KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Kolejový průmysl    Na Vysočině bude zrušena vlaková trať M. Budějovice – Jemnice

Na Vysočině bude zrušena vlaková trať M. Budějovice – Jemnice

Publikováno: 7.9.2010, Aktualizováno: 9.9.2010 13:34
Rubrika: Kolejový průmysl

Na Vysočině bude koncem roku zrušena více než stoletá železniční trať mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí na Třebíčsku. Jezdí tam málo vytížené vlaky a státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už na tuto trať nechce doplácet. Osobní spoje ve všedních dnech se kraj chystá nahradit autobusy, řekl dnes novinářům náměstek hejtmana Libor Joukl.

Provoz 21 kilometrů dlouhé jednokolejné tratě stojí ročně celkem 12,5 milionu korun, zatímco tržby se pohybují jen kolem jednoho milionu. "Podle informací, které jsou k dnešku, buďto s novým grafikonem nebo s novým rokem tam nebude jezdit vlak," řekl Joukl.

Podle informací ministerstva dopravy potrvají jednání s kraji o prodělečných regionálních tratích do konce září. Podle Jakuba Ptačinského z tiskového oddělení ministerstva se zatím zúčastnění shodují v tom, že nemá cenu platit prázdné vlaky. Podle něj ale ministerstvo nenakazuje něco rušit. "Konečná úprava spojů je v režii kraje, který má objednávku s Českými drahami," uvedl. Podle hejtmana Vysočiny Jiřího Běhounka ale kraj nemůže držet trať, pokud ji nebude financovat SŽDC.

Mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí jezdí nákladní vlak dvakrát v týdnu. Osobních vlaků je denně sedm párů, v průměru jimi cestuje 199 lidí. Souběžně s dráhou vede krajská silnice II. třídy. V dosahu dvou kilometrů od dráhy se nachází 11 obcí a měst.

Jemnici se 4 400 obyvateli se rušení tratě nelíbí. "Vadí nám to, ale co můžeme dělat, když nám to postavili takhle ekonomicky," řekl starosta Miloslav Nevěčný. Nemá ani tak obavy z toho, že se lidé bez vlaků nedostanou do práce, městu však bude trať chybět jako významná památka. Obce v regionu podle starosty nejsou samy schopny provoz udržet. Za krajní řešení považuje Nevěčný přestavbu tratě na cyklostezku, přednost dává zachování kolejí. "Je to čerstvá informace, ještě kolem toho musíme jednat dál," podotkl.

Pro dopravu z Moravských Budějovic, v nichž bydlí kolem 7 800 lidí, nebude ztráta tratě takový problém, pokud kraj dodrží sliby o posílení autobusových spojů, uvedla moravskobudějovická místostarostka Jana Kiesewetterová. "Trať je ekonomicky neefektivní, řeknu to na rovinu," konstatovala. Jemnicko ale podle ní ztratí jednu z možností pro rozvoj cestovního ruchu.

Dráha byla postavena v roce 1896 a je památkově chráněna. O jejím dalším využití se už vedení kraje začalo domlouvat se starosty. Podle dosavadních úvah by tam vlaky mohl provozovat soukromý dopravce nebo by trať mohla být přestavěna na cyklostezku. "Předpokládám, že stát se k případné investici neotočí zády," řekl Joukl.

Podle Joukla se kvůli úsporným opatřením vlády původně jednalo o zrušení čtyř tratí na Vysočině. V celé zemi se podle něj jedná o několika desítkách tratí, u nichž roční poplatek za využití dopravní cesty nepřesahuje jeden milion korun. Na trati Budějovice – Jemnice vybírá správa dopravní cesty ročně kolem 659 000 korun.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Centrální dispečerské pracoviště v Praze na BalabenceCentrální dispečerské pracoviště v Praze na Balabence (55x)
O centrálním dispečerském pracovišti (tedy CDP), které by se mělo postavit (někde) v Praze, se hovoří již poměrně dlouho...
Předpis SŽDC D4 – RADIOBLOKPředpis SŽDC D4 – RADIOBLOK (51x)
Přesně 14. prosince 2014 se změnou grafikonu vlakové dopravy vstoupil v platnost zcela nový předpis SŽDC D4 – Předpis pr...
Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (40x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...

NEJlépe hodnocené související články

Švýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republiceŠvýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republice (5 b.)
Když se majitel společnosti STADLER Rail, A.G., pan Peter Spuhler rozhodl v roce 2009 založit v Praze konstrukční kancel...
Elektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský krajElektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský kraj (5 b.)
Od konce listopadu 2018 uvádějí České dráhy do provozu nové elektrické jednotky RegioPanter, které jsou určeny pro regio...
STADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantuSTADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantu (5 b.)
Rok 1989 přinesl zásadní změnu nejen do budováním socialismu už unavené Československé republiky, ale i do tehdy ještě p...

NEJdiskutovanější související články

Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (3x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...
Čtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaciČtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaci (1x)
Po šestiměsíčním vyjednávání dosáhly v dubnu Evropský parlament, Evropská komise a Rada EU dohody o politickém pilíři tz...
České firmy na Uralu navážou na "mrtvou trať" gulagu (1x)
Uralská dráha, kterou se chystají stavět české firmy podle dohody, podepsané dnes v Praze při návštěvě ruského prezident...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice