KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Silniční infrastruktura    Nejen zlepšování protismykových vlastností vozovek nás vede k inovacím

Nejen zlepšování protismykových vlastností vozovek nás vede k inovacím

Publikováno: 19.11.2016
Rubrika: Silniční infrastruktura

Společnost Značky Morava a. s. se věnuje inovacím ve všech oblastech svého působení. Stěžejním tématem posledních let z oblasti bezpečnosti dopravy a jedním z dlouhodobě řešených témat naší společností jsou nevyhovující protismykové vlastnosti povrchu komunikací. Současný stav je na mnohých úsecích havarijní. Ať za to může opotřebovanost, nekvalita nebo specifické podmínky hledáme technologická řešení pro optimální nápravu stavu. Mimo realizaci vodorovného a svislého dopravního značení, svodidlových systémů a bezpečnostních prvků na komunikace je to oblast, která nás posouvá stále vpřed.

Možností jak protismykové vlastnosti zlepšit je několik. V roce 2013 jsme jako jediní v republice zakoupili technologii PEEL JET, která využívá síly vodního paprsku. Tlak vody až 2 500 MPa dává technologii dostatečnou sílu a vysoký počet trysek několika průměrů v rotujícím kotouči zajišťuje větší šetrnost vůči povrchu při zachování dostatečné agresivity (oproti rotujícím lištám). Jak se nám potvrdilo, tak nespornou výhodou je nastavitelný široký záběr tryskání až do 2 200 mm, který nejen zvyšuje produktivitu, ale má pozitivní vliv na minimalizaci rozptylu součinitele tření Fp.

BLASTRAC

V letošním roce jsme náš technologický park posílili o výkonné brokovací zařízení BLASTRAC 2-45 DTM. Soběstačný stroj využívá k drsnění síly ocelových broků v pracovní šíři jednoho cyklu 1 150 mm. Technologie je opatřena efektivním odsáváním prachu a magnetickým sběrem ocelových broků. Tato technologie doplňuje naše možnosti zdrsňování povrchů vozovek, odstraňování CB slinuté vrstvy i možnosti prací na letištích. Brokovací stroj této velikosti je jediný v Česku.

FROST GRIP

V roce 2015 získala společnost Značky Morava a. s. patent na protinámrazový a protismykový systém FROST GRIP – systém, jehož primární funkcí je eliminace vlivu ledových jevů na bezpečnost provozu. V roce 2016 byly tímto systémem opatřeny další dva mosty, a to na komunikaci I/58.

Systém určen zejména na vozovky na mostech, nájezdových a sjezdových rampách křižovatek či úseky v okolí vodních toků. Tedy na specifická místa, která mají odlišnou tepelnou akumulaci a vodivost oproti přiléhajícímu zemnímu tělesu a vlivem proudícího vzduchu pod konstrukcí i vlivem odpařování vzdušné vlhkosti z konstrukce jsou chladnější a je zde vyšší pravděpodobnost vzniku námraz než v okolí.

FROST GRIP je povrchová úprava vozovky vytvářející ostrou makrostrukturu povrchu díky optimální frakci drceného žulového abraziva přilnutého k povrchu pomocí kvalitní dvousložkové pryskyřice.

Povrch vozovky se systémem FROST GRIP vytváří časovou prodlevu pro provedení zimní údržby. Díky hlubší makrostruktuře se opožďuje vznik námrazy i vznik náledí. FROST GRIP zvyšuje drsnost povrchu nad standardně požadovanou hodnotu Fp ≥ 0,6 a tím snižuje nebezpečí smyku při vznikajícím náledí. Vytvořením makrostruktury v rozsahu 0,3 – 4 mm snižuje riziko smyku vozidla nejen při namrzání, ale i za mokra, kdy dochází k lepšímu odvodu vody mezi komunikací a pneumatikou než na neošetřené vozovce.

Zlepšením makrostruktury povrchu tak způsobujeme nesourodost námrazy. Vznikající námraza je zároveň méně konzistentní nežli na hladkém povrchu a projíždějícími vozidly je díky ostrosti struktury lépe narušována. FROST GRIP omezuje množství a hustotu vodní mlhy vznikající za vlhka a omezuje vznik aquaplaningu. Kompletně provedená úprava FROST GRIP navíc i opticky upozorňuje řidiče na nebezpečí možnosti vzniku námrazy. Systém FROST GRIP se aplikuje v modré barvě, která je již zakotvena v dopravním značení upozorňujícím na možné nebezpečí – modré dopravní knoflíky, modré směrové sloupky, modré odrazky ve svodidlech. Optické plošné upozornění v modré barvě je mnohonásobně účinnější. Systém FROST GRIP je navíc vždy doplněn symbolem A24 náledí přímo před plochou ošetřené vozovky.

Pro zajištění kvalitního přilnutí systému předchází aplikaci vždy ošetření povrchu systémem PEEL JET. Podklad se hloubkově vyčistí, zdrsní a homogenizuje, a to nedestruktivně.

