Asfalt modifikovaný pryžovým granulátem – tichý a ekologický kryt vozovek nové generace
Rubrika: Silniční infrastruktura
Použití asfaltu modifikovaného pryžovým granulátem (CRmB, Asphalt Rubber) při pokládkách krytových a podkladních vrstev vozovek se datuje od 60. let minulého století, kdy Charles H. McDonald použil technologii výroby Asphalt Rubber poprvé na vysprávku výtluků v USA. Po celé řadě neúspěšných pokusů a omylů se tato technologie ve Spojených státech ujala a v dnešní době se také začíná čím dál více používat i na výstavbách silničních komunikací v Česku, kde výrobu CRmB realizuje společnost Asphalt Rubber Technologies, s. r. o.
A JAKÉ VÝHODY ASPHALT RUBBER PŘINÁŠÍ?
Modifikovaný asfalt se vyrábí smícháním silničního asfaltu a pryžového granulátu z ojetých pneumatik zrnitosti od 1 mm až do 1,4 mm se silničním asfaltem ve speciálním míchacím zařízení (na výrobu 1 tuny CRmB se spotřebuje asi 50 pneumatik z osobních aut). Nabobtnalý pryžový granulát asfalt zahustí (zvýší jeho viskozitu) a modifikuje. Pojivo tak získá pružnost, nízkou citlivost vůči vysokým a nízkým teplotám a vysokou odolnost proti stárnutí a únavě. Pojivo lze použít zejména tam, kde silniční asfalty nemohou odolat účinkům současných změn počasí a dopravnímu zatížení.
Svoje místo nachází gumoasfalt hlavně v hustě zalidněných lokalitách, neboť snižuje hlučnost při odvalování pneumatik po povrchu až o 9 dB. Jemnozrnné směsi navíc umožňují snížit tloušťku obrusných a vyrovnávacích vrstev bez snížení odolnosti proti trhlinám a trvanlivosti. Asfaltové směsi s přídavkem gumové pryže také snižují brzdnou dráhu vozidel, snižují riziko smyku a zamezují tvorbě kolejí v jízdní stopě. Při srovnání s asfalty modifikovanými běžnými polymery (PmB) je asfaltová směs sice ve výrobě dražší, ale tím, že umožňuje snížit tloušťku asfaltové vrstvy na komunikaci, je ve finále levnější.
CRmB se dá použít zejména v asfaltových vrstvách typu koberců velmi tenkých (BBTM), drenážních (PA), mastixových (SMA) a vrstvách se zvýšenou odolností proti trhlinám (SAL a ACP).