KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Mostní dílo roku 2008

Mostní dílo roku 2008

Publikováno: 27.4.2010
Rubrika: Mosty

Mezinárodní sympozium MOSTY 2010, které se koná v dubnu v rámci doprovodného programu mezinárodního stavebního veletrhu v Brně, je letos již 15. sympoziem s tematikou mostního stavitelství. V souvislosti s konáním sympozia MOSTY je tradičně vyhlašována soutěž Mostní dílo roku, které se mohou zúčastnit mosty, které se již osvědčily aspoň jeden rok v provozu. Letošní soutěž nese název Mostní dílo roku 2008 a mohou se jí zúčastnit mosty, které byly zkolaudovány v roce 2008.

Soutěží se ve dvou kategoriích: novostavba a přestavba nebo oprava. V každé kategorii spolu soutěží mosty pozemních komunikací, mosty železniční a lávky pro chodce. Při hodnocení návrhů se přihlíží ke kvalitě projektu, provedení mostu a v neposlední řadě také k estetickému vzhledu mostního díla. Ocenění, podepsané ministrem dopravy, proto získává jak projektant, tak i zhotovitel mostu. V letošním roce byly podány čtyři návrhy v kategorii novostavba a čtyři návrhy v kategorii přestavba nebo oprava. V kategorii novostavba jsou podány dva návrhy na ocenění mostů silničních, jeden na most železniční a jeden na lávku pro chodce. Z hlediska použitého materiálu na hlavní nosnou konstrukci u novostaveb jsou tři mosty betonové a jeden ocelový. U přestaveb jsou dva mosty ocelové, jeden betonový a jeden kamenný. Přípravný výbor sympozia doporučil ministrovi dopravy k ocenění čtyři návrhy. Dále je uveden krátký popis všech osmi podaných návrhů do soutěže Mostní dílo roku 2008.

V KATEGORII NOVOSTAVBA BYLY DO SOUTĚŽE PŘIHLÁŠENY
1. Železniční estakáda
Sluncová v Praze

Součástí tzv. Nového spojení mezi stanicemi Praha hlavní nádraží a Praha Libeň je železniční dvoukolejný most. Hlavním nosným systémem je spojitý nosník o osmi polích s největším rozpětím pole 47,6 m. Jedná se o železobetonový předpjatý most s kolejovým ložem, v příčném řezu je dvoustěnný komorový nosník oválného obrysu se třemi vnitřními dutinami. Nosník má konstantní výšku 2,7 m a šířku 14,5 m.

Předpětí nosné konstrukce je provedeno vnitřními kabely se soudržností a vnějšími volnými kabely. Předpínací výztuž je plně elektricky izolovaná, což zvyšuje odolnost výztuže proti bludným proudům a agresivním látkám. Volné i soudržné kabely jsou opatřeny tenzometry pro dlouhodobé sledování změn předpínací síly. Pilíře mají dříky proměnného eliptického průřezu po výšce a jsou založeny na velkoprůměrových pilotách. Nosná konstrukce byla zhotovena na pevné skruži.

2. Přesypaný obloukový most přes dálnici D47
Přesypaný obloukový most převádí silnici III. třídy a Drahotušský potok přes dálnici D47 v místech, kde se dálnice nachází v hlubokém zářezu. Nosnou konstrukcí je betonová skořepina o dvou polích s rozpětími 2 × 25,0 m. Šířka mostu je proměnná v závislosti na násypu a mění se od 50,7 do 75,2 m. Vzepětí skořepiny je pouze 3,0 m. Monolitické oblouky jsou vetknuty do krajních základů a do střední stěny. Vodorovná síla v krajních patkách oblouku se přenáší pomocí vzpěr do kotevních bloků, které jsou navzájem spojeny předpjatým táhlem umístěným nad oblouky. V konstrukci je použito celkem 23 táhel, z nichž každé je tvořeno třemi kabely o 10 lanech. Táhlo je umístěno v předpjatém betonovém trámu průřezu 600 × 400 mm. Táhla jsou schopna přenést zatížení nadnásypu v případě poruchy betonové skořepiny. Most je založen na velkoprůměrových pilotách.

3. Silniční most přes Moravu v Olomouci
Silniční most přes řeku Moravu v Olomouci je spojitý trámový most o dvou polích světlosti 54,6 a 27,3 m. Nosník je vetknutý do opěr a do střední podpěry. V příčném řezu jsou dva trámy spojené deskou mostovky. Výška trámu je po délce proměnná, v ose mostu činí pouze 0,6 m. Šířka trámů je rovněž proměnná, spojitě se rozšiřuje od 2,9 m v ose pole směrem k vnitřní podpoře a ke krajním opěrám. Po obou stranách nosné konstrukce jsou konzoly, na kterých jsou umístěny chodníky a inženýrské sítě. Niveleta chodníků je cca 1,0 m nad úrovní vozovky. Základy mostu jsou založeny na velkoprůměrových pilotách.

4. Lávka pro chodce ve Zruči nad Sázavou
Lávka pro chodce přes řeku Sázavu ve Zruči nad Sázavou se nachází na místě původní lávky. Jedná se o ocelový obloukový, síťový, most o jednom poli s rozpětím 59 m. Hlavní nosná konstrukce lávky má dva oblouky umístěné v šikmých rovinách, vzájemně spojené třemi rámovými příčkami. Ve vrcholu oblouku se obloukové pásy přibližují až na 1,3 m. Vzepětí oblouku je 9,3 m. Trám mostovky je tvořen dvěma trubkami Ø 406 mm v osové vzdálenosti 4,7 m. Oblouk je proveden z trubky Ø 356 mm. Závěsy jsou šikmé a vzájemně se dvakrát kříží. Jsou vyrobeny z tyčí Ø 22 mm z korozivzdorné oceli S460. Mostovka se skládá z ocelových příčníků umístěných v osové vzdálenosti 2,5 m a z betonové desky tloušťky 140 mm spřažené s příčníky.

V KATEGORII PŘESTAVBA NEBO OPRAVA BYLY DO SOUTĚŽE PŘIHLÁŠENY
5. Silniční most v Poděbradech

Rekonstrukce stávajícího mostu přes inundační území vodního toku Labe v Poděbradech souvisela a byla časově koordinována s rekonstrukcí mostu přes Labe. Rekonstruován byl kamenný klenbový most o 20 polích se světlostí kleneb 7,57 m. Při rekonstrukci byly odstraněny betonové přístavby, původní kamenná konstrukce byla sanována a opravena. Na klenbách byl postupně proveden podkladní beton, vodotěsné izolace, zásyp ze štěrkodrtě, separační vrstva a dále byla zhotovena spojitá deska z předpjatého betonu v tloušťce 450 až 550 mm, která byla uložena na monolitických pilířích umístěných v osách původních kamenných pilířů. Spojitá deska o čtyřech polích (s rozpětím pole 9,2 resp. 8,7 m) má nad pilíři vrubové klouby. Na konzolách desky jsou umístěny chodníky s ocelovým zábradlím a betonovými sloupky. Dotyčný mostní objekt je nemovitou kulturní památkou.

6. Silniční most v Chotyni
Železobetonový obloukový most s dolní mostovkou převádí silnici třetí třídy přes Lužickou Nisu. Jedná se o oblouk rozpětí 28,1 m a vzepětí 6,16 m. Most má dva oblouky umístěné ve svislých rovinách, které jsou ve vrcholu spojeny čtyřmi příčkami. Oblouk má proměnnou výšku průřezu. Trámy mostovky jsou obdélníkového průřezu a jsou zavěšeny pomocí osmi závěsů na obloucích. Mostovka se skládá z příčníků umístěných ve vzdálenostech po 3,05 m, ze tří podélníků a z betonové desky proměnné tloušťky. Důvodem rekonstrukce byl celkový stav mostu. Na mnoha místech byla obnažena výztuž a dále byl neuspokojivý stav ložisek. Při rekonstrukci byla provedena sanace opěr a závěrných zdí, výměna ložisek, sanace všech betonových ploch, nová vodotěsná izolace desky mostovky, vozovkové souvrství a nové elastické mostní závěry.

7. Železniční most na trati Červenka – Zábřeh
Při rekonstrukci byl původní ocelový most s horní mostovkou s mostnicemi nahrazen novou konstrukcí při využití původní spodní stavby. Nový most je spojitý trámový most o pěti polích rozpětí cca 5 × 21 m. Jedná se opět o most s horní mostovkou, ale tentokrát s kolejovým ložem umístěným v ocelovém žlabu. Most se nachází na dvoukolejné trati, pro každou kolej je provedena samostatná konstrukce. V příčném řezu má most čtyři ocelové nosníky výšky cca 1.150 mm v osových vzdálenostech 1,0 + 1,2 + 1,0 m. Vnější římsa je kryta svislými sklolaminátovými deskami, které tvoří výraznou pohledovou linku. Dno žlabu je vyztuženo podélnými výztuhami pásového průřezu a příčníky po 2,1 m. Na každé podpěře jsou dvě hrncová ložiska pod plnostěnnými podporovými ztužidly. Demontáž stávajícího mostu byla provedena pomocí jeřábu GEK-80, montáž nové konstrukce pomocí podélného výsuvu. Při výsuvu se dolní pásnice mostu posouvala po kluzných blocích.

8. Železniční most na trati Plzeň – Stříbro
Na trati Plzeň – Stříbro v km 364,984 byl při rekonstrukci původní betonový trámový most s horní mostovkou, který se nacházel v místě vysokého násypu, nahrazen monolitickým betonovým obloukovým přesypaným mostem, zhotoveným pod původním mostem. Půlkruhová železobetonová klenba světlosti 12,5 m spočívá na příčných svislých stěnách výšky 4,2 a tloušťky 1,0 m, pod kterými jsou základové pasy založené na mikropilotách. Železobetonová klenba byla betonována po částech na posuvné skruži. Po obou stranách je klenba zakončena kónickou římsou. Dřevěné bednění římsy bylo tvarově složité a kladlo vysoké nároky na tesařskou práci. Výluka trati byla pouze po dobu snesení původní konstrukce, odstranění původních závěrných zdí a dosypání nadnásypu.

Všechny návrhy předložené do soutěže Mostní dílo roku 2008 dokumentují vysokou odbornost projektů i realizace. U všech bylo doloženo prohlášení správce o vzorné kvalitě dokončeného díla. Určitě existuje ještě řada dalších mostů uvedených do provozu v roce 2008, které by se také mohly chlubit technickou nebo estetickou kvalitou a které by mohly úspěšně soutěžit. Tento závěr tudíž vyzývá projektanty a zhotovitele, aby již v průběhu roku 2010 připravovali své návrhy do soutěže Mostní dílo roku 2009.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Související články


Fotogalerie
Obr. 1 – Železniční estakáda Sluncová v PrazeObr. 2 – Přesypaný obloukový most přes dálnici D47Obr. 3 – Silniční most přes Moravu v OlomouciObr. 4 – Lávka pro chodce ve Zruči nad SázavouObr. 5 – Silniční most v PoděbradechObr. 6 – Silniční most v ChotyniObr. 7 – Železniční most na trati Červenka – ZábřehObr. 8 – Železniční most na trati Plzeň – Stříbro

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

U Sokolova projedou auta po části nového mostu přes Ohři od dubna (104x)
Silniční most přes Ohři na rychlostní silnici R6 u Sokolova bude průjezdný v jednom směru od Chebu do Karlových Varů od ...
Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (90x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (55x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice