Nejnovější technologie hadic pomáhají kolejovému průmyslu splnit nové evropské normy
V září 2013 byla představena nová evropská norma EN 45545 pro kolejová vozidla, která usiluje o zvýšení ochrany cestujících a zaměstnanců ve vlaku v případě požáru. Nové vlaky postavené od března 2016 musí být v souladu s touto normou. Splnění jejích požadavků je tedy klíčové pro všechny hadice používané v kolejových vozidlech, jako jsou lokomotivy, vysokorychlostní vlaky a tramvaje.
Není žádným tajemstvím, že průmysl kolejových vozidel patří mezi nejnáročnější oblasti, pokud jde o tlaky, jakým jsou vystaveny komponenty a systémy. To platí zejména ve vztahu k extrémním vibracím a teplotám, které jsou přítomny v jejich typickém provozním prostředí na celém světě. Trendy jako například vyšší rychlost vlaků a delší tunely jsou výzvou k ještě větší funkční spolehlivosti v případě požáru. To také vedlo EU k hledání alternativy k četným drážním normám, které existovaly pouze na vnitrostátní úrovni. V důsledku rozšířeného železničního cestování bez hranic po celé Evropě by výrobci a provozovatelé neměli možnost plnit všechny jednotlivé normy a značně by se jim zvýšily náklady a doba vývoje. Namísto toho EU vytvořila normu, která pomáhá zajistit implementaci bezpečných drážních systémů napříč celým kontinentem. První výsledky projektu trvajícího více než 20 let se objevily v září 2013 ve formě normy požární bezpečnosti EN 45545. Nicméně vznikly také důležité dodatky v rámci nové normy EN 45545-2, které také vyžadují velkou pozornost. Předmětem testování jsou nyní například téměř všechny komponenty vlaku s hmotností vyšší než 100 g.
Jaké jsou hlavní aplikace pro hadice v kolejovém průmyslu a jaké funkce jsou u nich vyžadovány pro zajištění souladu s novou normou EN 45545-2? Jeden z nejdůležitějších požadavků se týká hořlavosti materiálů a komponentů, kde jsou produkty zařazeny do různých úrovní ohrožení. Norma EN 45545-2 například obsahuje specifické požadavky: index kyslíku EN 4589-2; optickou hustotu kouře EN 5659-2; toxicitu kouře NF X70-100-1 a -2. Pro klasifikaci norma rozděluje materiály určené k montáži do různých oblastí (R22 uvnitř/R23 vně) a do tří stupňů ohrožení (HL1, HL2, HL3, kde je HL3 jako nejvyšší). Kromě toho jsou hadicové montáže zabudované v hydraulických/pneumatických okruzích považovány za zásadní z hlediska provozu vozidla a musí projít testem plamene dle normy EN 15540 (odolnost minimálně 800 °C po dobu nejméně 15 minut). Kromě toho musí být splněny další požadavky, jako jsou třeba emise znečišťujících látek podle velmi přísných limitů.
Chování materiálů a komponentů při požáru je závislé nejen na jejich přirozených vlastnostech, ale také na jejich použití, tvaru a uspořádání materiálů, exponovaném povrchu a relativní hmotnosti a na tloušťce materiálu. Na tomto základě jsou produkty uvedené v EN 45545-2 dále rozděleny do podskupin podle použití v přístupných nebo otevřeně přístupných oblastech (např. kabina řidiče); obecných oblastech použití (uvnitř nebo vně) a konkrétních oblastech použití (nábytek, elektrické zařízení, strojní zařízení). Kategorie provozu a konstrukce se podle normy EN 45545-1 používají k určení stupně ohrožení, na němž jsou založeny požadavky. Tato část specifikuje zkušební postupy, zkušební podmínky a požadavky pro každou úroveň ohrožení z hlediska chování. Tyto požadavky jsou v současnosti specifikovány v 25 úrovních (R1 – R25). Zkušební metody jsou uvedeny v detailech. Například pro boční „šíření plamene“ musí být provedeny zkoušky na vzorcích vertikálně zavěšených dle EN 5658-2, zatímco stanovení optické hustoty (kouře) musí probíhat v souladu s EN 5659-2 pro jednokomorový test. Další předpisy zahrnují stanovení tepla pro uvolnění a velikost hmotnostní ztráty (metoda kuželového kalorimetru) dle EN 5660-1 a testování známek toxicity kouře dle NF X70-100 díly 1 a 2. K dispozici jsou také testy zážehu dle EN 11925-2 pro malé díly a jejich spalování a pro kapající materiály.
V případě produktů Parker Hannifin tyto testy provádí certifikační společnost LAPI. Cílem pro hadicové produkty je vždy dosáhnout vysoké nehořlavosti pomocí speciálních pryžových směsí a nejnovějších technologií zpracování. Principem činnosti společnosti je fungovat jako vývojový partner se zákazníky s cílem zajistit bezpečné, spolehlivé, odolné a flexibilní hadice, ale také nabídnout jejich bezproblémové zpracování.
Parker Hannifin je zkušeným partnerem pro drážní aplikace a je certifikován pro všechny požadované normy. Společnost vyvinula pro splnění požadavků normy EN 45545-2 širokou škálu hadic od nízkých až po vysoké tlaky pro všechny relevantní drážní aplikace do lokomotiv, vysokorychlostních vlaků, městských vlaků, regionálních vlaků, tramvají, příměstských vlaků/metra a údržbových vozidel. Parker je jedním z prvních výrobců hadic, který plní tyto nové požadavky ve všech třídách.
V mnoha zemích po celém světě vzniká v souvislosti s růstem hromadné dopravy silná poptávka po hadicích kompatibilních s EN 45545-2. V případě společnosti Parker Hannifin je klíčem k úspěchu mnoha projektů skutečnost, že Parker byl v Evropě prvním výrobcem hadic, který vyvinul nové pryžové směsi pro požadavky normy EN45545 z hlediska nehořlavosti, kouřivosti a toxicity. Hadice také přinášejí další výhody, například lepší poloměr ohybu pro podporu jednodušších konstrukcí a úspory nákladů při manipulaci a montáži.
Mezi dostupnými řešeními jsou také hadice 681DB 2TE a kompaktní hadice 441RH, které mají koncovky z uhlíkové oceli a nerezové koncovky. Nabízeny jsou také kompaktní hadice 477RH pro velmi malé poloměry ohybu a 421RH pro velké rozměry (až do 2"). Kromě toho i kompaktní hadice 372RH s opletem třemi dráty COP určené pro vysoké tlaky (úroveň 4SP) a hadice 797RH Compact Spiral™ vhodné pro aplikace, kde jsou požadovány vysoké tlaky a malé poloměry ohybu. Všechny hadice jsou vybaveny lisovací technologií koncovek Parkrimp No-Skive pro ty, kteří preferují vlastní výrobu bezpečných a spolehlivých hadicových sestav.