobetonová, spřažená. Z různých technických a technologických důvodů jsme původní dokumentaci upravili a přistoupili k variantě předpjaté betonové monolitické konstrukce. Kdybychom například zůstali u ocelobetonové varianty, museli bychom nejen na výrobu, ale i montáž ocelové konstrukce najmout externí firmu. Díky řešení, které jsme zvolili, se pro nás vše, myslíme, zefektivnilo.

Nevěděl jsem, že máte v rámci firmy i divizi pro výrobu prefabrikovaných předpjatých nosníků…
Je pravdou, že se běžně nakupují u specializovaných firem. Ale nosníky, kterých je 24, jsou geometricky atypické, prakticky všechny jsou jinak tvarované. Nevím, kdo by měl o takovou zakázku zájem. Museli jsme přistoupit ke kusové výrobě. Mohli jsme si to dovolit, z dřívějška máme ve výrobě předpjatých nosníků zkušenosti a tímto jsme se vlastně vrátili k obecné tradici.
Našli jsme nedaleko staveniště prostor a po zajištění všech formálních předpisů, testů a zisku certifikátů jsme si začali předpjaté nosníky vyrábět sami. Výhodou je i to, že doprava nezatěžuje již tak přetíženou silniční síť. Výroba a montáž prvních dvanácti nosníků, včetně předpínání, trvala 4 měsíce.

Jak probíhala montáž?
Proběhla zatím první etapa. Montáž nosníků probíhala pomocí unikátního stotunového železničního jeřábu, které jsou, domníváme se, pouze dva v republice. Nosníky jsme nakládali ve třech etapách, přivezli do prostoru za nádraží. Poté byly přeloženy na speciální podvozky a přivezeny na staveniště a díky uvedenému jeřábu smontovány. Druhou polovinu mostu ale budeme montovat autojeřábem, bude to rychlejší a elegantnější řešení. V rámci první poloviny jsme neměli jinou možnost.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Související články


Fotogalerie
Zleva Jan Štěpánek a stavbyvedoucí Gustav Wiedermann

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Rekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou BoleslavíRekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví (69x)
Obyvatelé souměstí Brandýs nad Labem – Stará Boleslav se dne 6. 8. 2012 dočkali otevření posledního ze soustavy sedmi mo...
Rekonstrukce Negrelliho viaduktuRekonstrukce Negrelliho viaduktu (63x)
Od dubna roku 2017 probíhá komplexní rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze podle projektové dokumentace zpracované pr...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (57x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice