Montáž ocelové konstrukce mostu přes Lochkovské údolí
Most přes Lochkovské údolí je součástí budovaného Silničního okruhu kolem Prahy, stavby 514 Lahovice – Slivenec, která vytváří jihozápadní část celého okruhu. Hlavním zhotovitelem OK je společnost BÖGL a KRÝSL, k. s. Jedná se o sdruženou rámovou konstrukci o pěti polích se šikmými podpěrami u hlavního pole. Rozpětí jednotlivých polí ve směru od Lahovic je 70,0 + 79,85 + 99,3 + 93,85 + 80,5 m, rozpětí patek šikmých podpěr středního pole je 157,1 m. Celková délka mostu je potom 461 m.
Nosná konstrukce mostu je spřažená ocelobetonová, jednokomorového uzavřeného průřezu. Je společná pro oba jízdní pásy, což je poměrně unikátní, protože většina podobných mostů na komunikacích dálničního typu má pro každý směr jízdy samostatnou nosnou konstrukci.
NÁSTIN MONTÁŽNÍ TECHNOLOGIE
Montáž OK mostu o hmotnosti 4 720 tun a délce 425 m byla prováděna dílčími výsuny ze Slivenecké opěry. Pro kompletaci a svařování montážních sekcí byl vykopán provizorní zářez do stávajícího terénu (cca 8 000 m3), tzv. startovací jáma. Tato jáma má délku cca 90 a šířku 18–30 m. Z této startovací jámy byla mostní konstrukce vysouvána v podélném sklonu 2,4 % a ve výškové pozici 30 mm nad definitivní polohou mostu. Výsun byl rozdělen na 10 dílčích výsunů. Délky těchto výsunů byly propočteny s ohledem na požadované omezení rozměrů startovací jámy (max. délka 90 m) a maximální povolenou délku převisu mostu, dílčího výsunu, za poslední provizorní podpěrou, což je 50 m (včetně délky výsuvného nosu).
KOMPLETACE A SVAŘOVÁNÍ
Do startovací jámy byly dopravovány mostní dílce (hmotnosti cca 20–100 tun) pomocí dvojice portálových jeřábů. Pro doplňkové montážní práce byl využíván derikový kolejový jeřáb umístěný vedle startovací jámy. Pro urychlení montáže bylo vytvořeno nezávislé montážní pracoviště, ze kterého se do startovací jámy osazovaly pásovým jeřábem Demag CC-2000 SSL (o nosnosti 300 t + superlift) vytipované svařené mostní komory. Mostní komora byla sestavována ze tří dílců příčně a 26 sekcí podélně. Svařování bylo realizováno plným drátem v ochranné atmosféře a čtyřmi svařovacími automaty. Pro svařování byly vyrobeny tři mobilní střešní konstrukce kryté speciálními plachtami, a také svařovací přístřešky pro svary vzpěr a vnějších podélníků.
ZÁVĚREM
Poslední výsun ocelové mostní konstrukce na lochkovskou opěru byl ukončen v poledne dne 10. 7. 2009 za účasti zhotovitelů, projektantů, investora a pozvaných hostů. V současné době se připravuje propojení ocelové mostní konstrukce s betonovými šikmými vzpěrami, tzv. rámového rohu a také dovařování nadložiskových komor a spouštění OK mostu na mostní ložiska.