Modernizovaná vozidla ze Šumperka
Rubrika: Kolejový průmysl
Zástupci šumperské společnosti Pars nova a Českých drah podepsali v průběhu loňského roku dva významné kontrakty. Na počátku roku to byla smlouva na modernizaci 40 kusů osobních vozů řady Bmee určených pro dálkovou mezinárodní dopravu a následovala smlouva na hlavní opravy 40 elektrických dvousystémových lokomotiv trakce 30. Díky tomu se aktuálně v Šumperku věnují především osobním vozům a lokomotivám.
OSOBNÍ VOZY Bdmpee PRO MEZINÁRODNÍ PROVOZ
Rekonstrukce a modernizace vozů původní řady Bmee, vyrobených na přelomu osmdesátých a devadesátých let, bude realizována v průběhu letošního a příštího roku. Úpravou prošel především interiér. Původní uspořádání s oddělenými kupé se změnilo na otevřený velkoprostorový oddíl s 80 místy k sezení. Nové jsou podlahy, obložení, okna, osvětlení, kompletně se přestavěly toalety. Cestování zpříjemní nové pohodlné sedačky. K dispozici jsou také elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky. Vůz je klimatizovaný. Dveře se ovládají tlačítky nebo madly s elektrickým nebo elektropneumatickým pohonem a jsou během jízdy bezpečnostně blokovány. Vozy jsou také vybaveny elektronickým informačním a rezervačním systémem. V jednom nástupním prostoru je i místo pro uložení objemných zavazadel, kočárků nebo jízdních kol. Zásadní změnou procházejí i podvozky a brzdový systém. Vozy jsou určeny pro náročný mezinárodní provoz. Především pak pro německé tratě je nainstalována další bezpečnostní magnetická kolejnicová brzda a nově je dosazena veškerá elektrická výzbroj včetně osvětlení. Maximální rychlost vozu je 160 km/h. Vozy by měly být postupně nasazovány do souprav Expres a EuroCity, konkrétně na trati z Prahy přes Ostravu do Žiliny a také na mezistátních spojích z Prahy do Mnichova. První vozy již aktuálně vozí cestující v rámci zkušebního provozu.
ČAS PRO LOKOMOTIVY
Pars nova má s opravami lokomotiv bohaté zkušenosti, podílela se již na mnoha menších či větších opravách a celkových modernizacích. Výhodou jsou tedy nejen dostupné moderní technologie, ale také znalosti a zkušenosti zaměstnanců. V současné době zde končí projekt modernizací vybraných stejnosměrných elektrických lokomotiv řady 163 na dvousystémové stroje řady 363.5 určených pro ČD Cargo (celkem ve spolupráci se Škoda Transportation dodáno 30 ks). Aktuálně se také šumperští věnují hlavním opravám elektrických dvousystémových lokomotiv řady 362 a 363 pro České dráhy. Opravy 40 ks lokomotiv potrvají až do roku 2015. U všech lokomotiv projde opravou strojovna, stanoviště strojvedoucího a dostanou nový nátěr. Navíc 20 ks lokomotiv řady 363 v rámci modernizace získá moderní WTB komunikaci pro provoz vratných souprav s řídicími vozy. U deseti lokomotiv řady 363 zároveň dojde ke zvýšení rychlosti na 140 km/h a jejich označení se změní na typ 362. Všechny stroje budou v Pars nova rovnou vyzkoušeny, v šumperském areálu totiž mají k dispozici zkušební trolej včetně výkonné měnírny, které splňují náročné požadavky pro potřebné testování všech elektrických kolejových vozidel.
VÝROBA ŘÍDÍCÍCH VOZŮ Bfhpvee JE VE FINÁLE
Důležitým výrobním, ale především vývojovým projektem firmy Pars nova se stal řídící vůz řady 961 (Bfhpvee), který navázal na dříve dodávané řídící vozy řady 954. Nový řídící vůz vznikl zcela zásadní přestavbou osobního vozu Bdt 279 a šlo o poměrně náročný projekt. Vůz řady 961 je vyroben pro dálkové vedení souprav závislé trakce a je určen jak pro regionální, tak rychlíkovou dopravu. Plně klimatizovaný vůz 2. třídy s velkoprostorovým uspořádáním je navržen tak, aby splňoval požadavky současně platných norem interoperability (TSI). Současným normám odpovídá svým designem a vybavením také klimatizované stanoviště strojvedoucího. Projekt je aktuálně ve finální fázi, většina z třiceti čtyř vozů již byla Českým drahám předána. Cestující se s řídícími vozy lidově zvanými „Sysel“ mohou svézt na tratích v Ústeckém, Středočeském, Pardubickém, či Jihomoravském kraji.
V širokém portfoliu firmy Pars nova najdeme i další modernizace, rekonstrukce a opravy. Kromě toho se subdodavatelsky podílí i na výrobě nových vozidel, a to především dodávkami podvozků pod elektrické jednotky vyráběné v ostravské Škoda Vagonce. A počátkem letošního roku převzala Pars nova v rámci restrukturalizace výrobních kapacit společnosti Škoda Transportation dvě dlouhodobé zakázky plzeňské společnosti MOVO na modernizace a opravy osobních vozů.
Šumperská firma Pars nova a. s. se věnuje opravám, modernizacím a výrobě kolejových vozidel. Díky svým výrobním prostorám, specializovaným technologiím, znalostem a dlouhodobým zkušenostem svých zaměstnanců je jednou z vedoucích firem českého železničního průmyslu. Výrobní program společnosti je zaměřen především na modernizace motorových vozů, elektrických jednotek, elektrických lokomotiv a tramvají. Pars nova a. s. se se svými 800 zaměstnanci tradičně řadí mezi nejvýznamnější zaměstnavatele šumperského regionu.
V roce 2008 se Pars nova a. s. stala součástí skupiny ŠKODA TRANSPORTATION . Otevřely se tak nové cesty pro vzájemný rozvoj a spojily se dlouholeté zkušenosti Škody s výrobou kolejových vozidel se znalostmi a dovednostmi Pars nova a. s. v oblasti oprav a modernizací. Bohaté zkušenosti společně s výrobním a obchodním potenciálem celé skupiny znamenají velké možnosti v široké nabídce služeb a produktů nejen pro domácí trh, ale i pro trhy v zahraničí.