KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Výroba a montáž ocelového sklápěcího železničního mostu přes řeku Peene v Anklamu

Výroba a montáž ocelového sklápěcího železničního mostu přes řeku Peene v Anklamu

Publikováno: 21.8.2012
Rubrika: Mosty

Na trati Berlin Gesundbrunnen – Eberswalde – Stralsund km 176,10 probíhá od počátku roku 2011 rekonstrukce železničního sklápěcího mostu přes řeku Peene. Most se dělí na části pevnou (Trogbrücke) a pohyblivou – sklápěcí (Klappbrücke). Rozpětí polí jsou 31,2 m respektive 20,0 m. Jedná se o most dvoukolejný, přičemž každá kolej je uložena na samostatném mostním trámu. Novou ocelovou nosnou konstrukci vyrábí a montuje firma MCE Slaný s. r. o. Původní nýtovaná ocelová konstrukce mostu byla snesena a část z ní bude uložena v místním muzeu.

Železniční trať číslo 6081 Berlin Gesundbrunnen – Eberswalde – Stralsund překonává na kilometru 176,10 v městečku Anklam řeku Peene, spolkovou vodní cestu čtvrté kategorie. Protože původní most již neodpovídal požadovaným parametrům, je nahrazen novým. Stavební opatření zahrnují kompletní obnovu mostního objektu a souvisejícího vybavení včetně řízení, hydrauliky, sanace pilířů a opěr, napojení na silnoproud, signální a telekomunikační zařízení i obnovu lodní navigace v prostoru přemostění.

Nosnou konstrukci mostu tvoří dva ocelové plnostěnné trámy konstantní výšky s dolní ortotropní mostovkou, přičemž jeden trám je pevný a druhý pohyblivý, sklápěcí. Oba jsou uloženy na betonových břehových opěrách a společném středovém pilíři. Toto uspořádání platí pro obě koleje. V případě pevného mostu (Trogbrücke) jsou koleje uloženy na štěrkovém loži. Podélné nosníky jsou v místě styku se sklápěcím mostem vyříznuty pro zajištění přístupu údržby. Sklopný most (Klappbrücke) je zvedán hydraulickým válcem bez využití protiváhy. Minimální úhel otevření mostu je 54,5 °. Ortotropní mostovku tvoří příčné nosníky v odstupech po 1 800 mm. Koleje a vnější vodící kolejnice jsou na mostovku uloženy přímo – přišroubované přes podložky prostřednictvím navařených závitových trnů systému ECF – 54.

Celková šířka obou mostů mezi zábradlími je 14,50 m, vzdálenost os kolejí je 6,700 m. Odvodnění je zajištěno příčným sklonem 1,5 % k odvodňovacím kanálkům ve středu mostovky. Most je svařen z plechů z materiálů S355J2+N, S235J2+N a S235J2C+N, tloušťky použitých plechů se pohybují od 16 do 70 mm.

Oba mosty byly rozděleny na menší výrobní celky – mostovky, hlavní nosníky, koncové příčníky, dílce s napojením čepů otáčení. Všechny dílce byly sestavovány a svařeny v rychlém sledu za dozoru přejímacích techniků. Dílce obou mostů byly na venkovní předmontážní ploše sestaveny a svařeny pod stanovým přístřeškem. V dílnách se kompletovalo příslušenství mostů, chodníky, lávky, zábradlí, žebříky apod.

Sklápěcí most bylo nutno vzhledem k požadavku malých geometrických odchylek v napojení na zvedací hydraulický válec a uložení na čepy mechanicky obrobit. Obrobení po usazení a zaměření mostu provedla firma E. Becker GmbH Maschinenbau, která disponuje přenosnými obráběcími stroji. Po obrobení se přistoupilo se k finální protikorozní úpravě. Dílce byly otryskány ocelovou drtí nebo pískem a poté byly naneseny všechny vrstvy nátěrových systémů dodaných firmou Sika. Vana pevného mostu byla ošetřena dva, respektive čtyři milimetry tlustou vrstvou stěrky, zatímco sklápěcí most byl v místě kolejiště ošetřen silnovrstvým zapískovaným nátěrem. Následně byly dílce přepraveny na staveniště. Velikosti a hmotnosti dílců pevného mostu byly 6,5 × 2,035 × 16,225 m a 62 600 kg, respektive 58 800 kg. Sklápěcí most se vezl vcelku, transportní rozměry byly 6,0 × 3,0 × 21,21 m při hmotnosti 61 500 kg.

Pro montáž byla připravena předmontážní plocha u vodního kanálu. Přivezené dílce mostů byly bez pomoci jeřábů usazeny na předem připravené pomocné konstrukce. Na předmontážní ploše byl pevný most sestaven a příčně svařen ze dvou částí. Oba mosty byly vybaveny příslušenstvím a všechny spoje a svary protikorozně ošetřeny. Výhodná poloha předmontážní plochy u vodního kanálu umožnila zaplavit mosty do definitivní polohy. Na ponton byly instalovány pomocné konstrukce, na které 500 t autojeřáby přemístily připravené mosty. Samotné zaplavení proběhlo s pomocí dvou tlačných člunů ve dvou po sobě následujících nocích. Jako první byl zaplaven most sklopný, který byl nejprve usazen svou jednou stranou na kluzné jednotky na pilíři, strana s čepovým uložením byla zavěšena na čekající 100t autojeřáb a pomocí hydraulických lanovaček byl za současného spouštění, respektive nadzvedávání autojeřábem podélně posunut do definitivní polohy. Pevný most byl zaplaven druhou noc, opět během výluky. Mosty byly poté usazeny do definitivní pozice na ložiska. Následovala montáž pomocného a strojního zařízení zvedacího mostu – pomocných jeřábů, hydraulických válců, otočných čepů, kolejí, atd. a drobné opravy PKO.

Montáž první koleje firmou MCE Slaný s. r. o. byla dokončena na jaře 2012, montáž druhé koleje je naplánována na podzim 2012.

Základní údaje o mostech

  Sklápěcí most Pevný most
Rozpětí: 20,00 m 31,20 m
Světlé rozpětí: 12,13 m 26,68 m
Celková délka NK: 21,21 m 32,45 m
Vzdálenost podélných nosníků: 5,40 m 5,60 m
Světlá výška: 2,69 m 2,355 m
Konstrukční výška hl. nosníků: 1,70 m 2,035 m
Hmotnost (vč. lávek): 64 700 kg 128 500 kg

Production and Assembly of an Inclining Steel Railway Bridge over Peene River in Anklam (Germany)
Reconstruction of an inclining steel bridge over Peene river has been taking place on the track: Berlin Gesundbrunnen – Eberswalde – Stralsund, 176.10 km, since the beginning of 2011. The bridge can be divided into a fixed part (Trogbrücke) and a movable – inclining part (Klappbrücke). Its span is 31.2 m or 20.0 m. The bridge has double-tracks and each track is placed on a separate bridge beam. The new steel load-bearing structure is produced and assembled by MCE Slaný s.r.o. company, while the original rivet steel structure of the bridge was disassembled and its segment will become a part of exhibition of the local museum.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Sestavený sklopný most připravený k obrábění na předmontážní ploše závodu MCE SlanýZaplavení sklopného mostuPřekládka pevného mostu (128,5 t) dvěma 500t jeřáby na pontonZaplavení pevného mostuMosty těsně před dokončením prací

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice