Zapažení stavební jámy stanice metra trasy A Motol
Těsně před Vánocemi roku 2010 se společnost Zakládání Group a. s. nastěhovala na staveniště stanice metra trasy A Motol. Nová (prodloužená) trasa A pražského metra z Dejvic směrem na letiště Ruzyně bude mít již čtvrtou novou stanici, která je situována v příkrém svahu nad Motolskou nemocnicí.
Podchycení svahu nad Motolskou nemocnicí podél ulice Kukulova je projekčně vyřešeno kotvenou železobetonovou pažicí stěnou o šířce 800 mm. Plocha podzemní stěny je celkem 3 000 m2 s hloubkou lamel od 16,5; 18,5 až 22,5 m. Délka podchytávaného svahu ve stanici je 160 bm.
GEOLOGICKÉ PODMÍNKY STAVENIŠTĚ
Geologické poměry svahu jsou mimořádně proměnlivé, od běžných navážek až po tvrdé diabasové vrstvy s nepředvídatelnou polohou v hloubkách cca 10 m pod vodicími zídkami. Což jsou podmínky „příliš náročné“ pro klasické hloubení podzemních stěn drapákem, zato ovšem zcela vyhovující pro nasazení hydrofrézy.
TECHNOLOGICKÝ POSTUP
Pro utvrzení se v předpokladech o reálnosti zvoleného postupu a technologie bylo potřebné ověřit dosažitelnost hloubky lamel, požadovaný ostrý postup výstavby ještě před vánoční pauzou na prvních lamelách „in situ“. Dále bylo nutné prověřit pracovní plochy z hlediska logistiky pohybu a plynulé práce těžkých strojů na úzké – liniové pracovní ploše, s více než čtyřmi výškovými úrovněmi. Harmonogram byl „napjatý“ i z důvodu omezení hluku v sousedící nemocnici.
Práce v zimním období je náročná na zázemí hydrofrézy, které tvoří mohutná výrobna pažicí suspenze. Výrobna musí být schopna zásobovat hydrofrézu pažicí suspenzí 8palcovým potrubím o průměrném průtoku 300 až 350 m3 za hodinu. Úzké pracovní plochy komplikují dovoz a ukládání čerstvé betonové směsi při betonážích, kde jedna lamela s objemem přes 120 m3 musí byt zabetonována za méně než čtyři hodiny. Pro vložení armatury do rýhy je potřeba zvládnout manipulaci z armokošem o rozměru 23 × 7,5 × 0,7 m s hmotností až 12 tun.
SOUČASNÁ SITUACE
V únoru 2011 byly práce na železobetonové opěrné zdi včas dokončeny. Dnes pracuje na staveništi další dodavatel. Probíhá výkop stavební jámy, postupně se obnažuje podzemní stěna po úrovních, na kterých probíhá kotvení podzemních stěn. Práce v počasí mimořádně tuhé zimy byly náročné pro posádky strojů a zvláště pro betonáře pracující v nechráněném prostoru s mokrými procesy.
Construction Shaft Lagging of the Metro Station on Line A Motol
The new (extended) line A of the Prague subway from Dejvice direction to the Ruzyně airport has already a fourth new stop situated in the steep slope above Motolská hospital. The slope underpinning above the Motolská hospital along the Kukulova street from the design point of view, it is solved using the anchorage reinforced concrete board wall with the width of 800 mm. The area of the underground wall is 3,008 m2. The length of the underpinned slope in the station is 160 bm.