V Plzni pokračuje rekonstrukce mostu Generála Pattona
Rubrika: Mosty
Loni na jaře zahájila společnost COLAS CZ rekonstrukci mostu Generála Pattona v Plzni. Jde o jednu z nejdůležitějších a nejvytíženějších dopravních tepen města, která převádí pozemní komunikaci I/20, tramvajovou trať a chodník pro pěší přes řeku Mži, Tyršovu ulici, Lochotínskou ulici a přes cyklostezku. Po rekonstrukci bude most nově převádět i cyklostezku.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE
- Objednatel: ŘSD ČR a Statutární město Plzeň
- Zhotovitel: Společnost Plzeň, most gen. Pattona CCZ-CRL, vedoucí společník COLAS CZ, a. s.
- Autorský dozor: Pontex s. r. o.
- Technický dozor stavby: Woring s. r. o.
Výstavba mostu generála Pattona ev. č. 20-036..1 a ..2 započala roku 1967 a byla dokončena roku 1972. Tehdejší most Antonína Zápotockého byl součástí severojižního průtahu Plzní a spojil centrum města se severním předměstím. Od roku 1990 nese jméno Generála Pattona.
Most je z hlediska směrového řešení veden v přímém úseku a šikmost mostu je 91 g. Most tvoří dvě samostatné nosné konstrukce o šesti polích, a to délek 22,6 + 23,1 + 42,0 + 51,3 + 41,0 + 22,6 m, které jsou odděleny středovou spárou. Celková délka obou nosných konstrukcí je shodná, a to 203,9 m. Nosnou konstrukci tvoří 4komora s krátkými konzolami, šířka nosné konstrukce je 15,3 m. Výška nosné konstrukce je 1,2 m, u pilíře P4 a P5 je však náběh až na výšku nosné konstrukce 2,6 m.
ZAHÁJENÍ REKONSTRUKCE
Rekonstrukce mostu generála Pattona probíhá ve dvou etapách. V 1. etapě, která probíhala v roce 2017, byl rekonstruován levý most ve směru z centra města Plzně na Karlovy Vary. Ve 2. etapě, která bude probíhat letos, přijde na řadu rekonstrukce pravého mostu v opačném směru. V roce 2018 proběhne také celoplošná sanace nosné konstrukce a spodní stavby. S dokončením stavby se počítá v roce 2019, kdy by stavební práce už neměly omezovat provoz.
První etapa byla rozdělena na čtyři fáze, a to z důvodu zachování provozu ve dvou jízdních pruzích. V 1. fázi byla provedena demolice tramvajové trati, místo ní byla položena provizorní asfaltová vrstva. Tramvajový provoz byl v této chvíli pomocí povrchových kolejových spojek/výhybek typu Californien osazených na začátku a konci úseků obousměrný, a to po tramvajové trati pravého mostu. Dále bylo provedeno osazení nových sloupů trakčního vedení a následné převěšení závěsů trakčního vedení.
POKRAČOVÁNÍ PRVNÍ ETAPY
Ve 2. fázi proběhlo frézování stávající vozovky a demolice původní římsy včetně mostního zábradlí a vyrovnávací desky. Byla také provedena demolice mostních dilatačních závěrů na obou opěrách v šířce platné pro fázi 2. V této fázi také proběhl výkop přechodové oblasti za opěrami a demolice stávající přechodové desky v potřebném rozsahu.
V původních záměrech rekonstrukce bylo také uvažováno s demolicí závěrných zídek a s repasí původních válcových jednosměrných ložisek na opěrách. Po obnažení závěrných zídek a provedení zkoušek na stávajících betonech, které odhalily vysoký stupeň jeho degradace, bylo přistoupeno k nutné demolici úložného prahu opěry a kompletní výměně mostních ložisek. Z tohoto důvodu bylo nutné zvednout nosnou konstrukci pomocí hydraulických lisů, uložených na provizorní skruži PIŽMO, a následně ji provizorně uložit na provizorní kluzné stolice, a to do doby, než budou osazena definitivní ocelová kalotová ložiska.
Samotná demolice úložného prahu probíhala diamantovými řeznými lany, která rozřezala úložný blok na jednotlivé části. Následně byly tyto části vytaženy přes přechodovou oblast a odvezeny. Tento postup byl zvolen na základě nedostatečného prostoru na líci opěry.
DOKONČENÍ PRVNÍ A ZAHÁJENÍ DRUHÉ ETAPY
Po provedení demoličních prací následovala výstavba nových částí opěry a nové vyrovnávací železobetonové desky, spřažené pomocí kotevních trnů HILTI HCC-B s původní komorovou konstrukcí. Následovalo osazení nového dilatačního závěru se sníženou hlučností, pokládka izolačních vrstev a zbudování nové římsy v šířce 2,0 m, která slouží pro pěší provoz na mostě. Mostní římsa byla také opatřena plastovými chráničkami s protahovací šachtou pro převedení IS. Poté byly položeny asfaltové vozovkové vrstvy a na závěr bylo osazeno nové mostní zábradlí. Před uzavřením vstupních otvorů do komory spřaženou deskou byla také provedena důkladná pasportizace dutin komory a diagnostika vybraných kabelů vnitřního předpětí a jejich zakotvení. V druhé fází 1. etapy byla také realizována montáž přeložky plynovodního potrubí.
Ve třetí fázi 1. etapy probíhaly demoliční a betonářské práce podobně jako ve druhé fázi. Nyní ovšem přibyla realizace tramvajové trati, po jejímž dokončení byl tramvajový provoz na trati zdvoukolejněn. Ve čtvrté fázi byla dokončena římsa v místě cyklostezky v šířce 2,5 m a osazeny odvodňovací obrubníky. Římsa již měla svou finální šířku 4,5 m. Po dokončení římsy byl uveden provoz na mostě i na římse do finálního stavu.
Letos bude probíhat druhá etapa. Průběh bude stejný jako v první etapě, ovšem s tím rozdílem, že na římse nebude cyklostezka. Z toho důvodu bude římsa široká pouze 2,25 m a odpadne fáze 4. V roce 2018 bude také probíhat celoplošná sanace nosné konstrukce a spodní stavby, a to souběžně s etapou 2.