I/65 Kremnica – Kremnické Bane
Rubrika: Silniční infrastruktura
Silnice I/65 je významnou silnicí spojující město Martin s Kremnicou a Žiarom nad Hronom (nákres. č.1). Na přelomu července a srpna 2016 se po nadměrných dešťových srážkách v Kremnických Baních rozvodnil Kremnický potok a způsobil značné sesuvy na tělese komunikace I/65. Následně byl v předmětném úseku vyhlášen havarijní stav. Rekonstrukce probíhala také proto, že silnice I/65 v úseku Kremnica – Kremnické Bane měla nevyhovující směrové vedení a šířkové uspořádaní pro silnici I. třídy. Stavebně – technický stav silnice v daném úseku neodpovídal významu této komunikace.
IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE STAVBY
- Název stavby: I/65 Kremnica – Kremnické Bane
- Kraj: Banskobystrický (Slovensko)
- Druh stavby: Rekonstrukce
- Stavebník: Slovenská správa ciest, Skuteckého 32, 974 23 Banská Bystrica (Slovensko)
- Projektant: Dopravoprojekt, a. s. Bratislava, Divízia Zvolen
ZÁKLADNÍ PARAMETRY STAVBY
- Předání staveniště: 21. 10. 2016
- Spuštění provozu: 15. 11. 2017
- Dokončení stavby: 30. 6. 2018
- Délka rekonstrukce komunikace I/65: 1 472,58 m + cca 2 000 m prodloužení trasy
- Celková délka opěrných zdí: 641,5 m
- Celková délka zárubních zdí: 843,3 m včetně zárubních zdí v obci Kremnické Bane
- Gabionové zdi při úpravě Kremnického potoka: 227 m
- Přeložky inženýrských sítí: 8× (voda, Telekom, vedení NN, VO, rozhlas)
- Zatrubnění potoka: 343 m
- Odkopy: 74 500 m3
- Betony: 2 750 m3 + 7 000 m3
- Stříkaný beton (torkret): 1 200 m3
- Podkladní vrstvy nestmelené: 8 077 m3
- Frézování asfaltových ploch: 6 426 m3
- Asfalty: 4 032 m3 + 1 580 m3
- Zemní hřebíky: 27 500 m (stabilizace svahů)
- Zemní lanové kotvy předepnuté: 2 270 m
- Přebytek výkopové zeminy: 46 654 m3 odvezený na skládku
Současně se silnicí došlo k úpravě toku Kremnického potoka a zabezpečila se stabilita tělesa komunikace a přilehlých svahů. Silnice před rekonstrukcí neměla přídavný pruh pro pomalá vozidla, a to byl také jeden z důvodů rekonstrukce. Dalším důvodem bylo dobudování chodníku pro pěší v intravilánu, protože přístup k obytným domům je po silnici nebezpečný a v zimním období byl vzhledem k sněhovým bariérám téměř nemožný.
Stávající vjezdy k obytným domům a přístupy na polní cesty se v rámci stavby upravily v nevyhnutelném rozsahu s plynulým napojením na stávající stav. Součástí stavby bylo i vybudování dvou nově navržených autobusových zastávek v intravilánu města Kremnica. Rekonstrukce celého úseku probíhala za úplné uzavírky, vyjma vozidel místních obyvatel. Před samotnou rekonstrukcí proto došlo v první řadě k opravě objízdné trasy, která měřila cca 11 km.
Část úseku v délce cca 900 m se nachází v intravilánu města a zbytek trasy je v extravilánu. Směrové vedení trasy a potoka je v úzkém koridoru. Z obou stran se tyčily strmé svahy a svahy sesuvných území, a právě složitá geologie v zájmovém území komplikovala celou výstavbu.
Trasa rekonstrukce cesty a její rozšíření na příslušnou kategorii MZ 9/60 (redukovaná MZ 14/60) – intravilán a C 9,5/60 extravilán s pruhem pro pomalá vozidla je vedená v maximální míře s využitím stávající trasy, a proto je nutné stávající nevyhovující opěrné a zárubní zdi vybourat a zrealizovat nové. Sanační a stabilizační opatření tvořila značnou část stavebních prací.
SO 220 – ZÁRUBNÝ MÚR V KM 0.115 – 0.533 VĽAVO
Stavební objekt v podtitulu patří mezi technologicky nejnáročnější stavební části na celém projektu. Na základě výsledků IGP a geotechnických posouzení bylo navrženo stěnu výkopu ve sklonu 5:1 zabezpečit pomocí hřebíkované zeminy v kombinaci s torkretem (stříkaný beton vyztužený KARI sítěmi) a následným obložením gabionem. Celková délka zdi je 418,225 m. Délka kotvené části zdi je 252,595 m. Kotvení zárubní zdi lanovými kotvami délky 18 m je navržené v místech sesuvu, aby byly zachycené účinky sesuvu.
SO 225-00 ZÁRUBNÝ MÚR V KM 0,573 – 0,706 VPRAVO
Zárubní zeď SO 225-00 je situovaná na pravé straně SO 101-00 ve směru staničení, zabezpečuje zářezový svah. Zeď je třístupňová. První a druhý stupeň zdi je realizovaný jako hřebíkovaná zemina v kombinaci s torkretem (stříkaný beton vyztužený KARI sítěmi) a následným obložením gabionem. Třetí stupeň je klasická gabionová konstrukce ve sklonu 10:1.
Co se týče hlavní trasy – SO 101 Cesta I/65, tak pro návrh směrového i výškového vedení byl limitujícím faktorem bod napojení ZÚ a KÚ.
Z důvodu rozšíření stávající silnice o jeden jízdný pruh v místech, kde byl terén z pravé strany k potoku hodně příkrý, bylo projektantem navrženo zatrubnění potoka na 6 místech trasy. Tímto řešením se minimalizovaly zemní práce. Celkové délka zatrubnění potoka je 343,7 m.
Zatrubnění potoka bylo realizováno prefabrikovanou konstrukcí klenbového tvaru s monolitickým dnem. Skládá se ze dvou bočních dílů křivkového profilu a klenbového prefabrikovaného stropu.
Termín realizace díla se z důvodu mimořádné události prodloužil do 30. června 2018. Jednalo se o sesuv svahu v km 1,160 – 1,180.
Při realizaci stavebního objektu SO 240-04 (část A) Zatrubnění potoka v KM 1,160 – 1,180 došlo při vydatných deštích z důvodu trhliny ve svahu a nestability svahu dne 18. dubna 2017 k sesuvu svahu, který strhl klincovanou (hřebíkovanou) stěnu spolu s geotextílií a rostoucím porostem. Následně se začala po odsouhlasení objednatele realizovat sanace sesuvu.
ZÁKLADNÍ PARAMETRY HLAVNÍ TRASY
- Délka trasy: 1 472,58 m
- Rmin (směrový): 170 m
- Rmin (výškový): 3 000 m
- Maximální podélný sklon: 6,03 %
- Minimální podélný sklon: 3,04 %
I/65 Kremnica – Kremnické Bane
I/65 Highway is a significant route connecting the city of Martin with Kremica and Žiar nad Hronom (fig. No 1). At the turn of July – August 2016, the stream Kremnický potok overflowed the banks in the municipality of Kremnické Bane after excessive rainfalls and caused significant erosions at the highway. The reconstruction was also necessary due to its direction lanes and width, which were both inconvenient for a class I highway. From the viewpoint of its structural and technical situation, the given section did not correspond with the significance of this highway. At the same time, Kremnický potok was regulated and stability of the highway was thus ensured.