ZEBRA ANTISLIP

O inovátorství v oboru svědčí také produkt ZEBRA ANTISLIP, který je jediným certifikovaným, opravdu protiskluzovým systémem, určeným pro přechody pro chodce. ZEBRA ANTISLIP je velmi odolný vícevrstvý nátěr na bázi studeného plastu s vrstvou žulového abraziva. Doposud jsou přechody pro chodce zejména za vlhka značně kluzké. Přechod pro ně je pak zejména pro starší občany a divoké děti nebezpečným. 

Až do nedávna nebyla na trhu certifikovaná hmota, která by zlepšení protismykových vlastností řešila. Reagovali jsme na opakovaný požadavek správců komunikace, zástupců obcí i občanů.

TYREGRIP

TYREGRIP je obchodní označení nejstálejší a nejkvalitnější bezpečnostní protismykové (BPÚ) úpravy na trhu. Jeho aplikací na komunikacích zvyšujeme hodnotu součinitele tření na nebezpečných úsecích. Díky použití modifikované epoxidové pryskyřice jako pojiva a kvalitní žuly jako zdrsňujícího kamene je naše úprava odolnější, než běžně dodávané materiály. Společnost Značky Morava a. s. doposud aplikovala více než 100 tis. m2 tohoto systému. Systém TYREGRIP splňuje a v mnoha parametrech překračuje požadavky TP 213.

Kromě základní funkce úpravy – zvýšení drsnosti a tím zkrácení brzdné dráhy, zlepšuje stabilitu vozidel v nebezpečných úsecích a opticky na tyto úseky upozorňuje. Zvyšujeme adhezi kol při styku s vozovkou a tím zvyšujeme bezpečnost silničního provozu.

Příkladným využitím zkrácení brzdné dráhy je aplikace před přechody pro chodce, před příjezdy ke kruhovým křižovatkám, nebezpečným křižovatkám, před zastávky MHD apod. Příkladným využitím zlepšení příčné stability je aplikace v nebezpečných zatáčkách nebo na sjezdových rampách.

Více informací na: www.znackymorava.cz

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
PeeljetPeeljetFrost GripZebra Antislip

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové pojetí dálniční sítě není zdaleka u konceNové pojetí dálniční sítě není zdaleka u konce (46x)
Osazením značek „dálnice“ na bývalé rychlostní silnice ke dni 1. 1. 2016 a následné změny v mapách či evidenci byl pouze...
Silniční obchvat KaznějovaSilniční obchvat Kaznějova (45x)
Na podzim letošního roku dokončíme pro Ředitelství silnic a dálnic ČR dokumentaci pro územní rozhodnutí stavby I/27, Kaz...
Silniční obchvat Rakovníka trasa B3Silniční obchvat Rakovníka trasa B3 (39x)
Krajská správa a údržba středočeského kraje jako investor pracuje usilovně na tom, aby si obyvatelé Rakovníka ulevili od...

NEJlépe hodnocené související články

Ohlédnutí za Gdaňskem: od zoufalství po triumfOhlédnutí za Gdaňskem: od zoufalství po triumf (5 b.)
Igor Sedláček pracoval v Polsku pět let a vedl suverénně největší projekt Metrostavu v zahraničí. O výstavbě rychlostní ...
Skanska dokončila stavbu čtrnáctikilometrového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad BečvouSkanska dokončila stavbu čtrnáctikilometrového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou (5 b.)
Dnes odpoledne se řidiči poprvé projedou po nové trase dálnice D1 na Moravě. Stavbu v hodnotě téměř 3 miliardy vybudoval...
Modernizace na D1 pokračuje, pravý most Vysočina se opravil za rekordních 70 dníModernizace na D1 pokračuje, pravý most Vysočina se opravil za rekordních 70 dní (5 b.)
Nejtěžší část prací má za sebou tým Jiřího Salavy z divize 4 Metrostavu, která modernizuje úsek dálnice D1 u Velkého Mez...

NEJdiskutovanější související články

Přeložka silnice III/14539 (přes ulici M. Horákové do ulice Strakonická) – stavební část 2 – 1. etapaPřeložka silnice III/14539 (přes ulici M. Horákové do ulice Strakonická) – stavební část 2 – 1. etapa (1x)
Přeložka silnice III/14539 je významnou spojnicí dvou největších českobudějovických sídlišť Máj a Vltava. Zhruba 740 m d...
Výstavba dálnice D3 0309/I Bošilec – ŠevětínVýstavba dálnice D3 0309/I Bošilec – Ševětín (1x)
Hlavním cílem projektu je výstavba nového, více než 8 km dlouhého úseku dálnice D3 na území Jihočeského kraje mezi obcem...
Přeložka silnice I/49 Vizovice – Lhotsko je dokončenaPřeložka silnice I/49 Vizovice – Lhotsko je dokončena (1x)
Dne 21. září slavnostně skončila výstavba silnice I/49 v úseku Vizovice – Lhotsko ve Zlínském kraji. Stalo se tak o půl ...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice