Na dva nově zrekonstruované úseky dálnice D1 dodá ArcelorMittal Ostrava 23 kilometrů svodidel se samoopravným povlakem Magnelis®
Rubrika: Silniční infrastruktura
Svodidly vyrobenými v ArcelorMittal Ostrava s využitím revolučního povlaku Magnelis® budou vybaveny dva zrekonstruované úseky dálnice D1. Instalace celkem 900 tun jednostranných i oboustranných svodidel proběhne od června do listopadu letošního roku.
„Svodidla dodáme na dva rekonstruované úseky dálnice D1, od Jihlavy po Velký Beranov a od Velké Bíteše po Devět křížů. Dohromady půjde o 23 kilometrů jednostranných i oboustranných svodidel s povlakem Magnelis®, což představuje zhruba 900 tun tohoto výrobku. Kromě dálnice D1 jsme stejná svodidla nainstalovali také na silnici I/11,“ říká Dagmar Raszková, manažerka prodeje svodidel v ArcelorMittal Ostrava.
Povlak Magnelis® představuje novou formu protikorozní ochrany oceli. Oproti běžnému pozinkování má Magnelis® až čtyřikrát tenčí ochrannou vrstvu povlaku, pro ochranu proti korozi stačí pouze vrstva o tloušťce 25 mikrometrů. Přitom ale chrání ocelové svodidlo až dvakrát déle, tedy až 40 let, což dokáže díky unikátnímu chemickému složení, neboť kromě zinku obsahuje i hliník a hořčík. Díky vysoké odolnosti a přilnavosti povlaku lze ocel tvarovat různými metodami včetně ohýbání, tažení a profilování.
„Největší přidanou hodnotou povlaku kromě dlouhé životnosti je jeho samoregenerační schopnost. Ta dokonale chrání nejvíce namáhaná místa, která jsou nejsnadněji napadaná korozí jako řezy, svary a rýhy. Při porušení povlaku se totiž Magnelis® dokáže sám opravit, a prodloužit tak životnost celého ocelového systému,“ vysvětluje Raszková. Na místě, které je poškozeno, se vytvoří ochranný film s obsahem hořčíku. Ten místo chrání před klimatickými vlivy a korozí. Magnelis® vyvinulo centrum výzkumu a vývoje ArcelorMittal.
S výrobou svodidel začala ostravská huť v roce 1969 a od té doby vyprodukovala téměř 45 tisíc kilometrů těchto záchytných systémů. Zároveň je jediným výrobcem svodidel v celé skupině ArcelorMittal. V České republice je svodidly vyrobenými v Ostravě osazeno více než 80 % silnic vyšších tříd a dálnic.