KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Aplikace hydraulických systémů při manipulacích s nosnými konstrukcemi mostů

Aplikace hydraulických systémů při manipulacích s nosnými konstrukcemi mostů

Publikováno: 12.7.2010, Aktualizováno: 22.7.2010 14:56
Rubrika: Mosty

Příklady použití moderních hydraulických zařízení firmou Firesta k manipulacím s nosnými konstrukcemi mostů během jejich výstavby, případně rekonstrukce.

1. ÚVOD
Manipulacemi s těžkými břemeny a zejména nosnými konstrukcemi mostů pomocí hydraulických zařízení se firma FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s. zabývá od roku 2000, kdy se jako první v ČR vybavila počítačem řízeným synchronním systémem Enerpac, určeným k rovnoměrnému a kontrolovanému zvedání a spouštění těžkých břemen. V roce 2005 bylo vybavení v této oblasti rozšířeno o hydraulický tyčový posuvný systém Enerpac k vysouvání mostních konstrukcí. V příspěvku je uveden stručný výběr nejzajímavějších aplikací hydraulických systémů při manipulacích s mostními konstrukcemi, které jsme v posledních letech realizovali.

2. SYNCHRONNÍ ZVEDÁNÍ A SPOUŠTĚNÍ NK MOSTŮ
Synchronní systém používaný firmou FIRESTA je mimo obvyklých hydraulických komponentů vybaven elektronickými snímači zdvihu břemene, svorkovnicí a počítačem, který na základě získaných údajů o zdvihu břemene automaticky upravuje tlak v příslušných okruzích hydraulických rozvodů.

Použitím tohoto systému lze docílit značné časové úspory za současného dodržení vysoké přesnosti v toleranci zdvihu až na 1 mm. Do zvedaných konstrukcí nejsou vnášena nežádoucí napětí a celá manipulace se stává značně bezpečnější.

Nejedná se o manuálně ovládané hydraulické zařízení doplněné o nezávislé elektronické měření zdvihu břemene, které někdy bývá prezentováno jako synchronní systém, ovšem vliv „lidského faktoru“ do značné míry neodstraňuje.

Potřeba provádět vertikální manipulace s nosnými konstrukcemi mostů je ve většině případů vyvolána výměnou mostního příslušenství při opravách a rekonstrukcích mostů. Technologie manipulace s NK je zvolena s ohledem na postup stavebních prací a specifika mostního objektu.

Příkladem zvedání ze spodní stavby s použitím pomocných konstrukcí je historický železobetonový obloukový most přes řeku Olši v Karviné – Darkově z roku 1925, o hmotnosti 1000 tun (v roce 1991 vyhlášen kulturní památkou), který byl z důvodu důlních poklesů a rovněž zatopení Lázní Darkov při povodni, v rámci rekonstrukce vyzvednut o 1,97 resp. 1,72 m do nové polohy nad úroveň stoleté vody (Obr. 2).

Začátkem roku 2007 jsme synchronním systémem realizovali náročné spouštění nové nosné konstrukce Mostu u Elektrárny v Přerově (Obr. 3). Silniční most přemosťuje řeku Bečvu a spojitá nosná konstrukce o hmotnosti 2945 tun (předpjatá deska o pěti polích) byla po demontáži podpěrné skruže rovnoměrně spuštěna o 0,49 m a následně natočena do předepsaného příčného spádu 2,5%.

Ze spodní stavby jsme z důvodu zlepšení průjezdnosti lodní nákladní dopravy na Labi zvedali ocelovou příhradovou spojitou nosnou konstrukci železničního mostu v Nymburku o čtyřech polích (obr. 4). Mostní konstrukce o hmotnosti 780 tun a rozpětí 4 x 42 m byla v roce 2007 zvednuta s využitím synchronního systému o 1,10 m.

Nejefektivnější technologií zvedání při požadavku většího zdvihu je zvedání zavěšené konstrukce shora na táhlech, který jsme použili při rekonstrukci železničního mostu v Loukách nad Olší v roce 2009 (Obr. 5). Nosná konstrukce o 5 prostých polích, tvořená předpjatými nosníky, byla v poli 2 a 4 z důvodu sanace zvednuta na táhlech o 2,0 m, v ostatních polích o 0,3 m ze spodní stavby. Hmotnost každého zvedaného pole byla 400 tun. V poli 4 (Obr. 6) přilehlá kolej železniční tratě dispozičně neumožňovala zřídit dostatečně stabilní pomocnou konstrukci pro zvedání na táhlech a proto zde byla použita kombinace technologií zvedání zespod z pomocné konstrukce a na táhlech.

3. VÝSUNY NOSNÝCH KONSTRUKCÍ MOSTŮ
Technologie montáže nosné konstrukce výsunem je obvykle používána v případech, kdy náročnost překonávané překážky neumožňuje efektivní realizaci jiným způsobem nebo při požadavku na zkrácenou dobu realizace.

Zpravidla je konstrukce vhodná pro výsun, pokud má vhodný poměr rozpětí krajních a středních polí, konstantní konstrukční výšku, konstantní křivost po celé své délce a přiměřený podélný sklon. Za jednou z opěr musí být dostatek prostoru pro zřízení výrobny. Dle dimenzí nosné konstrukce se pro výsuny používají další pomocné konstrukce, nejběžněji mezilehlé montážní podpěry, výsuvný krakorec vč. zařízení pro eliminaci průhybu volného konce, případně montážní pylon pro zavěšení volného konce vysouvané NK mostu.

Na dálnici D8, objektu Hraniční most (Obr. 8 a 9), jsme v roce 2005-06 použili tyčový posuvný systém k výsunu ocelové části spřaženého průřezu levého a pravého mostu. Nosná konstrukce o 6 polích měla délku 411,8 m. Výsun obou konstrukcí byl v jednotlivých etapách prováděn ve vzájemně navazujících cyklech. Na obou vysouvaných konstrukcích byly osazeny ocelové příhradové krakorce s nástavci pro eliminaci průhybu volného konce.

Tyčovým posuvným systémem jsme rovněž provedli výsuny několika konstrukcí typu Langrova trámu, kdy byla mostní konstrukce vysouvána po kluzných blocích, případně po pevné dráze s neměnným podepřením během výsunu, pokud to konstrukční detaily táhel neumožňovaly (Obr. 10 a 11).

V roce 2008-09 jsme na Znojemském viaduktu (Obr. 12) v rámci elektrizace trati realizovali výměnu nosné konstrukce mostu, která zahrnovala demontáž provizorní konstrukce ŽM 16 výsunem na šatovské předpolí a montáž nové nosné konstrukce výsunem ze znojemského předpolí, včetně synchronního spuštění konstrukce o 1,70 m na ložiska. Zvolený postup demontáže a montáže konstrukcí umožnil jejich souběh a časovou úsporu při realizaci.

4. ZÁVĚR
S ohledem na získané zkušenosti v oblasti manipulací s mostními konstrukcemi a ověření přínosu moderních hydraulických zařízení pro realizaci zejména v oblasti efektivity a bezpečnosti, se firma v lednu 2010 vybavila novým synchronním zařízením, jehož chod je řízen PLC jednotkou a umožňuje regulaci výkonu čerpadla (dodávaného množství oleje), čímž lze zvolit optimální rychlost zdvihu konstrukce s ohledem na celkovou kapacitu zapojených hydraulických válců.

Po provedení plánované repase původního synchronního systému u dodavatele bude naše firma disponovat dvěma synchronními systémy řízenými počítačem, což nám značně zjednoduší realizaci náročnějších manipulací s mostními konstrukcemi, zejména pak spojitými o větším množství polí.


Tento článek byl publikován ve sborníku SANACE BETONOVÝCH KONSTRUKCÍ 2010.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr.1a) Schema synchronního zařízení Enerpac a jeho komponentůObr.1b) Schema synchronního zařízení Enerpac a jeho komponentůObr.2a) Zvedání železobetonového obloukového mostu přes řeku Olši v Karviné-DarkověObr.2b) Zvedání železobetonového obloukového mostu přes řeku Olši v Karviné-DarkověObr.3) Most u Elektrárny v Přerově před zahájením spouštění nosné konstrukceObr.4) Železniční most přes Labe v NymburkuObr.5) Louky nad Olší – zvedání jednotlivých polí nosné konstrukce mostuObr.6) Louky nad Olší – zvednuté pole přes železniční traťObr.7) Schema osazení hydraulických válců tyčového posuvného systému Enerpac při výsunuObr.8) Dálnice D8, Hraniční mostObr.9) Dálnice D8, Hraniční most – eliminace průhybu vysouvané konstrukceObr.10) Brno odstavné nádraží – výsun Langrova trámu přes železniční trať po pevné drázeObr.11) Tábor – podélný výsun a příčný zásun železničního mostu do otvoruObr.12) Znojemský viadukt - demontáž provizorní konstrukce ŽM 16 a výsunu nové ocelové konstrukce

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

U Sokolova projedou auta po části nového mostu přes Ohři od dubna (117x)
Silniční most přes Ohři na rychlostní silnici R6 u Sokolova bude průjezdný v jednom směru od Chebu do Karlových Varů od ...
Nová železniční estakáda Mendrik v Ústí nad OrlicíNová železniční estakáda Mendrik v Ústí nad Orlicí (60x)
Příspěvek popisuje projekt a průběh výstavby nové železniční estakády, jež je součástí modernizace železničního uzlu Úst...
Výměna nosné konstrukce znojemského viaduktuVýměna nosné konstrukce znojemského viaduktu (58x)
V rámci stavby „Elektrizace traťového úseku vč. PEÚ Šatov–Znojmo“ byla v červenci loňského roku zaháje...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice