KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Závěsy a dodatečné předepnutí lávky pro pěší v Ústí nad Labem

Závěsy a dodatečné předepnutí lávky pro pěší v Ústí nad Labem

Publikováno: 29.5.2007, Aktualizováno: 23.11.2008 22:03
Rubrika: Mosty

V minulém čísle časopisu Silnice Železnice (1/2007, str. 30) jsme se zabývali lávkou pro pěší v Ústí nad Labem (SO A 252), která je součástí stavby 0807/I Trmice – Knínice na dálnici D8. Především jsme popisovali konstrukční řešení. V tomto příspěvku se více zaměříme na předepnutí a způsob zavěšení.

Nosná konstrukce lávky je provedena z předpjatého betonu. Skládá se z hlavního zavěšeného pole přemosťujícího silniční komunikaci a z přístupové rampy podpírané ocelovými stojkami. Tyto dvě části spojuje podesta eliptického tvaru. Délka zavěšené části činí 66 m, délka přístupové rampy 33 m, konstrukce je široká 5,5 m, šířka průchozího prostoru je 4,0 m. Tloušťka předepnuté desky hlavního pole je proměnná v rozmezí 400 – 450 mm, tloušťka předepnuté desky přístupové rampy je konstantní 400 mm. Zavěšená část je půdorysně přímá, výškově mírně zakřivená ve tvaru oblouku.
Konstrukce pylonu je z dvojice ocelových trubek spojených v horní části příčlí do tvaru písmene H. Ocelová část konstrukce pylonu byla zhotovena v dílně, na stavbě byla osazena do fi - nální pozice a následně vyplněna samozhutnitelným betonem. Spolupůsobení ocelové a betonové části je zajištěno spřahujícími trny uvnitř pylonu.


Obr. 4 – Závěsy se zapuštěnými
aktivními kotvami

DODATEČNÉ PŘEDEPNUTÍ
Betonová deska zavěšené části a deska přístupové rampy jsou podélně dodatečně předepnuty. Byl použit systém VSL EC 6-19 osazený 15 předpínacími lany Ø 15,7 mm v ocelovém kanálku (obr. 1), injektáž kabelů byla provedena cementovou maltou. Předpětí bylo do konstrukce zavedeno po vybetonování desek na pevné skruži a před instalací závěsů.

ZÁVĚSY
Hlavní pole lávky visí na celkem 28 závěsech systému VSL SSI 2000 délky 3 – 32 m (obr. 2). Jednotlivé závěsy tvoří šest předpínacích lan Ø 15,7 mm (typu Monostrand) v nejkratších závěsech a osm předpínacích lan stejného typu v ostatních závěsech. Vnější HDPE chráničky závěsů jsou tmavě modré s metalickým efektem (obr. 3). Nad betonovou nosnou deskou lávky je napojení chráničky na ocelovou průchodku závěsu řešeno pomocí HDPE objímky v barvě chráničky a ocelové přechodky.
Aktivní kotvení je elegantně zapuštěno do betonové desky hlavního pole (obr. 4), pasivní kotvení je osazeno do ocelových kapes, které jsou součástí pylonu (obr. 5). V souladu s protikorozní ochranou byly pasivní kotvy injektovány tukem (obr. 6). Systém závěsů byl s ohledem na stísněné podmínky v oblasti zapuštění, respektive kapes kotev modifi kován s tím, že byla v plné míře zachována možnost dopnutí, respektive „odkotvení“ závěsu kdykoliv během životnosti konstrukce.
Vzhledem k relativně krátkým závěsům byla zvolena metoda prefabrikace jednotlivých závěsů na desce lávky a jejich následné osazení pomocí jeřábu. Takto instalované závěsy byly poté aktivovány napnutím prvního lana, tzv. masterstrandu, a dále postupně napínány na požadovanou sílu. Napínání lan probíhalo souběžně vždy v jednom páru závěsů tak, aby nedocházelo k nerovnoměrnému zatěžování konstrukce pylonu a tím k jeho deformaci. Doba instalace závěsů bez jejich prefabrikace nepřesáhla dva týdny včetně finálního ladění síly v závěsech.


Obr. 6 – Injektáž pasivních kotev tukem

POSTUP VÝSTAVBY
Stavební práce na objektu začaly v dubnu 2006, od září do listopadu téhož roku probíhaly na stavbě práce na předpínání. Instalace závěsů byla provedena na konci roku 2006. Stavba lávky pro pěší nad přeložkou Žižkovy ulice skončila v dubnu 2007. Investorem stavby bylo Ředitelství silnic a dálnic ČR, generálním dodavatelem Stavby silnic a železnic, dodavatelem stavby Chládek & Tintěra, projektantem VPÚ Deco Praha a dodavatelem dodatečného předpínání mostovky a systému mostních závěsů fi rma VSL Systémy (CZ).

In last issue of Silnice Železnice (1/2007, page 30) we dealt with the footbridge in Ústí nad Labem, which is a part of construction Trmice – Knínice on D8 highway. We described mainly its structural solution. The author focuses on the preloading and the manner of hanging in this article.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Rekonstrukce Negrelliho viaduktuRekonstrukce Negrelliho viaduktu (70x)
Od dubna roku 2017 probíhá komplexní rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze podle projektové dokumentace zpracované pr...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (60x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Rekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou BoleslavíRekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví (57x)
Obyvatelé souměstí Brandýs nad Labem – Stará Boleslav se dne 6. 8. 2012 dočkali otevření posledního ze soustavy sedmi mo...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice