Dlouho očekávaná část Silničního okruhu kolem Prahy, úsek 512 D1 – Jesenice – Vestec
Rubrika: Silniční okruh kolem Prahy
Úsek 512 D1 – Jesenice – Vestec, klíčová část jihozápadního segmentu Silničního okruhu kolem Prahy (SOKP), je situován mezi dálnicí D1 a budoucí mimoúrovňovou křižovatkou pražského okruhu s dálnicí D3. Tato část propojí šest důležitých dálničních komunikací, a to D1, D3, R4, D5, R6 a R7, a bude mít tedy rozhodující význam nejen pro dopravu v Praze a okolí, ale i v celostátním měřítku.
PRŮBĚH VÝSTAVBY
Začátek výstavby
V průběhu minulého roku byla zahájena výstavba rozhodujícího úseku Silničního okruhu kolem Prahy v úseku mezi dálnicí D1 a Vestcem u Prahy, který navazuje na již v minulosti zahájenou stavbu SOKP 513 – Vestec – Lahovice.
Začátky výstavby tohoto úseku s sebou přinesly problémy, které realizaci velkých komunikačních staveb obvykle provázejí. Po nezbytném skrytí ornice byl prováděn archeologický průzkum, který odhalil nález neolitické vesnice mezi obcemi Herink a Kocanda. Zmíněný průzkum skončil v červnu 2009 a blokoval střední třetinu hlavní trasy. Zemní práce z toho důvodu probíhaly pouze v omezeném rozsahu a na celém staveništi se rozvinuly až ve druhé polovině roku 2009, naplno teprve po provedení všech přeložek vysokého napětí – tedy od začátku listopadu 2009. Dále následovala výstavba objízdné trasy, aby stavba výrazně neomezovala dopravu na D1.
Výstavba mimoúrovňového křížení SOKP s dálnicí D1
Rozhodujícím mostním objektem z hlediska rychlosti výstavby je most na dálnici D1 přes SOKP. Pro nutné uzavření dálnice D1 bylo nezbytné vybudovat v předstihu v roce 2009 dvě náhradní objízdné trasy, zvlášť pro každý směr. Bylo nutné, aby tyto náhradní objízdné trasy nabídly řidičům 2 × 3 jízdní pruhy a zmírnily tak negativní dopad na jízdní komfort uživatelů dálnice, a eliminovaly dopravní zácpy. Stěžejním problémem se v současné době jeví zachování provozu nevykoupené čerpací stanice pohonných hmot směrem na Brno, která omezuje staveniště přemostění SOKP. Pozemky této čerpací stanice blokují výstavbu celé řady dalších nutných objektů nejen pro zprovoznění stavby SOKP 512, ale také pro budoucí pokračování stavby okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi.
Stavba má být v tomto roce již uvedena do provozu. Doufejme tedy, že se stavbařům nepostaví do cesty žádná neočekávaná překážka a motoristická veřejnost se bude moci ze stavby v tomto roce těšit.
TECHNICKÉ SPECIFIKACE NEJVĚTŠÍCH MOSTNÍCH SO
SO 206 Most na SOKP přes údolí Botiče v km – 2,052
Most se nachází v extravilánu na území obce Osnice v místě, kde trasa SOKP přechází hluboké údolí potoka Botiče s lesní cestou v blízkosti obce Kocanda. Překračované údolí je nesymetrické se značnými rozdíly ve sklonech svahů. Západní strana (ve směru na R4 a D5) se mírně sklání až k Botiči se spádnicí šikmo orientovanou na severovýchod, na rozdíl od východní strmého svahu se sklonem cca 1:1,5. Most ve 2. poli překonává tok potoka Botiče a souběžnou lesní cestu.
- délka přemostění 158,633 m
- rozpětí 26,125 m
- šířka 16,76 m
- výška nad volným terénem 21,49 m
Nosná konstrukce je tvořena spojitým monoliticky přepjatým dvoutrámovým nosníkem o pěti polích. Most je založen plošně na hlubinných pilotách o průměru 1 200 mm.
SO 212 Most na SOKP přes Dobřejovický potok, km – 4,874
Most je v extravilánu na území obce Dobřejovice. Trasa SOKP v místě mostu přechází ploché údolí bývalého rybníka na Dobřejovickém potoce a melioračního příkopu. Překračované území je součástí zvláštních zón ochrany přírody a krajiny v údolí Dobřejovického potoka (biokoridor). Most nahrazuje násyp silnice – splňuje tak požadavek nezakládat násypové těleso na neúnosném podloží bývalého dna rybníka.
- délka přemostění 250,7 m
- rozpětí 21,0 m
- šířka 32 m
Nosná konstrukce je tvořena nosníky o devíti polích ocelově svařovanými se spřaženou deskou a nadpodporovým hybridním železobetonovým příčníkem. Most je založen na hlubinných pilotách o průměru 900 mm.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE O STAVBĚ | |
Název stavby | SOKP, Jihozápadní segment, úsek 512 D1 – Jesenice – Vestec |
Místo stavby | Praha, Středočeský kraj |
Katastrální území | Jesenice, Kocanda, Dobřejovice, Herink, Nupaky, Modletice |
Objednatel | Ředitelství silnic a dálnic ČR |
Projektant | PRAGOPROJEKT, a. s.; Valbek, spol. s r. o. |
Zhotovitel | Sdružení 512: Dálniční stavby Praha a. s. – vedoucí účastník, Metrostav a. s., Skanska DS a. s., PSVS a. s. – členové sdružení |
Zahájení | 2008 |
Uvedení do provozu | 2010 |
Hlavní trasa | |
Délka | 8,750 km |
Kategorie | S 27,5/100 |
Zemní práce | výkop celkem 3,2 mil. m3 násyp celkem 1,5 mil. m3 |
Mostní objekty | |
Počet celkem | 21 z toho 6 delších než 100 m |
Biomosty | 2 |
Mimoúrovňové křižovatky | |
Počet | 2 MÚK Jesenice (s II/101) MÚK Dobřejovice (s D1) |
Vybavení a příslušenství | osvětlení pouze v prostoru MÚK měnitelné dopravní značky SOS hlásky meteostanice dálniční informační systém |
Protihlukové stěny | Kocanda – oboustranně na mostě (290 m) Herink – jednostranně (225 m) Jesenický potok – jednostranně (100 m) Jesenice – vybudování zemního valu |
Přeložky, úpravy nové inženýrské sítě | |
Vodohospodářské objekty | 32 |
Objekty elektro | 56 |
Přeložky plynovodu | 4 |
The long-expected part of the Ring road around Prague, section 512 D1 – Jesenice – Vestec
Section 512 D1 – Jesenice – Vestec, key part of the south-western segment of the Ring road around Prague (RRAP), is situated between the highway D1 and future elevated crossing of the Prague ring road with highway D3. This part will connect six important highway roads, namely D1, D3, R4, D5, R6 and R7, and it will have decisive importance not only for transport in Prague, but also on the national level.