Železniční mosty a tunely
Státní organizace Správa železniční dopravní cesty prošla za dobu své existence, jejíž počátek se datuje rokem 2003, několika etapami svého vývoje. Z původně malé státní organizace dospěla v roce 2011 v plnohodnotného provozovatele dráhy. A od poloviny roku 2008 zajišťuje ve své kompetenci provozuschopnost celostátní dráhy a drah regionálních v majetku státu. S tím souvisí také správa a zajištění provozuschopnosti na objektech staveb železničního spodku, mezi něž patří především mosty a tunely.
SŽDC, s. o. v současné době zajišťuje správu 6 730 mostů, 18 649 propustků a 159 tunelů. Základní pilíře správy mostů a tunelů zůstávají dlouhodobě nezměněny. Patří mezi ně především dohlédací činnost a zajištění údržby a oprav. Neméně důležitou problematikou v oblasti mostů a tunelů je také investiční výstavba.
VÝVOJ STAVEBNÍHO STAVU MOSTŮ
Statistickým pohledem lze stav a především vývoj mostů popsat z hlediska vývoje objektů hodnocených stupněm stavebního stavu 3, což je nejhorší stupeň. Objekt takto hodnocený je možno provozovat za předpokladu zvýšeného dohledu (běžná prohlídka se provádí jednou za 6 měsíců). Zároveň musí správce přistoupit k řešení stavebního stavu takovéhoto objektu. To znamená zahájit přípravu, nárokovat finanční prostředky, provést úpravy z hlediska omezení provozu na daném objektu atd. apod. Vývoj počtu objektů hodnocených stupněm 3 v časové řadě je uveden na obrázku 1.
Z grafu je zřejmé, že největší nárůst nevyhovujících mostů byl zaznamenán na počátku devadesátých let minulého století. Důvodem byl pochopitelně nedostatek finančních prostředků, ale také změna metodiky přístupu k hodnocení stavebního stavu objektů, který byl poznamenán předchozí snahou tlumit nárůst „trojkových“ objektů. V souvislosti se zahájením modernizací a optimalizací koridorových tratí začalo docházet k významnějšímu odstraňování dlouhodobě nevyhovujících objektů. Celkový sestupný trend v počtu nevyhovujících objektů lze však pozorovat až po roce 2000.
Obrázek 2 ukazuje tento trend i s ohledem na poměr počtu odstraněných trojkových objektů a naopak počtu objektů, které byly v daném roce překlasifikovány na stupeň 3 ze stupně 2, případně 1 (ve výjimečných případech – například po mimořádné události apod.) Bohužel v letech 2009 až 2011 nebyl tento vývoj sledován, což bude v tomto roce napraveno. Uvedený graf je součásti zprávy o udržovanosti mostů a tunelů, která je pravidelně vydávána na Oddělení mostů a tunelů, ředitelství SŽDC.
Zpráva za rok 2011 bude teprve zpracována. V době přípravy tohoto příspěvku činil počet objektů hodnocených třetím stupněm 328 mostů. Lze tedy hovořit o pokračování v trendu snižování počtu nevyhovujících objektů. Méně strmá křivka odstraňování „trojkových“ mostů je u objektů na regionálních drahách. Je to pochopitelné s ohledem na nejasné koncepce jejich rozvoje, respektive utlumení.
STAVEBNÍ STAV TUNELŮ
V případě tunelů se počet nevyhovujících pohybuje dlouhodobě nad 10 %. Komplikace při snaze odstranit závady na nevyhovujících tunelech přináší skutečnost, že mnohé z nich se nachází na tratích s minimální perspektivou (regionální dráhy apod.) a prostředky, které by bylo nutné vynaložit na odstranění jejich nevyhovujícího stavu, jsou neadekvátní výnosům z těchto tratí či traťových úseků.
Z celkového počtu tunelů bylo v roce 2010 19 hodnoceno stupněm 3, nevyhovující. V roce 2011 se tento stav příliš nezměnil. Důvody již byly zmíněny. Přesto i v oblasti stávajících tunelů se podařilo připravit několik stavebních počinů (rekonstrukcí a oprav), kterými se stav vybraných tunelových objektů zlepšil.
VÝVOJ FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ ALOKOVANÝCH DO MOSTŮ
Vývoj celkových nákladů (to znamená včetně investic) na stavební činnost na mostech v časové řadě je uveden na obrázku 3. Vývoj nákladů použitých na opravy a údržbu mostů je uveden na obrázku 4.
Náklady na zajištění provozuschopnosti mostních objektů, objektů mostům podobných a tunelů činí dlouhodobě 5 až 6 % celkových nákladů SŽDC na zajištění provozuschopnosti tratí, které SŽDC provozuje. Tento poměr, dle dostupných pramenů, odpovídá běžným poměrům u ostatních evropských železnic.
Finanční rok 2011 nebyl v době přípravy tohoto příspěvku uzavřen, ale dle předběžných informací se souhrnné náklady na údržbu a opravy mostů pohybují na úrovni předchozího roku.
Railway Bridges and Tunnels
Administration of railway tracks has existed since 2003 and it has gone from original small state organisation to full-value operator of railway tracks in 2011. Since mid-2008 it has provided within its competences operational ability of country-wide railways tracks and regional tracks within state property. This is also related to administration and operational ability of railway bottom construction objects including mostly bridges and tunnels.