Znovuotevření mostu přes Drnový potok v Klatovech
Rubrika: Mosty
Od 10. prosince 2009 můžete v Klatovech přejet po nově zrekonstruovaném mostě přes Drnový potok, který byl postaven v roce 1937. Součástí této rekonstrukce byly i opravy přilehlých chodníků v návaznosti na autobusové zastávky v Nádražní ulici a nábřeží kpt. Nálepky. Opravou rovněž prošlo parkoviště v Nádražní ulici. Zhotovitelem stavby je společnost SMP CZ.
Ing. Martin Doksanský, ředitel SMP CZ, k stavbě mostu poznamenal: „Nosná konstrukce vykazovala závady degradace betonové nosné konstrukce a celkově byl most ve špatném technickém stavu. Jedinou možností, jak jej zachovat, bylo zdemolovat původní nefunkční nosnou konstrukci a vybudovat novou – opět železobetonovou.“ A dále vysvětlil: „Nejprve jsme tedy rozbourali nosnou konstrukce, opěry nám zůstaly a pomocí injektáže je bylo potřeba zpevnit. Po odbourání vrchní části se teprve zjistilo, jak to vlastně skutečně je se stavem opěr. Domyslet přesně, jak vše injektovat, to byl jeden problém. Druhým problémem byl skutečný průběh inženýrských sítí. Vzhledem k tomu, že součástí stavby bylo i vybudování dalších parkovacích míst, tak naším úkolem bylo také mimo jiné přeložit jeden komunikační kabel O2, což nebylo jednoduché.“
Rekonstrukce byla zahájena letos v srpnu a díky ní je nyní nosnost mostu v Klatovech bez omezení. Jeho životnost je plánovaná na dalších 80 – 100 let. A nejen to. Bezpečnější je rovněž dopravní napojení stavby na městskou silniční síť. Řidiči ocení také lepší přehlednost a dobré dopravní značení – což by mělo zvýšit bezpečnost provozu. Přes všechny zásahy je profil řečiště Drnového potoka beze změny, čímž byl splněn požadavek povodí z hlediska ochrany životního prostředí.
Starosta města Klatovy Mgr. Rudolf Salvetr uvedl: „Od roku 1998 se poukazovalo na špatný technický stav mostu. Je to objekt, místo v dané lokalitě města opravdu hodně dopravně zatížené, které si opravu jistě zasloužilo. Most má nyní větší poloměry otáčení, než měl ten původní. To jsme mohli vidět hned při jeho otevření minulou sobotu. Díky této rekonstrukci se velmi odlehčilo v okolních ulicích a křižovatkách a tato část města se výrazně zprůjezdnila.“
„Za mimořádně významné považuji také to, že přibyla parkovací místa, přechod pro chodce a chodník směrem k autobusové zastávce,“ sdělil Mgr. Salvetr.
Data a fakta
Výstavba mostu
- Přeložky inženýrských sítí (08/2009)
- Demolice mostu (zábradlí, chodníky, vozovka, římsy, mostovka, úložné prahy) 08/2000
- Mikropiloty (08/2009)
- Armování, bednění a betonáž úložných prahů (09/2009)
- Osazení prefabrikovaných nosníků nosné konstrukce (09/2009)
- Betonáž příčníků a petlicových spojů nosníků (10/2009)
- Izolace vozovky (10/2009)
- Armování, bednění a betonáž římsy (11/2009)
- Osazení kamenných obrub (10/2009)
- Betonáž chodníků (10-11/2009)
- Vozovka 11/2009)
- Osazení zábradlí na mostě (11/2009)
- Ochranné nátěry betonových konstrukcí, asfaltové zálivky (11/2009)
- Dokončovací práce (11-12/2009)
Identifikační údaje | |
Název mostu | Most přes Drnový potok |
Investor a objednatel | Město Klatovy |
Uvažovaný správce mostu | Město Klatovy |
Projektant | Ing. Daniela Škubalová – projekční kancelář |
Základní údaje o mostě | |
Délka přemostění | 9,80 m |
Volná šířka mostu | 11,50 m |
Šířka mezi obrubami | 7,00 m |
Šířka chodníků | 2, 25 m |
Výška mostu | 3,80 m |
Plocha mostu | 112, 7 m2 |
Cena projektu | 13 249 000 Kč včetně DPH |