Železniční most na trati Hohenau-Přerov celkovým vítězem soutěže 5th European Steel Bridge Awards 2018
Čeští oceláři opět uspěli v evropském měřítku, když se stavba železničního mostu na trati Hohenau-Přerov stala celkovým vítězem celoevropské soutěže 5th European Steel Bridge Awards 2018 v kategorii Silniční a železniční mosty. Soutěž organizuje European Convention for Constructional Steelwork (ECCS) a letošní slavnostní vyhlášení proběhlo 11. 9. 2018 v pražském NH Prague City hotelu u příležitosti akce 9th International Sympozium on Steel Bridges 2018.
Do soutěže bylo přihlášeno celkem 35 mostních konstrukcí z 19 evropských zemí, z nichž mezinárodní porota vybrala vítěze ve dvou hlavních kategoriích – Silniční a železniční mosty, Lávky pro pěší a cyklisty. Dále porota udělila 2 speciální ceny – za evropské kulturní dědictví a za minimální zásah do stavby. Poslední oceněnou stavbu určila veřejnost v rámci hlasování na facebooku.
Mezi členy sedmimístné poroty se letos zařadili mimo jiné Georg Pendl (President of the Architects‘ Council of Europe), Aris Chatzidakis (President Elect of the European Council of Civil Engineers) nebo Roman Koucký (vedoucí kanceláře metropolitního plánu v Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy).
Na vítězné stavbě mostu na trati Hohenau Přerov se podílely společnosti Správa železniční dopravní cesty (investor), Ing. arch Václav Kocián (architektonický návrh), Ing. David Rose z EXprojekt (projektční práce), Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby (výroba ocelové konstrukce a generální dodavatel) a AŽD Praha (generální dodavatel).
Mostní objekt vítězné stavby se nachází v katastrálním území Poštorná, místní části města Břeclav na železniční trati Hohenau – Přerov v mezistaničním úseku trati. Objekt přemosťuje odlehčovací rameno řeky Dyje a převádí dopravu 2. tranzitního železničního koridoru, který je součástí „Severojižní magistrály“.
Předmětem rekonstrukce bylo odstranění technicky nevyhovujícího mostu v km 80,930 trati a zajištění požadované traťové rychlosti 160 km/hod. Tři po sobě jdoucí konstrukce v původním stavu byly nahrazeny mostem o jednom otvoru dle požadavku Povodí Moravy. Nová nosná konstrukce mostu je ocelová s ortotropní mostovkou, která tvoří žlab pro kolejové lože. Hlavní nosníky působí jako tzv. „síťovaný oblouk“, kdy síť táhel zajišťuje propojení trámu a oblouku hlavního nosníku tak, že se výrazně zlepšuje odezva na dynamické zatížení dopravou. Uložení mostu je šikmé, s přesazením hlavních nosníků o délku 8,07 m. Teoretické rozpětí hlavních nosníků činí 97,50 m. Každou kolej převádí jednokolejný most – jde tedy o dvě jednokolejné nosné konstrukce. Celková délka mostu je 129,9 m, šířka 16,9 m a hmotnost ocelové konstrukce 1900 t. Most byl uveden do provozu v srpnu roku 2016.
Výsledky soutěže 5th European Steel Bridge Awards 2018:
- Vítěz kategorie Silniční a železniční mosty
Železniční most na trati Hohenau Přerov, Česká republika - Vítěz kategorie Lávky pro pěší a cyklisty
Parkbrug Spoor Noord, Belgie - Speciální ocenění – Minimalistic Intervention
Footbridge for pedestrian, cycles and reduced mobility under the Adolphe Bridge, Lucembursko - Speciální ocenění – European Cultural Heritage
New steel deck old Arsta Bridge, Švédsko - Cena veřejnosti – Public Award
Riksveg 5 Loftesnesbrui, Norsko
European Convention for Constructional Steelwork (ECCS, www.steelconstruct.com) sdružuje jednak 18 národních asociací ocelových konstrukcí jednotlivých evropských států, ale také jednotlivé výrobce ocelových konstrukcí z nečlenských států, firmy z oboru ocelových konstrukcí a jednotlivce v daném oboru.
Česká asociace ocelových konstrukcí (ČAOK, www.caok.cz) sdružuje více než 50 členů z oblasti výrobců ocelových konstrukcí, ale i oblastí participujících na této výrobě (projekční společnosti, dodavatelé hutního materiálu, povrchových úprav, softwaru, svařovací techniky apod.). ČAOK je členem European Convention for Constructional Steelwork.