KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Kolejový průmysl    České dráhy v zimě skončí se "zamračenými" i staršími "brejlovci"

České dráhy v zimě skončí se "zamračenými" i staršími "brejlovci"

Publikováno: 29.4.2011, Aktualizováno: 16.5.2011 11:05
Rubrika: Kolejový průmysl

České dráhy ukončí v prosinci nasazování legendárních dieselových lokomotiv řady 749, kterým železničáři i fanoušci důvěrně říkají "zamračené" nebo "bardotky". Posledních 27 provozuschopných lokomotiv postupně přejde do zálohy a při první větší závadě zřejmě půjdou stroje do šrotu. ČTK to potvrdil mluvčí ČD Radek Joklík. V prosinci skončí svou čtyřicetiletou službu i celá první generace "brejlovců", označovaná řadou 750.

Podle dostupných údajů mají České dráhy ještě 27 provozuschopných "zamračených" a 17 "brejlovců". "Jízdní řád 2012 je teprve v přípravě a může dojít ještě k různým změnám, ale skutečně už neplánujeme turnusový traťový provoz řad 749 a 750," řekl ČTK Joklík.

Většina "brejlovců" projde celkovou modernizací za 924 milionů korun, na jejímž konci bude 19 nových lokomotiv. "Bardotky" by měly od zimy sloužit už jen jako záložní a ČD je budou zřejmě odprodávat. "Budou odstaveny do zálohy a pokud na nich dojde k závadě, která povede k neprovozuschopnosti, budou určeny k rozložení," dodal Joklík.

O řadu z nich mají zájem muzejní spolky, které teď s ČD jednají o jejich odprodeji. Podle informací ČTK se cena pohybuje v řádu stovek tisíc korun za provozuschopnou lokomotivu. Několik muzejních strojů si plánují ponechat i ČD. Okolo posledních tratí, kde vyřazované lokomotivy ještě jezdí, se teď o víkendech houfují desítky fanoušků z celé Evropy.

"Zamračené" si tehdejší ČSD objednaly v první polovině 60. let, aby nahradily parní lokomotivy. Lokomotivka ČKD jich do roku 1971 vyrobila celkem 312 a na jejich základě vyvinula i druhý typ, snad ještě populárnějšího "brejlovce", který se krom karoserie v podstatě liší jen typem použitého motoru; stošedesátilitrový šestiválec nahradil modernější dvanáctiválec. První generace se vyráběla až do roku 1977 a čítala celkem 408 lokomotiv. S druhou, mnohem menší a výrazně inovovanou sérií z konce 70. let ještě ČD počítají, ale lokomotivy postupně podrobují velkým úpravám.

V podstatě tím končí éra velkých dieselových lokomotiv z produkce socialistického ČKD v osobní dopravě. Zhruba 50 lokomotiv obou typů má ještě ČD Cargo a další menší dopravci, ale využívají je už spíše jen sporadicky. O jejich budoucnosti se zatím ještě nerozhodlo, řekl ČTK mluvčí nákladního dopravce Roman Jandík.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Předpis SŽDC D4 – RADIOBLOKPředpis SŽDC D4 – RADIOBLOK (52x)
Přesně 14. prosince 2014 se změnou grafikonu vlakové dopravy vstoupil v platnost zcela nový předpis SŽDC D4 – Předpis pr...
Centrální dispečerské pracoviště v Praze na BalabenceCentrální dispečerské pracoviště v Praze na Balabence (51x)
O centrálním dispečerském pracovišti (tedy CDP), které by se mělo postavit (někde) v Praze, se hovoří již poměrně dlouho...
Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (37x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...

NEJlépe hodnocené související články

Švýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republiceŠvýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republice (5 b.)
Když se majitel společnosti STADLER Rail, A.G., pan Peter Spuhler rozhodl v roce 2009 založit v Praze konstrukční kancel...
Elektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský krajElektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský kraj (5 b.)
Od konce listopadu 2018 uvádějí České dráhy do provozu nové elektrické jednotky RegioPanter, které jsou určeny pro regio...
STADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantuSTADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantu (5 b.)
Rok 1989 přinesl zásadní změnu nejen do budováním socialismu už unavené Československé republiky, ale i do tehdy ještě p...

NEJdiskutovanější související články

Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (3x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...
Čtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaciČtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaci (1x)
Po šestiměsíčním vyjednávání dosáhly v dubnu Evropský parlament, Evropská komise a Rada EU dohody o politickém pilíři tz...
České firmy na Uralu navážou na "mrtvou trať" gulagu (1x)
Uralská dráha, kterou se chystají stavět české firmy podle dohody, podepsané dnes v Praze při návštěvě ruského prezident...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice