KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Výstavba mostu Natal v rámci modernizace infrastruktury na severovýchodě Brazílie

Výstavba mostu Natal v rámci modernizace infrastruktury na severovýchodě Brazílie

Publikováno: 22.8.2014
Rubrika: Mosty

V souvislosti s konáním fotbalového mistrovství světa v roce 2014 v Brazílii se před 4 lety rozjela intensivní výstavba dopravní infrastruktury a sportovišť. Most Natal je součástí modernizace dopravní infrastruktury města Natal na severovýchodě Brazílie. Blízko centra města v místě s nezastavěným územím vyrostl v posledním roce moderní fotbalový stadión se zázemím. Součástí stavby je i modernizace a zkapacitnění přilehlých komunikací v okolí stadionu (viz obr. 1). Most Natal zajistí mimoúrovňové křížení stávajících komunikací a je doplněn pod zavěšenou částí přesypaným rámovým mostem. Projekční práce byly zahájeny v září 2013 a ukončeny v listopadu 2013. Výstavba mostu probíhá od října 2013. Termín dokončení byl začátek června 2014.

KONCEPČNÍ NÁVRH
Trasa převáděné komunikace je ve vrcholovém oblouku a v klesání a stoupání. Max. podélný sklon je 6 %. Směrově je most v přístupových polích veden v přímé a v přechodnici. V zavěšené části je most veden v přechodnici a v oblouku o poloměru 250 m. Příčný sklon je proměnný, od střechovitého se skonem 2 % až po jednostranný 4 %. Koncepční řešení bylo nutné upravit požadavkům zhotovitele a uzpůsobit místním zvyklostem. Most se nachází v tropickém pásmu, tj. bez výskytu mrazu a v oblasti s hojnými dešťovými srážkami.

Jižní přístupová estakáda je tvořena 5 poli o rozpětích 19,2 + 4 × 20,0 m. Nosná konstrukce je tvořena předpjatými prefabrikovanými nosníky, celkem 3 ks v příčném řezu, a spřaženou betonovou monolitickou mostovkou, jež je betonována na ztracené bednění tvořené prefabrikovanými deskami (obr. 3). Každý nosník je uložen prostřednictvím elastomerového ložiska na monolitický příčník. V podélném směru se jedná o soustavu prostých polí spojených krátkou monolitickou deskou tloušťky 200 mm. Železobetonové příčníky obráceného T průřezu jsou rámově spojeny s pilíři. Pilíře jsou kruhového průřezu a na terénu přecházejí plynule do velkoprůměrových vrtaných pilot průměru 1,8 m. Výška pilířů je od 1,1 m do 4,8 m. Krajní opěra jsou tvořeny úložným prahem a monoliticky spojenou závěrnou zídkou s přechodovou deskou. Křídla opěr jsou ve formě úhlových opěrných zdí a jsou samostatně založena. Tvoří opěrnou zeď pro přilehlou komunikaci ve stísněných prostorových podmínkách. Opěra je založena na dvojici vrtaných pilot průměru 1,2 m. 

Severní přístupová estakáda je tvořena třemi poli o rozpětí 2 × 20 + 19,2 m. Konstrukční uspořádání je shodné s jižní estakádou. Výšky pilířů jsou 0,5 m a 1,7 m.

Zavěšený most je tvořen symetrickou nosnou konstrukcí tvaru parapetního nosníku, pylonem tvaru V a závěsy v harfovém uspořádání. Rozpětí polí je 60 m + 60 m. Nosná konstrukce je vetknuta do pylonu a na krajních podpěrách uložena prostřednictvím monolitického příčníku na elastomerová ložiska dvojice pilířů podpěry 6 a 8. Pylon výšky 34 m je tvaru V a je ztužen dvěma příčníky. První příčník je v úrovni nosné konstrukce a je s ní integrován. Druhý je přibližně ve dvou třetinách výšky pylonu a je výškově náběhovaný. Průřez pylonu tvoří obdélník o rozměrech 1,1 m × 3,5 m (viz obr. 5). Závěsy jsou navrženy ve dvou rovinách a jsou kotvené na spodním okraji nosné konstrukce. Skrz pylon jsou vedeny v sedlech, jež neumožňují prokluz lan. Každý závěs je tvořen 19 lany. Nosná konstrukce v těsné blízkosti pylonu je dodatečně předepnuta dvojicí soudržných 19-tilanných kabelů výškově trasovaných v parapetním nosníku. V příčném směru je mostovka předepnuta 7lannými předpínacími kabely po vzdálenosti 1,0 m. Pylon je vetknut do obdélníkového základu založeného na čtveřici velkoprůměrových pilot délky 30 m a průměru 1,8 m. Pylon je ve spodní části ztužen stěnou tl. 0,9 m eliptického tvaru. Krajní podpěry jsou tvořeny dvousloupovými stojkami průměru 1,2 m, jež pod terénem plynule přecházejí do vrtaných pilot stejného průměru.

VÝSTAVBA MOSTU
Po zhotovení monolitických částí založení a spodní stavby jsou na příčníky osazeny předpjaté nosníky. Na nosníky jsou uloženy prefabrikované desky a je zabetonována spřažená deska v každém poli. Následně je zabetonována nadpodporová část desky. V zavěšené části je pylon betonován do nesystémového překládaného bednění po 2 m taktech. Betonová mostovka je betonována na pevné skruži po 20m taktech poutnickým způsobem (střídavě). Po napnutí příčného předpětí je napnuta dvojice krátkých podélných kabelů. Průběžně jsou instalovány a napínány závěsy. Napínání závěsů je předepsáno v min. dvou krocích. Po napnutí všech závěsů na projektovanou hodnotu bude pevná skruž demontována a proběhnou dokončovací práce.

VYBAVENÍ MOSTU
Vozovka je tvořena betonovou přímo pojížděnou mostovkou. Svodidla jsou betonová tvaru New Jersey monoliticky spojená s nosnou konstrukcí. Na svodidla jsou upevněny stožáry veřejného osvětlení. Odvodnění mostu je řešeno osazením PVC trubek procházejících skrz nosnou konstrukci. Trubky jsou rozmístěné po dvou metrech a voda je jimi odváděna volným pádem pod most. Všechna ložiska jsou vyztužená elastomerová, všesměrná. Mostní závěry na opěrách a podpěrách 6 a 8 jsou kobercového typu.

ZÁVĚR – ZKUŠENOSTI SE ZPRACOVÁNÍM PROJEKTU A S VÝSTAVBOU
Celý projekt bylo nutné zpracovat v portugalském jazyce. Volba konstrukčního uspořádání a řešení detailů příslušenství mostu je v Brazílii značně odlišné od středoevropských zvyklostí. Velký důraz je kladen na využití prefabrikovaných nosníků. Svodidla jsou zásadně betonová monolitická, mostní závěry gumové, vtlačené do spáry mezi betonovými konstrukcemi či kobercového typu. IG průzkum je prováděn vždy pouze formou SPT. Řešení detailů spodní stavby a nosné konstrukce musí být co nejjednodušší. Kvalita zhotovitelských prací je na řádově nižší úrovni než v ČR. Stavební dozor funguje spíše formálně a velmi málo spolehlivá je práce geodetů. Na druhou stranu schvalování změn při výstavbě je přímočaré a není zatíženo příliš mnoha stupni schvalování. Míra požadovaných změn v průběhu prací odpovídá středoevropským zvyklostem. Odborná spolupráce se zhotovitelem byla v průběhu zpracování projektu velice dobrá.

The Bridge Natal in Brazil
The bridge of total length of 280 m is composed of two approach viaducts and the main cable-stayed bridge formed by two spans each of 60 m length. The superstructure of approach viaducts is formed by precast beams and composite concrete deck. The superstructure of cable-stayed bridge is formed by cast-in-place concrete U-shaped girder. Due to the significant plan curvature the pylon has a “V” shape. SHP company has developed the conceptual design and the final design.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Situace s vyznačenou polohou mostuObr. 2 – Podélný řezObr. 3 – Příčné řezy – vlevo příčný řez zavěšené části, vpravo přístupových estakádObr. 4 – Pohled na zavěšenou část (vizualizace)Obr. 5 – Tvar pylonuObr. 6a – Výstavba založeníObr. 6b – Výstavba založeníObr. 7 – Celkový pohled (vizualizace)Obr. 8 – Projekční práce byly zahájeny v září 2013 a ukončeny v listopadu 2013Obr. 9 – Zavěšený most je tvořen symetrickou nosnou konstrukcí tvaru parapetního nosníkuObr. 10 – Most se nachází v tropickém pásmu, tj. bez výskytu mrazu a v oblasti s hojnými dešťovými srážkami.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice