KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Seriály    Metro A    Větrání pražského metra

Větrání pražského metra

Publikováno: 21.7.2014
Rubrika: Metro A

Článek pojednává o větrání pražského metra od historie po současnou výstavbu prodloužení trasy V.A (Dejvická – Motol). Společnost ZVVZ MACHINERY, a. s. Milevsko patří k předním evropským výrobcům vzduchotechnických zařízení s více jak 65letou tradicí. Do výrobního programu patří ucelené řady výrobků – klapky, filtry, uzávěry, ventilátory, tlumičové stěny atd. Pro větrání metra se používají především axiální ventilátory, tlumičové stěny a uzavírací klapky.

Na technologii jsou z hlediska bezpečnosti kladeny velké nároky. Jedním z hlavních požadavků je teplotní odolnost. Ventilátory APWR a APH, které jsou využívány právě pro tyto aplikace, musí být certifikovány akreditovanou požární zkušebnou. Jejich teplotní odolnost je až 400 °C po dobu 120 minut, dle ČSN EN 12 101‑3. Uvedená zařízení plní svou funkci při běžném provozu, ale i při mimořádných událostech a požáru. Provozní režim zařízení je nastaven nadřazeným řídicím systémem s optimalizovanými řídícími algoritmy.

HISTORIE DODÁVEK – PRAŽSKÉ METRO
Celková délka pražského metra je téměř 60 kilometrů (přesný údaj je 59,3 km) s počtem 57 stanic. Větrání těchto prostor zajištuje celkem 192 kusů ventilátorů – z toho 164 ks pro standardní provoz větrání a 28 ks pro ochranný systém metra (OSM). Dosud byly dodávány typy ventilátorů APE a APC:

  • APC – tento ventilátor byl zaveden v devadesátých letech, regulace je prováděna natáčením lopatek oběžného kola za chodu, není teplotně odolný.

Ventilátory APE, později APC byly postupně instalovány v pražském metru od samého začátku a jsou funkční dosud. Po záplavách 2002 byly tyto ventilátory v zaplavených strojovnách repasovány, a některé prošly generálními opravami později. V provozu jsou od roku 1974, kdy byla otevřena první trasa dne 9. května v tehdejším prvním úseku Kačerov – Florenc jako trasa C v délce 6,6 km s devíti stanicemi.

Další trasy, jejich prodlužování a dostavba některých stanic následovaly v tomto časovém sledu:

  • 12. srpna 1978 – Dejvická – náměstí Míru (A); 4,7 km; sedm stanic
  • 7. listopadu 1980 – Kačerov – Háje (C); 5,3 km; čtyři stanice
  • 19. prosince 1980 – Náměstí Míru – Želivského (A); 2,6 km; tři stanice
  • 3. listopadu 1984 – Florenc – Nádraží Holešovice (C); 2,2 km; dvě stanice
  • 2. listopadu 1985 – Smíchovské nádraží – Florenc (B); 4,9 km; sedm stanic
  • 11. července 1987 – Strašnická (A); 1,3 km; jedna stanice
  • 26. října 1988 – Smíchovské nádraží – Nové Butovice (B); 4,9 km; tři stanice
  • 4. července 1990 – Skalka (A); 1,4 km; jedna stanice
  • 22. listopadu 1990 – Florenc – Českomoravská (B); 4,4 km; čtyři stanice
  • 11. listopadu 1994 – Nové Butovice – Zličín (B); 5,1 km; pět stanic
  • 8. listopadu 1998 – Českomoravská – Černý Most (B); 6,3 km; pět stanic
  • 17. října 1999 – stanice Hloubětín (B)
  • 8. června 2001 – stanice Kolbenova (B)
  • 25. června 2004 – Nádraží Holešovice – Ládví (C); 3,9 km, dvě stanice
  • 27. května 2006 – Depo Hostivař (A); 1,3 km, jedna stanice [4]

Poslední zprovozněná trasa byla 8. května 2008 – Ládví – Letňany (C); 4,6 km, tři stanice (Střížkov, Prosek, Letňany) [5].

Typy, velikosti a počty dosud dodaných ventilátorů (mimo OSM) jsou uvedeny v tabulce 1.

Tabulka 1 - Typy, velikosti a počty dosud dodaných ventilátorů

Hlavní větrání – stav k 10. 5. 2008
Trasa Typ/počet ventilátorů
APE 2240 APE 1400 APE 1800 APC 1400 APC 1800 Celkem
dle PM 12 2426 z 1/10/1975 dle PM 12 2426 z 1/1/1981 dle PM 12 2426 z 1/1/1981 dle PM 12 2426 z 1/10/1991 dle PM 12 2426 z 1/10/1991
A* 17   2 30     32
B 35   3 35 5 24 67
C 34 34 3 15 1 12 65
Celkem 86 34 8 80 6 36 164
* mimo VŠ CS – Čechovy sady (2 ks APE 1800)

SOUČASNÝ STAV – VÝSTAVBA PRODLOUŽENÍ TRASY V. A – DEJVICKÁ – MOTOL
Pro tuto trasu jsou dodávány nové typy ventilátorů APWR. Jsou plně reversní – tzn. směr proudění je možné zvolit na obě strany, v reverzním směru dosahují cca 95 % parametrů hlavního směru. Jednotlivé kusy se liší pouze velikostí motoru a natočením lopatek, tak, aby splňovaly požadavky projektu. Pro novou trasu metra V. A jsou dle projektu plánovány dodávky 11 ks ventilátorů typu APWR 1760 v sestavě včetně klapky, přechodu a tlumičů hluku. Jsou rozděleny do 6 strojoven, čtyři strojovny jsou staniční, dvě mezistaniční.

Staniční strojovny jsou: „Bořislavka“, „Nádraží Veleslavín“, „Petřiny“ a „Nemocnice Motol“, (jejich jména se shodují se jmény nových stanic metra). Mezistaniční strojovny jsou: „Dejvická – Bořislavka“ a „Nemocnice Motol OK“. Dalšími dodávkami jsou dělící stěny k ventilátorům – plechové konstrukce. Je jich celkem 6 a každá je umístěna v jiné strojovně. Slouží k oddělení sání ventilátorů od výtlaku. Dále budou na metru použity klapky z nerezového materiálu o rozměrech 3 × 3 m na stěnu a tlumiče hluku umístěné na sání i výtlaku ventilátorů (složené z jednotlivých buněk).

Pro příklad – technické parametry APWR 1760:

  • Celková délka soustrojí cca 6,4 m
  • Výška v nejvyšším místě (klapka) cca 2,8 m
  • Hmotnost soustrojí cca 5 100 kg
  • Motor SIEMENS 55 kW/75 kW (990 ot./min.)
  • Celkový přírůstek tlaku 700 Pa
  • Objemový průtok 60 m3/s [3]

Vysoká hustota dopravy ve velkých městech přináší řadu nepříznivých jevů, jako jsou zvýšené hladiny hluku a dopravní přetížení. Jedním z možných řešení je využívání metra. Tím se odlehčí a zrychlí doprava v nejvíce vytížených částech města, což má příznivý vliv na životní prostředí i život obyvatel. Stavba metra je z důvodu použití moderních technologií velmi drahá a náročná. I tak se ale stává mnohdy jediným východiskem pro přetíženou městskou dopravu ve všech velkých městech na celém světě.

Pro jeho provoz je nutné použít taková technologická zařízení, která zajistí plynulou a bezpečnou přepravu cestujících. Použité větrací technologie pro provozování dopravních staveb rovněž značně zvyšují šance na přežití pro cestující při jakékoliv nestandardní situaci. V případě nehody či požáru pomohou umožnit rychlý a bezpečný únik z podzemí.

LITERATURA:
[1] ČSN EN 12101‑3. Zařízení pro usměrňování pohybu kouře a tepla – Část 3: Technické podmínky pro ventilátory pro nucený odvod kouře a tepla. Praha: Český normalizační institut, 2003.
[2] ZVVZ MACHINERY, a. s., Milevsko. Axiální přetlakové ventilátory APH pro příčné větrání tunelů. 2013.
[3] ZVVZ MACHINERY, a. s., Milevsko. Axiální přetlakové ventilátory APW pro podélné větrání tunelů. 2013.
[4] Portál novinky.cz: Pražské metro otevřelo novou stanici Depo Hostivař [online]. 2006. Dostupný na www: http://www.novinky.cz/ekonomika/86400‑prazske‑metrootevrelo‑novou‑stanici‑depo‑hostivar.html
[5] Portál Wikipedia: Metro v Praze [online]. 2013. Dostupný na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Metro_v_Praze

Ventilation of the Prague Metro
The article deals with ventilation of the Prague metro since its beginnings until the present day construction of the line V.A (Dejvická – Motol) extension. ZVVZ MACHINERY, a. s. Milevsko is one of the leading European producers of ventilation devices with more than 65‑years‑old tradition. Its production programme includes integral tiers of products – flaps, filters, locks, vents, noise absorbing walls, etc. These products are used for ventilation of a metro, they are mostly axial vents, noise absorbing walls, and closing flaps.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Schematický obrázek ventilátoru APWRObr. 2 – Schematický obrázek ventilátoru APWRObr. 3 – Fotografie vyrobeného ventilátoru pro strojovnu Motol

Větrání pražského metraVětrání pražského metra (38x)
Článek pojednává o větrání pražského metra od historie po současnou výstavbu prodloužení trasy V.A (Dejvická – Motol). S...
Výstavba metra trasy V.A Dejvická – Motol: technologická částVýstavba metra trasy V.A Dejvická – Motol: technologická část (37x)
Výstavba prodloužení metra V.A navazuje na stávající trasu A ze stanice Dejvická, dále pokračuje přes stanice Bořislavka...
Aktuální situace výstavby stanice metra V.A MotolAktuální situace výstavby stanice metra V.A Motol (34x)
Závod Speciální činnosti divize Pozemních staveb Čechy právě dokončil pod vedením vedoucího střediska. Miloslava Kozla m...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

 
otočit obrázek o 90 stupnů dolevapředchozíspustit prezentacidalšíotočit obrázek o 90 stupnů doprava
loading
zavřít
zastavit prezentacispustit prezentaci