Zavěšený most přes Odru – závěsy VSL SSI 2000
Příspěvek je zaměřen na instalaci systému závěsů a související činnosti na výstavbě zavěšeného mostu přes Odru a Antošovické jezero, který je součástí dálnice D47091/2 Hrušov – Bohumín. Zhotovitelem mostu je Skanska DS, Závod 77 – Mosty, a projektantem kancelář Stráský, Hustý a partneři.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE
Hlavní pole je zavěšeno na 46,81m vysokém pylonu celkem 14 protilehlými páry závěsů. Délka zavěšené části mostu činní 201 m. Most je tvořen dvěma nosnými konstrukcemi, které jsou v zavěšené části spřaženy monolitickou mezideskou a prefabrikovanými vzpěrami. Toto uspořádání tak umožňuje semi-radiální vedení závěsů, jež jsou v mostovce kotveny po 6,07 m a v pylonu po 1,20 m.
Konstrukce je tedy zavěšena na celkem 28 závěsech VSL SSI 2000 proměnlivého počtu předpínacích lan, kde je u nejkratších závěsů použito 55 lan v každé jednotce, směrem od pylonu se pak počet lan zvyšuje na 73, respektive 85 a posledních 6 párů obsahuje 91 lan v každém jednotlivém závěsu. V pylonu je osazeno celkem 28 kusů pasivních DS kotev (nenapínané) a v mostovce v kotevních blocích 28 kusů aktivních napínaných DR kotev (obr. 1). Délka nejdelšího závěsu dosahuje téměř 100 m (vzdálenost od kotvy ke kotvě), délka nejkratšího je 23 m. Viditelná část závěsu se skládá z horní (u pylonu) a dolní (mostovka) ocelové vodící průchodky, antivandalové trubky a HDPE chráničky. Antivandalová ochrana dosahuje pro každý závěs výšky 2,50 m nad úroveň horního povrchu římsy. Součástí systému jsou také deviátory usměrňující svazek lan v kotevní oblasti.
Montáž závěsu č. 2 – uchycení k pylonu a napínání lana
LANA ZÁVĚSŮ
Lana závěsů jsou tvořena ze splétaných sedmidrátových pramenců s nízkou relaxací o průměru 15,7 mm se zaručenou pevností 1.860 MPa. Antikorozní ochrana je zajištěna pro každý samostatný pramenec těsně extrudovaným HDPE obalem a antikorozním voskem (obr. 2, 3). Celkem bylo použito cca 180 tun, respektive 140 km lan.
Vlastní lana byla podrobena souboru testů, které jsou předepsány VSL specifikacemi pro zavěšené mosty. Soubor testů byl vytvořen na základě dlouholetých zkušeností a mezinárodních doporučení či předpisů, které se týkají technologie závěsů.
Tyto testy zahrnují například pevnost lana při ohybu, test těsnosti mezi pramencem a extrudovaným obalem, rázovou zkoušku, třecí test a jiné. Mimo to jsou lana testována na běžné pevnostní charakteristiky jak u výrobce, tak u nezávislé zkušebny.
KOTVENÍ
Aktivní DR kotva (obr. 1) se skládá z kotevní objímky s otvory pro předpínací lana, z přechodové trubice, kde se předpínací lana potažená HDPE obalem mění na lana holá, a kruhové matice, která umožňuje rektifikaci závěsu, tedy dodatečné zvětšení či zmenšení předpínací síly, aniž by došlo k odkotvení (posunutí) kotevních čelistí na předepnutém laně. Další součástí je rovněž ochranná krytka, která je po konečné rektifikaci závěsu vyplněna antikorozním tukem.
Pasivní DS kotva je obdobně jako aktivní kotva tvořena objímkou a přechodovou trubicí, neobsahuje však rektifikační matici a rozdíl je také v délce lan za kotevními čelistmi, jelikož je tato kotva nenapínaná a nevyžaduje přesah lan. Z toho plyne také menší délka ochranné krytky.
HDPE CHRÁNIČKY ZÁVĚSŮ
Pro chráničky závěsů jsou použity HDPE trubky v odstínu RAL 7047 s dvojitou spirálou na povrchu (tzv. double helical ribs), které napomáhají stékání dešťové vody a tím snižují riziko kmitání závěsů způsobené větrem.
Trubky jsou vyrobeny z materiálu PE 80 a PE 100 a mají průměr 200 mm (závěsy s 55 lany), 250 mm (závěsy se 73 a 85 lany) a 280 mm (závěsy s 91 lany). Vlastnosti HDPE chrániček byly rovněž ověřeny dle VSL specifikace souborem zkoušek provedených výrobcem a kontrolními testy provedenými nezávislou zkušebnou včetně prověření svarového spoje.