KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Zavěšený most přes údolí Abdoun v Jordánsku

Zavěšený most přes údolí Abdoun v Jordánsku

Publikováno: 15.10.2006, Aktualizováno: 27.11.2008 20:31
Rubrika: Mosty

Výstavba vnitřního okruhu jordánského hlavního města Ammánu dospěla k údolí Abdoun. Pro jeho překlenutí byl vybrán odvážný architektonický návrh, dvojitě zakřivený zavěšený most (obr. 1). Nosná konstrukce délky 425 m je podporována třemi pylony tvaru Y (obr. 2). Dva identické krajní pylony mají od převázky pilot výšku 56 m a jsou horizontálně i vertikálně dodatečně předepnuté.

Střední pylon dosahuje výšky 71 m, je proveden bez předepnutí. Rozpon obou hlavních polí je 132 m, krajní pole mají shodný rozpon 63 m. Šířka nosné konstrukce je proměnná v rozmezí 22,5–29,4 m.


Obr. 2 – Celkový pohled ve stádiu souběhu instalace segmentů na všech pylonech

Pylony jsou z monolitického betonu s kubaturou 8 750 m3, mostovka je tvořena 378 segmenty o kubatuře 7 800 m3. V příčném směru se nosná konstrukce skládá ze tří segmentů (obr. 3), jejichž průměrná hmotnost je 50 t. V projektu je pro většinu z nich specifikována přísná výrobní tolerance ±1 mm. S ohledem na okrajové podmínky stavby byla zvolena staveništní prefabrikace (obr. 4). Z transportního podvalníku jsou segmenty zvedány vrátky, resp. hydraulickými lanovými zvedacími lisy osazenými na zvedacím rámu. Každý čtvrtý krajní segment je ve výrobně vybaven dočasným závěsem, který vyvěšuje nosnou konstrukci během instalace trvalých závěsů. Celkem je na stavbě uloženo 3 000 t měkké výztuže, 450 t předpínacích lan a 200 t závěsů.


Obr. 3 – Zvedání krajních segmentů


Dodatečné předepnutí
Krajní pylony jsou kvůli zakřivení nosné konstrukce předepnuty systémem vertikálních kabelů. Jedná se o 2 × 8 kabelů Ec 6-19 (0,6“, 19 lan), které jsou vedeny od paty pylonů po jejich vrchol, a dále o 2 × 15 kabelů Ec 6-31 kotvených v oblasti příčníků a po trojicích vždy nad každým sedlem. Příčníky krajních pylonů jsou navíc horizontálně předepnuty osmnácti kabely Ec 6-31 (obr. 5).
V příčném směru jsou jednotlivé segmenty nosné konstrukce sepnuty dvojicí příčných kabelů Ec 6-7. Podélné předepnutí je řešeno kombinací tyčového předepnutí o průměru 32 mm a kabelů Ec 6-12, resp. 6-19.


Obr. 4 – Výrobna, sklad a transport segmentů


Závěsy
Nosná konstrukce je zavěšena na 60 závěsech délky 17,5–76,0 m. Aktivní kotvení je zapuštěno do podhledu nosné konstrukce (obr. 6), pasivní kotvení v pylonech je nahrazeno speciálními injektovanými příčkovými sedly závěsů, které musejí přenést rozdílné napínací síly zaváděné do pravého a levého závěsu. Počet lan je proměnný – od 55 v nejkratším po 73 v nejdelším závěsu.


Obr. 5 – Napínání kabelů v příčníku


Postup výstavby
Ukládka výztuže 1. pylonu začala koncem roku 2004. Pylony byly postupně dokončovány po celý rok 2005, navazovala instalace nosné konstrukce. První segmenty byly zdviženy v květnu 2005. Typický cyklus výstavby nosné konstrukce, zahrnující zvednutí 12 segmentů (12 m mostovky), předpínání a instalaci dočasných a trvalých závěsů, činí 1,5 týdne. Dokončení instalace nosné konstrukce je plánováno na září 2006 a v současnosti se jeví jako reálné.


Obr. 6 – Fáze před instalací horní čtveřice závěsů


Investor: město Amman
Hlavní dodavatel: sdružení Larsen & Toubro a Arab Technical Construction
Projektant: DAR Al Handasah, London
Výpočet konstrukce: Technické centrum VSL, Švýcarsko
Řízení geometrie nosné konstrukce, dodávky dodatečného předpínání a závěsů, spolupráce na zvedání segmentů mostovky: VSL Systémy (CZ)

The article deals with the construction of the inner circle of the Jordan capital Amman which reached the Abdoun valley. To span it a courageous architectural design was selected, a double-curved cable-stayed bridge. The author describes the manner of pre-loading and the procedure of assembly of such span.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice