MSV Metal Studénka je opět stabilním partnerem železničního průmyslu
Rubrika: Kolejový průmysl
Rozhovor s předsedou představenstva a generálním ředitelem společnosti Ing. Ivo Lazeckým o konci reorganizace, přínosech nového vlastníka i plánovaných investicích v letošním roce.
MSV Metal Studénka si prošla úspěšnou reorganizací, co to v tuto chvíli znamená pro firmu?
Konec reorganizace je klíčový v několika rovinách. Předně se stáváme stabilním dodavatelem a vracíme se do vod, kde jsme v minulosti úspěšně působili. Splnili jsme své závazky tradičním odběratelům, kteří nám dali čas, abychom se z nepříznivé situace dostali, což se povedlo a zůstali jsme v jejich dodavatelských portfoliích. Strategicky se to týká třeba německého trhu, kde preferují dlouhodobou spolupráci se stabilními partnery. A v neposlední řadě jsme už splatili třetinu našich závazků a tím deklarovali, že jsme dostatečně finančně silní, abychom splácet dokázali. Nemluvě pak o tom, že konečně můžeme čerpat dotace z inovačních programů a dotačních titulů v ekologizaci provozu, vzdělávání a dalších.
Omezovala vás reorganizace při získávání nových zakázek?
Samozřejmě, konec reorganizace znamená i otevření vrátek k tendrům po celé Evropě, do nichž se firmy v insolvenčním řízení hlásit nemohou. Dříve nás to omezovalo především v Turecku a Polsku, kde se do kolejového průmyslu hodně investovalo a investuje. Navíc zakázky nechtěl nikdo pojišťovat. Dnes je důvěra pojišťoven, které pojišťují pohledávky a dodávky, obnovená. Dva měsíce po ukončení reorganizace jde o velký úspěch, protože pojišťovny vždy hledí primárně na výsledky.
TRŽBY V ROCE 2012 DLE VÝROBKOVÝCH SKUPIN | ||
Výrobková skupina | Tržby | Podíl na tržbách |
Nárazníky a náhradní díly | 91 499 260 Kč | 13,43% |
Táhlové ústrojí a ND | 142 714 801 Kč | 20,94% |
Šroubovky a ND | 136 843 254 Kč | 20,08% |
Botky zdraže a ND | 51 972 797 Kč | 7,63% |
Zápustkové výkovky a výlisky | 258 511 590 Kč | 37,93% |
Celkem | 681 541 702 Kč | 100,0% |
Předpokládám, že zapůsobilo i vědomí, že za Metalem stojí nový a silný vlastník (JET Investment)…?
Určitě ano, protože JET je silná finanční skupina, která podniká i ve strojírenství a pojišťovny i banky vnímají, že do Studénky přišel vlastník, který přemýšlí v horizontu více jak tří let – tedy střednědobého vlastnictví firmy.
Jak chcete využít synergie v rámci skupiny?
Potenciál cítíme poměrně velký. Rádi bychom dodávali výlisky a výkovky pro strojírny v Třebíči a Strojírny Poldi. A naopak využívali jejich sofistikovaná obráběcí zařízení. Rovněž bychom chtěli oslovit zákazníky ostatních firem ve skupině, především výrobců zemědělské techniky a některých segmentů v energetice. Třeba PBS Industry dodává do Siemensu a dalších velkých skupin, což je pro nás velká příležitost pro dodávky výkovků. Poldovka zase výrobcům traktorů, kde jsou rovněž tažná zařízení a tedy potenciální odbyt výkovků. Takže i tady vidím dobré využití kapitálového vstupu nového vlastníka.
TRŽBY Z PRODEJE VÝROBKŮ DLE ZEMÍ | |||
Poř. | Země | Tržby celkem | Podíl |
1 | DEU | 223 290 659,50 | 32,76% |
2 | CZE | 151 434 867,03 | 22,22% |
3 | SVK | 59 926 894,95 | 8,79% |
4 | FRA | 40 599 800,05 | 5,96% |
5 | POL | 36 046 942,52 | 5,29% |
6 | ROM | 32 550 356,44 | 4,78% |
7 | HUN | 26 137 299,37 | 3,84% |
8 | AUT | 24 387 539,12 | 3,58% |
9 | CHE | 23 470 450,78 | 3,44% |
10 | CHN | 17 159 096,13 | 2,52% |
11 | MAR | 9 611 235,71 | 1,41% |
12 | RKS | 6 112 188,36 | 0,90% |
13 | SRB | 6 048 550,58 | 0,89% |
14 | BGR | 4 201 184,63 | 0,62% |
15 | TUR | 4 164 026,21 | 0,61% |
16 | ESP | 3 970 497,56 | 0,58% |
17 | NOR | 2 628 612,17 | 0,39% |
18 | FIN | 2 500 910,31 | 0,37% |
19 | PRT | 1 850052,48 | 0,27% |
20 | BEL | 1 386 040,10 | 0,20% |
21 | SWE | 1 167 804,01 | 0,17% |
22 | SVN | 960 419,54 | 0,14% |
23 | ITA | 825 232,40 | 0,12% |
24 | NLD | 652 331,02 | 0,10% |
25 | IRL | 422 746,50 | 0,06% |
26 | GRC | 28 060,80 | 0,00% |
27 | DNK | 7 904,22 | 0,00% |
Celkem | 681 541 702,49 | 100,00% |
Do čeho jste loni investovali a jaký je plán letos?
Loni jsme investovali patnáct milionů do stěžejních technologií a zároveň jsme zmodernizovali zkušebnu jakosti, což požadovali auditoři zahraničních železnic a nakonec jsme u všech uspěli. Letos chceme zvýšit kapacitu nástrojárny a investovat do zvýšení kapacity obrábění komponentů pro podsestavy – především nárazníky a šroubovky. Celkově plánujeme proinvestovat cirka pětadvacet milionů korun. A nad rámec zvažujeme zainvestovat do nového a složitějšího segmentu výkovků, které mají větší váhu a rozměr. To by znamenalo nákup maxilisu nebo vybudování bucharové linky. Rozhodující bude, jak se nám podaří oslovit zákazníky pro danou technologii. Strategicky bychom ale rádi pokrývali celý sortiment výkovků od jednoduchých a lehkých po těžší a rozměrově náročnějších. A z obchodního hlediska bychom se rádi stali generálními dodavateli výkovků pro naše strategické partnery, kteří se budou schopni podílet i na vývoji a šít zákazníkovi komponenty na míru.
Do jakých teritorií byste rádi pronikli?
Dělali jsme si teritoriální analýzy a jednoznačně nejzajímavější jsou teď pro nás Polsko, Francie, Maroko, Alžírsko a obecně celá severní Afrika, o kterou se investoři hodně zajímají. A my bychom se tam rádi dostali jako subdodavatelé Alstomu a dalších výrobců, kteří tyto trhy umí.