KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Dobudování dopravní infrastruktury je nezbytné, ale názory na PPP se různí

Dobudování dopravní infrastruktury je nezbytné, ale názory na PPP se různí

Publikováno: 5.5.2011, Aktualizováno: 30.5.2011 10:06
Rubrika: Zajímavosti

V úterý 12. dubna 2011 se v Brně konala odborná konference na téma „Dopravní infrastruktura a krize. Je řešením PPP?“ Konference byla platformou pro výměnu někdy značně odlišných názorů představitelů státu, municipalit i soukromých společností na dopravní superkoncepci a financování výstavby a údržby dopravní infrastruktury, i na budoucnost PPP projektů u nás.

Úvodní slovo patřilo prezidentovi Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václavu Matyášovi, který mimo jiné odmítl dopravní superkoncepci vypracovanou ministerstvem dopravy. „Vadí nám, že jsme byli postaveni před výsledek, bez možnosti vyjádřit svůj názor. Společně se stavebními firmami jsme přišli s návrhy a ne pouze s nataženou rukou, leč bez odezvy. Na Slovensku jsem byl svědkem diskuse ministra průmyslu a dopravy se zástupci tamního Svazu podnikatelů. Závidím jim, protože mají jednoho partnera, se kterým jednají a vzájemně se respektují. Superkoncepce v ČR je pro nás velkým zklamáním. Nezajišťuje totiž základní rozvoj dopravní infrastruktury, a proto jsme ji odmítli,“ vysvětlil postoj Svazu podnikatelů ve stavebnictví Matyáš.

Ministerstvo dopravy ČR na konferenci reprezentoval náměstek ministra dopravy Petr Sedláček, který ve svém příspěvku hovořil o legislativních problémech koncesních projektů – například v českém právním prostředí jsou PPP projekty realizovány formou koncesí, ale pojem „koncese“ není dobře zasazen do navazující legislativy. Ministerstvo dopravy chce u nás prosadit užití osvědčené mezinárodní metodiky realizace PPP projektů. Podle názoru prezentovaného Petrem Sedláčkem panuje na rozdíl od ČR v jiných zemích větší stabilita financování dopravní infrastruktury: např. v Holandsku mají desetileté rozpočtové výhledy, ale naše ministerstvo dopravy musí každý rok znovu bojovat o rozpočtové prostředky. Prioritou by podle jeho názoru mělo být dobudování základní infrastruktury v době, kdy je ještě dostupné financování ze zdrojů EU. „Vláda zachová výši investic do dopravní infrastruktury. Vedle prostředků ze státního rozpočtu zapojí do financování také soukromé investice a zejména zefektivní činnost Státního fondu dopravní infrastruktury,“ slibuje Sedláček.

Názory slovenské vlády na problematiku dopravní infrastruktury a zkušenosti s PPP na konferenci prezentoval 1. místopředseda vlády a ministr dopravy, výstavby a regionálního rozvoje Slovenské republiky Ján Figeľ. Uvedl, že PPP je jednou, ale rozhodně ne jedinou z investičních forem využitelných pro výstavbu dopravní infrastruktury. Musí být výhodná jak pro koncesionáře, tak i pro stát. Na Slovensku chtějí PPP projekt využít například pro výstavbu obchvatu Bratislavy, ale také pro železnice. Podstatné je dělit stavby na menší úseky, což zvýší konkurenci. „PPP znamená na Slovensku realitu. Pravdou zůstává, že míra korupce po desetiletích vlády bývalého režimu, je výzvou pro PPP a jejich transparentnost. PPP by mělo být výrazem vyváženého stavu mezi soukromým partnerem a státem. Je to forma vzájemné pomoci,“ vysvětlil Ján Figeľ.

Denis Biedermann, ředitel odboru finančního řízení Státního fondu dopravní infrastruktury, uvedl, že SFDI analyzuje fungující zahraniční modely financování dopravní infrastruktury. Projekt „Vypracování dlouhodobého modelu financování dopravní infrastruktury“ počítá s výrazným zapojením soukromého kapitálu a reaguje tak nedostatek financí ve státním rozpočtu. Podstatou PPP metody je přenesení převažující části rizik ze státu na koncesionáře, což se dle zahraničních zkušeností státu dlouhodobě vyplácí.

Člen Národní ekonomické rady vlády Petr Zahradník mimo jiné na příkladu Olomouckého a Zlínského kraje porovnal z makroekonomického pohledu vliv investic do dopravní infrastruktury na veřejné finance, zaměstnanost a produkční schopnost. Na něj navázal prorektor ČVUT Petr Moos, který zhodnotil přínosy dopravní infrastruktury pro ekonomiku. Infrastruktura, jako veřejný kapitál slouží všem firmám působícím v daném regionu, a proto je důležitým faktorem pro rozhodování investorů o tom, kde budou působit. Dopolední část programu uzavřel hodnocením trhu z pohledu projektanta generální ředitel SUDOP GROUP Petr Havlíček.

Odpolední blok zahájil Luděk Niedermayer ze společnosti Deloitte s ekonomickým výhledem pro rok 2011 a se zhodnocením současné situace i specifik stavebnictví. Na otázku „Co je třeba změnit pro rozvoj PPP?“ ve svém příspěvku odpovídal výkonný ředitel Asociace PPP Vladimír Sloup. O důležitosti dostavby D3 pro rozvoj jihu Čech hovořil náměstek hejtmana Jihočeského kraje Martin Kuba. Po jeho příspěvku se rozhořela velmi živá diskuse mezi Martinem Kubou a Petrem Sedláčkem, zejména na téma neustálých změn zásadních stanovisek ministerstva k výstavbě dopravní infrastruktury v závislosti na změnách vlády. Opět se tak potvrdila absence dlouhodobé koncepce dopravy, která by přežila i konec volebního období.

Zkušenosti s konkrétními koncesními projekty Skupiny OHL v zahraničí i jasná doporučení, jak financovat dopravní infrastrukturu u nás v krátkodobém a dlouhodobém horizontu ve své prezentaci nastínil předseda Krajské hospodářské komory jižní Moravy a generální ředitel OHL ŽS, a.s. Michal Štefl. „Je krátkozraké zastavovat rozestavěné projekty, ty je naopak nezbytné dokončit. U nových projektů lze najít úspory například využitím konceptu „Design & Build“, tedy dřívějším zapojením firem do přípravy staveb,“ řekl Michal Štefl.

Německou cestu z krize dopravní infrastruktury, včetně konkrétních opatření německé vlády, ve svém vystoupení popsal generální ředitel HOCHTIEF CZ Tomáš Bílek. Za vhodnou příležitost pro využití kombinovaného financování při výstavbě dopravní infrastruktury označil předseda představenstva Asociace DOL Jaroslav Kubec etapovou výstavbu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Posledním přednášejícím byla Marie Zezůlková, vedoucí Kanceláře strategie města Brna s příspěvkem o řešení PPP z pohledu municipalit.

Jednotlivé prezentace naleznete zde:

Prezentace Denise Biedermanna, ředitele odboru finančního řízení Státního fondu dopravní infrastruktury.
Prezentace Petra Zahradníka, člen Národní ekonomické rady vlády. 
Prezentace Petra Moose, prorektora ČVUT.
Prezentace Luďka Niedermayera ze společnosti Deloitte.
Prezentace výkonného ředitele Asociace PPP Vladimíra Sloupa.
Prezentace předsedy Krajské hospodářské komory jižní Moravy a generálního ředitele OHL ŽS, a.s. Michala Štefla.
Prezentace generálního ředitele HOCHTIEF CZ Tomáše Bílka.
Prezentace předsedy představenstva Asociace DOL Jaroslava Kubce. 
 
Completion of the Transport Infrastructure is Essential, but the Opinions on PPP Differ
An expert conference with its subject focusing on “Transport and infrastructure crisis. Are PPP projects a solution?” was held on Tuesday, 12th April 2011 in Brno. The conference was a platform for the exchange of sometimes very different opinions of representatives of the state, municipalities and private companies on transport “super concept” and on financing the construction and maintenance of transport infrastructure and the future of PPP projects in the country.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Na debaty byl dostatek času.Náměstek českého ministra dopravyPavel Havlíček - SUDOP GroupPetr Zahradník - Česká spořitelnaPrezident SPSSlovenský ministr dopravy Ján Figeľ.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (181x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (115x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (114x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice