KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Železniční mosty a tunely

Železniční mosty a tunely

Publikováno: 23.5.2012, Aktualizováno: 24.5.2012 09:45
Rubrika: Mosty, Tunely

Státní organizace Správa železniční dopravní cesty prošla za dobu své existence, jejíž počátek se datuje rokem 2003, několika etapami svého vývoje. Z původně malé státní organizace dospěla v roce 2011 v plnohodnotného provozovatele dráhy. A od poloviny roku 2008 zajišťuje ve své kompetenci provozuschopnost celostátní dráhy a drah regionálních v majetku státu. S tím souvisí také správa a zajištění provozuschopnosti na objektech staveb železničního spodku, mezi něž patří především mosty a tunely.

SŽDC, s. o. v současné době zajišťuje správu 6 730 mostů, 18 649 propustků a 159 tunelů. Základní pilíře správy mostů a tunelů zůstávají dlouhodobě nezměněny. Patří mezi ně především dohlédací činnost a zajištění údržby a oprav. Neméně důležitou problematikou v oblasti mostů a tunelů je také investiční výstavba.

VÝVOJ STAVEBNÍHO STAVU MOSTŮ
Statistickým pohledem lze stav a především vývoj mostů popsat z hlediska vývoje objektů hodnocených stupněm stavebního stavu 3, což je nejhorší stupeň. Objekt takto hodnocený je možno provozovat za předpokladu zvýšeného dohledu (běžná prohlídka se provádí jednou za 6 měsíců). Zároveň musí správce přistoupit k řešení stavebního stavu takovéhoto objektu. To znamená zahájit přípravu, nárokovat finanční prostředky, provést úpravy z hlediska omezení provozu na daném objektu atd. apod. Vývoj počtu objektů hodnocených stupněm 3 v časové řadě je uveden na obrázku 1.

Z grafu je zřejmé, že největší nárůst nevyhovujících mostů byl zaznamenán na počátku devadesátých let minulého století. Důvodem byl pochopitelně nedostatek finančních prostředků, ale také změna metodiky přístupu k hodnocení stavebního stavu objektů, který byl poznamenán předchozí snahou tlumit nárůst „trojkových“ objektů. V souvislosti se zahájením modernizací a optimalizací koridorových tratí začalo docházet k významnějšímu odstraňování dlouhodobě nevyhovujících objektů. Celkový sestupný trend v počtu nevyhovujících objektů lze však pozorovat až po roce 2000.

Obrázek 2 ukazuje tento trend i s ohledem na poměr počtu odstraněných trojkových objektů a naopak počtu objektů, které byly v daném roce překlasifikovány na stupeň 3 ze stupně 2, případně 1 (ve výjimečných případech – například po mimořádné události apod.) Bohužel v letech 2009 až 2011 nebyl tento vývoj sledován, což bude v tomto roce napraveno. Uvedený graf je součásti zprávy o udržovanosti mostů a tunelů, která je pravidelně vydávána na Oddělení mostů a tunelů, ředitelství SŽDC.

Zpráva za rok 2011 bude teprve zpracována. V době přípravy tohoto příspěvku činil počet objektů hodnocených třetím stupněm 328 mostů. Lze tedy hovořit o pokračování v trendu snižování počtu nevyhovujících objektů. Méně strmá křivka odstraňování „trojkových“ mostů je u objektů na regionálních drahách. Je to pochopitelné s ohledem na nejasné koncepce jejich rozvoje, respektive utlumení.

STAVEBNÍ STAV TUNELŮ
V případě tunelů se počet nevyhovujících pohybuje dlouhodobě nad 10 %. Komplikace při snaze odstranit závady na nevyhovujících tunelech přináší skutečnost, že mnohé z nich se nachází na tratích s minimální perspektivou (regionální dráhy apod.) a prostředky, které by bylo nutné vynaložit na odstranění jejich nevyhovujícího stavu, jsou neadekvátní výnosům z těchto tratí či traťových úseků.

Z celkového počtu tunelů bylo v roce 2010 19 hodnoceno stupněm 3, nevyhovující. V roce 2011 se tento stav příliš nezměnil. Důvody již byly zmíněny. Přesto i v oblasti stávajících tunelů se podařilo připravit několik stavebních počinů (rekonstrukcí a oprav), kterými se stav vybraných tunelových objektů zlepšil.

VÝVOJ FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ ALOKOVANÝCH DO MOSTŮ
Vývoj celkových nákladů (to znamená včetně investic) na stavební činnost na mostech v časové řadě je uveden na obrázku 3. Vývoj nákladů použitých na opravy a údržbu mostů je uveden na obrázku 4.

Náklady na zajištění provozuschopnosti mostních objektů, objektů mostům podobných a tunelů činí dlouhodobě 5 až 6 % celkových nákladů SŽDC na zajištění provozuschopnosti tratí, které SŽDC provozuje. Tento poměr, dle dostupných pramenů, odpovídá běžným poměrům u ostatních evropských železnic.

Finanční rok 2011 nebyl v době přípravy tohoto příspěvku uzavřen, ale dle předběžných informací se souhrnné náklady na údržbu a opravy mostů pohybují na úrovni předchozího roku.

Railway Bridges and Tunnels
Administration of railway tracks has existed since 2003 and it has gone from original small state organisation to full-value operator of railway tracks in 2011. Since mid-2008 it has provided within its competences operational ability of country-wide railways tracks and regional tracks within state property. This is also related to administration and operational ability of railway bottom construction objects including mostly bridges and tunnels.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Přehled vývoje celkového počtu nevyhovujících mostů v letech 1984 až 2010Obr. 2 – Přehled vývoje počtu nevyhovujících mostů v letech 1999 až 2010.Obr. 3 – Přehled nákladů na stavební činnost na mostechObr. 4 – Vývoj nákladů na opravy a údržbu mostů

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (89x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Netradiční lávky pro pěšíNetradiční lávky pro pěší (80x)
Lávky pro pěší jsou specifickou oblastí projektování mostních konstrukcí. Je u nich kladen výrazný důraz jak na architek...
II/104 Davle, most ev. č. 104-001 přes řeku Vltavu v obci DavleII/104 Davle, most ev. č. 104-001 přes řeku Vltavu v obci Davle (68x)
Most v Davli, který ležící na soutoku řeky Vltavy a Sázavy, byl v letech 2017 – 2018 komplexně rekonstruován. Převádí ko...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice